Med forsendelser af den størrelse, vil jeg mene at du:
- Bør overveje om dine forsendelser skal pakkes på paller istedet for at sendes løst. Overvej om ikke EUR-paller er en idé, da du får mulighed for at køre med pallebytte. Det vil minimere omkostningen til indkøb af paller.
- Bør overveje at finde en reel fragtmand og ikke en pakkedistributør. Hvis du sender relativt store mængder kan du have held til at få fastsat en pallepris. Hvis mængden af forsendelser er lille, vil de desværre oftest tage det som ladmeter- eller volumengods, hvilket giver en lidt højere pris. Kan dine forsendelser sendes som B-leveringer (gods der må leveres 2-3 dage efter afsendelse) kan det minimere fragtprisen.
De fleste store fragtfirmaer kører med priser der ligger tæt op ad hinanden. Hvad enten de hedder Transportgruppen, Danske Fragtmænd eller DSV. Konkurrencen på fragtmarkedet er utrolig hård, så selvom fragtprisen kan virke høj skal man jo veje op imod hvad man får for pengene. Og så i øvrigt huske, at prisen sættes efter mange parametre:
- Hvilken type gods er der tale om. Højværdi, skrøbeligt gods, privatleveringer m.m. vil hæve prisen.
- Hvor meget sender man. Små mængder = højere priser.
- Hvor hurtigt skal godset leveres. Længere lev.tid = lavere pris.
- Hvor bor afsender. Placering langt ude på landet vil tit betyde en højere pris, da det automatisk tager længere tid at komme frem og tilbage.
Håber du kunne bruge ovenstående til noget. Mine råd som branchemand: Transportgruppen, Danske Fragtmænd.
Mvh. Thomas