Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Revisorhjælp

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

John Nielsen:
Tråden er blevet anmeldt, og enkelte udsnit af tråden indtil nu er blevet modereret.

Fint nok, men når man nu modererer indlæg, så kunne man måske få balance i moderationen, således alle angreb på andre fjernes helt!

Iøvrigt er jeg enig i, at tråden kom ud på et sidespor.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Puf:

Har selv fået lavet regnskab, der ikke skulle være dyrere end det jeg normalt betalte. Det lærte jeg af, da jeg skulle betale 95.000,00 for eet år. Jeg har nu haft 4 revisionsfirmaer!!!. Det er først nu, jeg har kunnet få noget på skrift. Eet års regnskab, med mine bogføringer, afstemninger osv (det lavede jeg også før) kr. 8.000 - 10.000 plus moms. !!!!!!!

Det virker jo helt absurdt.

Hvis der er tale om godkendte revisionsfirmaer, så har du stadig muligheden for at indgive klage til de relevante revisororganisationer over de anførte forhold.

Hvis det er så slemt (tvivler jeg ikke på), så har du formentlig en god mulighed for at få medhold og måske endda refusion af de betalte honorarer.

Tonny

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Kaffe & Co:

Hej Tonny 

Er det overhovedet muligt for en godkendt revisor at udføre revision (og revision alene) efter et fast tilbud?

Med det kendskab jeg har til revisionbranchen er jeg enig i de timepriser du nævner for godkendte revisorer hvor de registrerede ofte er i den lave ende og de statsautoriserede i den høje.

/Søren

Hej Søren

Det er absolut en mulighed, som jeg bruger ofte - Netop af hensyn til den gensidige aftaleform.

Dog er der altid en mulighed for at vende tilbage til kunden, hvis opgaven ikke er som beskrevet/forevist, hvilket så betinger en merpris. Denne merpris kan følgelig aftales eller kunden kan bringe opgaven/regnskabsmaterialet i den aftale stand.

M.h.t. til honorarer er det typiske, at registrerede har timepriser fra kr. 900,00 - 1.500,00 og autoriserede ligger typisk på kr. 1.200,00 - 2.500,00.

Dog er det stadig min opfattelse, at al snak om timepriser ikke giver nogen mening uden an angivelse af det samlede antal timer for en opgave.

Tonny

Hej Tonny 

Det jeg mest tænker på er naturligvis revisorloves §26 og det jo naturligvis kun en der gælder revision udført af godkendte revisorer.

For mig at se er det nemlig lidt svært at få §26 til at passe sammen med faste tilbud. Et overslag er jeg helt med på, men en fast pris kan vel være problematisk?

Jeg tænker på det tilfælde hvor en revisor afgiver et fast tilbud på revisionen på eks. 20 tdk men under sit arbejde konstaterer at der skal anvendes væsentligt flere timer på revisionen end det faste tilbud kan bære - kan man så sige at revisor stadigvæk kan arbejde uafhængig af egen interessen og i det modsatte tilfælde som går på revisor anvender væsentlig færre timer end det faste tilbud, kan man så sige at revisor har udført sit erhverv til et rimeligt vederlag? 

Hvordan er det med god revisions skik i forhold til ovenstående, vil revisor ikke være forpligtet til at føre et timeregnskab som grundlag for sit vederlag og i øvrigt være forpligtet til at udlevere dette på forlangende fra en klient som dokumentation for at arbejdet er udført til rimeligt vederlag og dette uanset et fast tilbud?

Du skal denne tråd ikke blive til en debat om hvad revisor må eller ikke må, men jeg mener netop at det er en af fordelende ved at vælge en godkendt revisor og at man kan få vurderet en faktura der er åbenlys urimelig i responsumudvalget og subsidiær disciplinærnævnet? 

/Søren

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kaffe & Co:

Tonny Skov Pedersen:

Kaffe & Co:

Hej Tonny 

Er det overhovedet muligt for en godkendt revisor at udføre revision (og revision alene) efter et fast tilbud?

Med det kendskab jeg har til revisionbranchen er jeg enig i de timepriser du nævner for godkendte revisorer hvor de registrerede ofte er i den lave ende og de statsautoriserede i den høje.

/Søren

Hej Søren

Det er absolut en mulighed, som jeg bruger ofte - Netop af hensyn til den gensidige aftaleform.

Dog er der altid en mulighed for at vende tilbage til kunden, hvis opgaven ikke er som beskrevet/forevist, hvilket så betinger en merpris. Denne merpris kan følgelig aftales eller kunden kan bringe opgaven/regnskabsmaterialet i den aftale stand.

M.h.t. til honorarer er det typiske, at registrerede har timepriser fra kr. 900,00 - 1.500,00 og autoriserede ligger typisk på kr. 1.200,00 - 2.500,00.

Dog er det stadig min opfattelse, at al snak om timepriser ikke giver nogen mening uden an angivelse af det samlede antal timer for en opgave.

Tonny

Hej Tonny 

Det jeg mest tænker på er naturligvis revisorloves §26 og det jo naturligvis kun en der gælder revision udført af godkendte revisorer.

For mig at se er det nemlig lidt svært at få §26 til at passe sammen med faste tilbud. Et overslag er jeg helt med på, men en fast pris kan vel være problematisk?

Jeg tænker på det tilfælde hvor en revisor afgiver et fast tilbud på revisionen på eks. 20 tdk men under sit arbejde konstaterer at der skal anvendes væsentligt flere timer på revisionen end det faste tilbud kan bære - kan man så sige at revisor stadigvæk kan arbejde uafhængig af egen interessen og i det modsatte tilfælde som går på revisor anvender væsentlig færre timer end det faste tilbud, kan man så sige at revisor har udført sit erhverv til et rimeligt vederlag? 

Hvordan er det med god revisions skik i forhold til ovenstående, vil revisor ikke være forpligtet til at føre et timeregnskab som grundlag for sit vederlag og i øvrigt være forpligtet til at udlevere dette på forlangende fra en klient som dokumentation for at arbejdet er udført til rimeligt vederlag og dette uanset et fast tilbud?

Du skal denne tråd ikke blive til en debat om hvad revisor må eller ikke må, men jeg mener netop at det er en af fordelende ved at vælge en godkendt revisor og at man kan få vurderet en faktura der er åbenlys urimelig i responsumudvalget og subsidiær disciplinærnævnet? 

/Søren

Hej Søren

Præcis!

Det er bl.a. forhold, som vi også bliver foreholdt i forbindelse med vor kvalitetskontrol. Nemlig en af hjørnestenene som godkendt revisor - Uafhængighed.

Revisors uafhængighed må aldrig kunne anfægtes, og her kan en fastpris aftale være et problem, hvorfor der også straks skal tages kontakt til kunden, hvis det viser sig, at regnskabsmaterialet eller forholdene iøvrigt bevirker, at der skal anvendes ekstraordinær tid m.v. på den påtagne opgave.

Godkendte revisorer skal til alle tider føre et fyldestgørende time-/sagsregnskab med en udførlig specifikation af tidsforbruget og de(n) anvendte timesatser og medarbejdere. Selvfølgelig er dette også gældende i forbindelse med fastpris aftaler, hvilket jo også er gavnligt for revisoren selv til en efterrationalisering af, hvorvidt opgaven er honoreret fornuftigt. Iøvrigt må en godkendt revisor ej heller beregne sig et honorar, som væsentligt overstiger det normale honorar for en given opgave. Dette kan netop efterprøves hos revisororganisationernes responsumudvalg.

Derfor er de godkendte revisorers aftalegrundlag normalt udformet sådan, at revisor kan betinge sig, at forholdene berigtiges af kunden eller i givet fald af revisor mod en forhøjelse af honoraret.

Godkendte revisorer er jvf. revisorloven "offentlighedens tillidsrepræsentant", hvilket bevirker en meget stærkt reguleret lovgivning m.v. samt ikke mindst den almindelige forbrugers forventning til den godkendte revisors arbejde, honorarer og kompetencer. I denne forbindelse har vi bl.a. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Revisortilsynet til at føre opsyn med, at vi som godkendte revisorer lever op til disse forpligtelser.

Nu stopper jeg lige her, inden det bliver for "nørdet".

Dbh.

Tonny

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)