Hej Frisørmester,
Det jeg ville gøre, og som jeg har gjort mange gange før, med leverandører som jeg egentligt er glade for, men som jeg synes er blevet lidt "pebrede", er at henvende mig med følgende budskab:
Jeg er vældig glad for vores samarbejde, og jeg vil meget gerne have, hvis det kan fortsætte (du opnår ingen sympati ved at kræve, kritisere eller jamre). Desværre synes jeg prisen er blevet for høj, i forhold til de alternative muligheder jeg kan se rundt omkring. Jeg har uopfordret fået et rigtig godt tilbud (nu ved han godt der er fare på færde). Inden jeg begynder at overveje at skifte, vil jeg selvfølgelig tale med dig (du viser venlighed og seriøsitet). Det billigste for os begge to vil være at fortsætte samarbejdet (det er modparten med garanti enig i), og derfor vil jeg bede dig om at kigge nøje på prisen og komme tilbage med et forslag (sig endelig ikke "håber/hvis/måske" - du skal ikke opfattes som en rabatfisker, men en god kunde som er på vej ud af døren, hvis modparten ikke griber denne enestående chance).
Ovenstående giver i mange tilfælde en positiv respons. Hvis ikke modparten er til at hugge eller stikke i, så mener han enten, at prisen ikke fejler noget og/eller han er ikke særlig forhippet på at beholde dig som kunde. Det kan også være han bluffer (fordi han tror, du også gør det) - og herefter kan du sige (meget venligt):
Tak for responsen, jeg er meget glad for at du har brugt tid på at undersøge sagen, også selvom du ikke kan gøre noget på prisen. Nu vil jeg tænke mig om, og så kommer jeg tilbage, lige så snart jeg har taget en beslutning. (Herefter venter du mindst en uge, helst to. Stilheden og uvisheden får modparten til at mørnes, og hvis der reelt er noget at forhandle om, så får du endnu en chance). Kontakt modparten og sig (igen meget venligt) at du har set på tingene, og at du kan hente rigtigt meget ved at skifte, men at du gerne vil betale en højere pris for at fortsætte et godt samarbejde, hvis du får en lidt lavere pris (find et passende beløb). Hvis ellers ikke prisen er fair i forvejen, så kræver det en ret standhaftig modpart for at sige nej (tænk på, han har forberedt sig på, at du gik).
Du skal ikke give et skambud, men en fair pris i forhold til markedet. Du er ikke interesseret i for lav en pris, for så får du for lav kvalitet og/eller risikerer at blive en uinteressant kunde.
Det interessante ved ovenstående model, i forhold til at true eller skælde ud, er at du bliver taget seriøst, at samarbejdet kører normalt under processen og at du også kan fortsætte det efterfølgende, selvom du reelt ikke finder et bedre tilbud. Mange gange vil du også få et tættere forhold til din leverandør. Effekten kan yderligere forbedres ved at bede om et møde som udgangspunkt, for det kan nogle gange virke lidt billigt/tamt bare at ringe. Brug aldrig e-mail til forhandlinger, det er fuldstændig uegnet i næsten alle tilfælde.
Alt for mange ødelægger et godt samarbejde i en prisforhandling, og dette er helt unødvendigt. Man skal bare huske aldrig at miste besindelsen og altid at være venlig - uden sympati fra modparten kan intet lade sig gøre :-)
God fornøjelse,
venlige hilsener,
Jens