Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring - spørgsmål ang bogføring af faktura i forbindelse med momsregnskab.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min bedre halvdel har lige startet firma 1. maj. Det er så mig der står for bogføring osv. Det går meget godt, og synes det er til at finde ud af ..

MEN - nu hvor momsperioden slutter den 30. juni, skal der jo laves moms. Mit program laver sådan set det for mig, og jeg bogføre løbende så det burde ikke være et problem. Mit spørgsmål er bare,

Hvordan gør jeg med  faktura fra eleverandøre der er fra hele juni måned, men først har betaling i løbet af juli?

Min svigerfar som selv har firma, har forklaret at det er faktura datoen der tæller i regnskabet. Altså at momsen skal tages fra den dato, og dermed skal med i 2. kvartals momsregnskab.

Normalt bogføre jeg først en faktura den dag jeg betaler, da den jo så bliver trukket på konti i bank og "bankkonti" i regnskabsprogram samme dag.

Håber på jeres hjælp.

Mvh Hilsen Annika 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

ALundberg:
Min svigerfar som selv har firma, har forklaret at det er faktura datoen der tæller i regnskabet. Altså at momsen skal tages fra den dato, og dermed skal med i 2. kvartals momsregnskab.

Teoretisk har din svigerfar ret. Det er fakturadagen som er afgørende for hvornår momsen skal medtages.

Du bør bogføre en modtagen faktura som skyldig omkostning og så udligne kontoen når du betaler fakturaen.

/Henrik

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi havde et mellemstort revisorfirma til at stå for vores nogle ¨år, hvor efter vi selv har overtaget senere.

Da vi selv begyndte at stå for det sagde de at det ville være lettest for os at bogfører den på betalingsdatoen istedetfor på fakturadatoen.

Om du vælger den ene eller den anden skal momsen tages med i det kvartal/semester du har sat din bogføringsdato og det vil systemet også gøre.

Alternativet er at du laver dobbelt bogføring, så du bøgfører den på fakturadatoen og modpostere som kortfristet gæld og laver endnu en postering i din kassekladde når den betales.

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Okey. Så langt så godt. Så ved jeg at det er korrekt den skal med i dette "regnskab"..

I moit regnskabsprogram er der en konti der hedder skyldne omkostninger. Men vælger jeg den som konto/debitor, skal jeg jo stadig vælge hvilken modkonto pengene nu og her går ud fra, altså bank, kasse eller giro...

Og De skal jo ikk gå fra banken før betalingsdagen ..

Annika :)

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha Thomas - Den var godt nok svær at tygge. Jeg er godt med på at det er bogføringsdatoen der bestemmer hvornår momsen tages med..

Havde bare håbet der var en simpel løsning på at kunne bogføre nu, men sådan så betalingen "på parpiret" stadig er samme dag som i banken..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Pedersen:
Da vi selv begyndte at stå for det sagde de at det ville være lettest for os at bogfører den på betalingsdatoen istedetfor på fakturadatoen

At noget er simpelt gør det ikke nødvendigvis rigtigt/lovligt!

Hvis vi skal være helt strikse er det leveringsdatoen, der skal tages udgangspunkt i, men da fakturadatoen ofte ikke afviger ret meget fra leveringsdatoen sidestilles fakturadatoen med leveringsdato. Det giver også en symmetri i momssystemet således at både køber og sælger afregner momsen samtidig.

Som en tilføjelse kan nævnes, at for at opfylde kravene til en faktura skal leveringsdatoen angives på en faktura, hvis datoen afviger markant fra fakturadagen.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var slet ikke ment som om at jeg ønskede en "forkert" løsning. Det kan bare godt være svært at overskue om der faktisk er/var en sempel løsning jeg bare ikke lige kunne udtænke.. Og det var lidt det jeg havde håbet.

Det med datoerne er jeg helæt med på :)

Annika.

Tilmeldt 17. Jun 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis vi skal være helt strikse er det leveringsdatoen, der skal tages udgangspunkt i, men da fakturadatoen ofte ikke afviger ret meget fra leveringsdatoen sidestilles fakturadatoen med leveringsdato. Det giver også en symmetri i momssystemet således at både køber og sælger afregner momsen samtidig.

Hej Henrik.
Vil det sige at bogføringsdatoen faktisk altid skal være faktura datoen?
det jeg så ikke forstår er hvordan dælen man normalt gør, da det jo er enormt sjældent faktura falder til betaling på faktura dagen?
 
 Annika,

 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Det rigtige vil helt sikker være at bogføre faktura på faktura dato og mod postere når de betales.

Alternativt kan man moms mæssig opgøre sine kreditorer pr. 30/6 og beregne momsen heraf af.

Ex. vis have en driftskonto og konto der hedder "kreditor ultimo" der trækker moms og så debitere kreditor saldoen pr. 30/6 ind på denne og kreditere en status konto der også hedder "kreditor ultimo" - på den vis får du momsen og udgifterne med i rette periode. Du får dog ikke udgifterne på de rigtige konti.

Der er dog 2 ting du også skal være opmærksom på som jeg ser det.

1) dine egne faktura skal jo også medtages i rette periode..... hvilket også her vil sige faktura dato og ikke indbetalingsdato!

2) I forbindelse med års afslutning, skal du alligevel have gjort det hele op således at alt vedr. 2011 er bogført i 2011 - så der skal du alligevel have opgjort både debitorer og kreditorer.

Jeg vil klart anbefale at påbegynde "dobbelt" bogholderi, da det for det første sikre korrekt periodisering og for det andet er det nemt at finde gamle bilag mv. da de hurtigt vil fremgå af kontoposteringer for de enkelte debitorer og kreditorer.

Og med hensyn til bogføringen, så tager det altså ikke ret meget længere tid at kører dobbelt bogholderi. Jeg plejer at bruge kontoudtog fra banken som bogførings bilag til ind og udbetalinger.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 2. Jun 11
Indlæg ialt: 219
Fra  EDB-Eksperten Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er lige med på en lytter her :o)

Gratis hosting hos EDB Hosting. Linkkatalog www.Link-Eksperten.dk. Bærbare computere www.EDB-Eksperten.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)