Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Silicon Valley - Stedet hvor tingene sker!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej Allesammen

Jeg er lige kommet hjem fra en uges besøg i Silicon Valley med ScaleIt. ScaleIt er et initiativ fra Innovationscenter Danmark, der går ud på at sende 20 forskellige startups til Silicon Valley for en intens uge med fordrag fra rådgivere, pitching til investorer, besøg hos Google etc.

Det har været en fantatisk process, den transformation der er sket i løbet af ugen har været utrolig.

Jeg har lært så meget, men nok vigtigst af alt er at nu er jeg sikker på at vi kan.

Faktisk tror jeg at det er den grundlæggende attitude til risiko og egen evner er den store forskel. I Silicon Valley er folk generelt mere bange for ikke at forfølge muligheder, end de er for at forfølge dem.
Jeg tror det er fordi at de føler sig sikre på at de er skabt til noget stort, og det ville være forfærdeligt hvis det ikke skete pga. de ikke turde.

En anden fed ting, at respekten for startups er enormt meget større, hvor det i Danmark lidt er en sær beskæftigelse, så er det nærmest det eneste rigtige derovre.

En af de ting jeg ville teste var om CloudSprout produktet holdt, både som ide og så langt som vi er kommet med det. DET HOLDER 100% :-) Der var ingen der kunne finde holder i rustning på konceptet, kendte nævneværdige konkurrenter, etc. når en demo var alle generelt også imponerede. Det var super!

I fremtiden vil jeg og teamet arbejde endnu hårdere på CloudSprout, og mindst ligeså vigtigt, vi vil gøre det med et kæmpe smil på læben!

Hvis der er nogle der har spørgsmål om Silicon Valley, ScaleIt programmet m.m. vil jeg med glæde besvare dem efter bedste evne.

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu siger du Silicon Valley, men det er samme holdning hele vejen igennem USA, endnu en grund til at elske landet. Meget kan man sige om USA, men menneskerne går ikke i for små sko og modsat mange danskere kan de godt glæde sig på andres vegne. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nis

Det er ikke nogen tvivl om at holdning til iværksætteri i hele USA generelt er meget bedre, men jeg synes nu alligevel den var noget helt særligt i Silicon Valley, de var bare mere optimistiske og hurtige i optrækket.

Men Silicon Valley er også et helt specielt sted, hvor folk fra hele verden rejser til for at se om de kan rekonstruere det, men det er ikke lykkedes indtil videre.

Men så fantatisk som stedet er, er det positive at vi som danskere efter min mening sagtens kan være med. De 20 startups der var derovre fik ihvertfald ikke baghjul af de lokale, vi var efter min mening og vores rådgiveres rigtigt godt med. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest tillykke med dit besøg til Silicon Valley! Der er ingen tvivl om at det er et sted der summer af energi og iværksætteri.

Specielt efter at have mødt flere og flere folk fra SF & Silicon Valley-området de sidste par måneder, er jeg blevet mere interesseret i at tage derop en dag. Stort set alle dem som jeg har mødt, snakker meget om at der er energien og den type mennesker der befinder sig, som gør det så attraktivt; samt selvfølgelig den store mænge investorer (lige fra Angels til VC-funde) og store personligheder fra successfulde startups.

Men jeg vil dog også vove og påstå, og Silicon Valley er meget forskelligt fra resten af US; og lad nu være med at sige at dette gælder for "hele US". Så vidt jeg ved at det primært New York og et par andre steder som er ved at komme op i tempo mht. startups og iværksætteri; det er på ingen måde hele USA der summer af den energi som disse startups har.

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det lyder pisse fedt. Nu har min egen Msc. Innovation Management klasse lige været derovre, og generelt virker det til at veluddannede danskere er foran den generelle person i SV.

Jeg glæder mig til at følge det i de kommende år om de stadig kan holde live i fænomenet Silicon Valley - dette efter at følge George von Hoegarden fra www.venturecompany.com, der er tidligere iværksætter, serie--CEO derovre samt rådgiver Venture firmaer derovre. Han mener SV er døende med en negativ ROI på (Kan ikke huske tallet) på ca 15% på de investeringer der foretages i SV. De mange store succeser stammer derfra, men generelt er SV en negativ investering, hvilket overrasker mig utrolig meget når man hører så mange gode ting derfra.

Men en af de ting jeg syntes fantastisk om ved USA er investeringsmentaliteten der mere retter sig på personen bag og hans visioner, end selve projektet. I Europa er det en dårlig mand bag hvis det går galt som iværksætter, i USA er det mere et dårligt projekt som en god mand havde - og så er det nemmere at starte forfra. Jeg er nemlig fortaler for sætningen: "fail fast, fail often, fail cheap". Det giver erfaringer og øget chance for succes fremadrettet..

 Kunne man måske kopiere noget af konceptet herhjemme?

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Jeg kan kun anbefale at tage afsted og opleve det! Hvis jeg var i dine sko ville jeg evt. finde et fedt co-working space som f.eks. the Hub og leje sig ind, så bygger du hurtigt et netværk. Samtidigt er der hver dag events, pitch muligheder, etc. som man kan gå til. Du kan evt. kontakte Innovation Denmark og hører dem hvad de anbefaler.

Jeg er helt enig som sagt tidligere i at Silicon Valley er helt specielt for iværksættere. Ligesom L.A. (Hollyword) er helt specielt for underholdningsindustrien og New York er specielt for finans.

 

 

Fra Odense
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 127
Fra  Morning Train Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtigt spændende tiltag. Jeg kan godt forstå hvorfor ROI ikke er så imponerende. Mange software startups har store planer, og der skal store satsninger til for at de kan lykkes, og derfor også store risiko. Der er lidt knald eller fald mentalitet i dele af den branche, hvilket jeg egentlig synes er meget fedt.

Rigtig spændende projekt du har Lundsby, fik I også mulighed for at netværke, sådan at man får  foden indenfor i SV?

Min erfaring med virksomhed i USA er at man møder flere folk der er begejstrede og støtter en, og den generelle "stemning" er god. Men til gengæld er det faktisk værre i USA med papirarbejde, juridisk bøvl osv. 

Co-founder af Danmarks nye smarte SEO værktøj -> Morningscore 
Siden 2024 også nytænkende SEO kursus der vokser med raketfart 🚀 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Jeg tror det er farligt at sige veluddannede danskere er foran. Det er mere et spørgsmål om at vi tænker anderledes og har en anderledes baggrund. Stanford er så vidt jeg har forstået generelt anerkendt som verdensledende i uddannelse indenfor startups. Samtidigt så er det påfaldende at se hvor meget højere niveauet i deres politiske debat er, både live og på tv.

Men amerikanerne gør også så mange ting, som vi mener at kunne gøre bedre og sikkert også kan.

Jeg tror man skal tage der til, men en viden om at det er krydsfeltet hvor vores viden og erfaringer mødes der er interessant. Det er mit indtryk at danskere klarer sig relativt godt derovre.

Hvis Silicon Valley er ved at dø, så er der ingen der har fortalt dem det. Jeg overhørte at der var investerer mere, i år end sidste år. Og med LinkedIn's IPO og snart også Groupon's så var der faktisk tale om, om man befandt sig i en ny boble. Iflg. Steve Blank har det taget 75 år, at lave SV og jeg ville ikke umiddelbart være bekymret for om det overlevede de næste år.

Jeg tror desværre at det er umuligt at lave et Silicon Valley i Danmark, der er for mange hønen og ægget problemer i det.  

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Der var rig mulighed for at netværke, men den vigtigste lektie var faktisk at netværk er markant nemmere at bygge der, end i Danmark. Det er relativt nemt at komme til at snakke med alle de spændende mennesker. Men du skal fange deres attention på under et minut, ellers er de videre til den næste iværksætter der vil pitche sin ide. Så det handler i høj grad om ideen og hvad der er udrettet.

Vores næste skridt er at oprette et selskab i Delaware (det skal nok koste en slat til advokat), samtidigt med vi bygger systemet klar til at vi kan få de første 1000 sites på. Selvom vi strengt taget ikke har brug for det, har vi alligevel tænkt os at prøve at finde en investering på ca. 1 mil. som kan sætte lidt mere skub i tingene. (Det skal siges at vi selv har puttet over 1 mil i projektet, og at vi over det næste år putter 300K yderligere i).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du har helt ret i, at SV ikke sådan bare lige dør. Og på trods af mange forskellige lande tidligere har forsøgt at "genskabe" et SV-lignende miljø, ved at bygge store innovations- og forsknings centre etc, så er det så vidt jeg ved aldrig rigtigt helt lykkedes.

De mennesker jeg kender som har boet i SV og været involveret i miljøet, gentager alle de 3 mest fundamentale detaljer, som gør Silicon Valley til hvad det er:

- Mængden af dygtige programmører og folk som har mod på at arbejde i StartUps. Selvom der konstant er mangel på dygtige programmører, er der rigtig mange. (takket være bl.a. Stanford)

- Mængden af risiko-villige investorer. Angel investors og VC's er en af de vigtigste ting, for som du selv nævner er det utrolig let at møde en masse interessante typer. Igen er det hønen/ægget - for hvor der er startups vil der også være investorer - og omvendt.

- Kulturen for startups. Som nævnt tidligere i tråden: "Fail fast, fail early, fail cheap". Hvis du har fejlet, men har lært af det, har du stadig respekt fra folk. De kigger ikke ned på folk der tør fejle, tværtimod er det (af mange) set som en styrke, for det viser også viljen til at turde give alt. Igen også det der giver mentaliteten med at investere i personerne, og ikke nødvendigvis ideen/konceptet.

Jeg tror dog ikke tiden er til at tage til SV for mig. Desuden synes jeg det er utrolig spændende her i Santiago for tiden, hvor Chile prøver at skabe "deres eget Silicon Valley", gennem projektet "Start-Up Chile": Inviter en masse iværksættere, giv dem kontor, netværk og en slat penge som investering, og håb på at de skaber netværk, kontakter, inspiration til lokal-befolkningen og forhåbentlig vækst fra landet. Og indtil videre ser det ud til at virke, har da allerede mødt et par VC's som er taget til Chile for at være med på de tidlige muligheder hernede. Der er lang vej endnu, men også store muligheder for Chile ;-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)