Med mindre du køber serviceydelsen udefra, skal du ikke vælge en konto til køb i varens opsætning, og du skal fravælge lagerstyring.
Du vælger en salgskonto fra kontoplanen til dine salgsfakturaer, eller laver en ny, f.eks. 1010 Serviceydelser, hvis det passer dig bedre. Hvis fakturaen betales kontant sættes x i kontant og vælger "Kasse".
Moms: Hvis du bruger standardkontoplanen skal salgsmoms være 66100, købsmoms 66200.
Hvilken konto skal vælges under salg i varens opsætning?
Det der undre mig er at når jeg opretter en faktura, med en "vare" (uden lagerstyring og ingen konto under varens egenskaber) så ender den med at flytte momsen ned i omsætningen. Der må være et eller andet jeg har misforstået fuldstændig. Jeg har jo ikke lave nogen ændringer i noget.
Det eneste vi sælger er serviceydelser. Hvor finder jeg en manuel eller bog (og hvilken) der præcist beskriver dette i forholdet til at benytte SS?
Jeg skal jo ikke bruge alt muligt om lagerstyring osv.
Jeg kan jo se udgående salgsmoms konoen når jeg laver varelinjen.
Du kan også vælge at lave fakturaen helt uden at vælge en vare, bare springe varenummeret over og så skrive tekst, kontonummer osv. direkte i fakturaen.