Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk fastansat + konsulenttimer i Sverige som bijob

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er muligvis ikke den bedste stil at oprette sig som bruger og spørge allerede om hjælp Embarrassed. Håber at kunne bidrage med noget i fremtiden.

Jeg er fuldtidsansat i Danmark med bopæl i Danmark, betaler topskat og er blevet tilbudt af et andet firma at yde nogle konsulenttimer i Sverige. Det bliver i første omgang under de 50.000kr/år. Jeg har hverken enkeltmandsfirma, aps eller lignende.

Jeg har læst mange indlægAmino og man kan sige at jeg er blevet dummere på et højere niveau... Håber I kan svare på (nogle af de) nedenstående spørgsmål:

1) Det svenske firma tilbyder at lave en overførsel til min danske konto. Er det en "farlig" konstruktion? Skal jeg betale löneskatt, eller arbetsgivaravgift af det beløb, eller skal jeg blot indberette det som B-indkomst?

2) Så længe jeg tjener under de 50.000kr (og ikke regner med at trække moms fra udstyr jeg måtte købe), ville det give mening at oprette et enkeltmandsfirma eller kan jeg bare modtage pengene fra det svenske firma på min konto og så skal der ikke gøres mere ved det, ud over at indberette det som B-indkomst?

3) Hvad ville det ske hvis jeg inden for et år kommer over de 50.000kr? Så skal jeg momsregistreres og oprette cvr.nr? Hvad gør jeg så med de 50.000kr når jeg ingen faktura har udstedt?

4) I tilfælde af at jeg beslutter at oprette et enkeltmandsfirma, hvordan skal fakturaerne ser ud når jeg udfører arbejde for et svensk firma? (arbejdet kan jeg udføre fra Danmark, men kan også blive udført i Sverige. Jeg antager det er underordnet?). Jeg går ud fra at fakturaerne skal inkludere 25% dansk moms, ikke? Men kan det svenske firma trække de 25% moms fra og skal nogle af parterne betale lönneskatt og arbetsgivaravgift?

5) Er jeg helt galt på ned med følgende hvis jeg opretter et enkeltmandsfirma:
- Jeg sender fakturaer til det svenske firma med 25% dansk moms
- Jeg beregner forskellen mellem indtægter og udgifter og indberetter det som B-indkomst.
- Jeg indblander ikke skatteværket.
- Jeg kan udføre også konsulentarbejde i Danmark.

Mange tak for hjælpen!

Mvh.
sacarino

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)