Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Danmark virkelig et land for iværksættere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Følgende er taget fra min egen blog på www.willemoesgrafisk.dk/blog og jeg følte jeg måtte dele det herinde også!

Tak for input på forhånd!

Egentlig skulle det første indlæg i min blog være en glad velkomst, hvor jeg ville byde velkommen til mit nye firma, og dennes blog. Jeg ville fortælle hvilket indhold man kunne forvente, og hvad min nye virksomhed kom til at beskæftige sig med, samt andre informative indlæg omkring design, hjemmesider, udvikling og hvad der ellers måtte være relevant. I stedet bliver det lidt et surt opstød, da jeg noget uventet har fået stukket en kæp i hjulet på min virksomhed. Kæppen er så stor at jeg er nødt til at stige af cyklen og vente på den bliver lavet! Dette kommer desværre til at tage omkring 3 måneder!

Læs her hvorfor og hvad det kommer til at betyde for mig og hvordan man kan komme til at stå som iværksætter,i Danmark!

_____

Jeg tænkte jeg lige ville fortælle min lille historie herinde, og få jeres besyv med omkring hvordan tingene i et såkaldt “iværksætterland” forholder sig, fordi jeg er nemlig i chok!

Lige pt. står jeg i den situation at min “nuværende” arbejdsgiver desværre er gået konkurs! De har hele tiden været “up-front” med det hele, og jeg har intet negativt at sige om hverken dem eller måden det hele sker på.

Der hvor filmen knækker er når sagen skal igennem HK/LG.

(Mens alt det her sker, og inden det første møde hos HK finder jeg ud af jeg ønsker at starte som selvstændig freelancer)

Første møde hos HK gik rigtig fint, og jeg skulle blot aflevere forskellige papier, såsom kontrakter og lønsedler. Jeg fik at vide der ikke var noget problem i at være selvstændig. FORKERT!

Jeg bliver så ringet op af en ny sagsbehandler, og overfor denne nævner jeg også at, jeg ønsker at starte som selvstændig. Her knækker filmen fuldkommen!

Det viser sig nemlig, at for at jeg kan få dækket mine tab i opsigelsesperioden (3måneders løn + løn fra Maj, samt feriepenge/tillæg/pension) så må jeg IKKE være selvstændig, men skal i stedet i de kommende 3 måneder være aktivt jobsøgende og søge mellem 3-4 jobs pr.måned.

Så i stedet for at jeg kunne få mit nye firma op at kører, og hurtigere tjene en fornuftigt indkomst, og samtidig donerer en masse til skattefar, SKAL jeg nu vente på at de 3 måneder går, og samtidig søge job alle mulige steder for “minimere mine tab”.

Jeg synes det er grotesk at, Danmark fremfører sig som en rigtig “iværksætter stat” også er det første der sker et benspænd på vejen! Der er jo ingen der vinder på denne måde?

Hvad betyder det fremadrettet for Willemoes Grafisk?

Det kan siges meget enkelt: Ingenting. Da jeg ikke må lave arbejde for mit eget firma, er jeg nødsaget til, ingenting at foretage mig indtil September/Oktober måned.

I mellemtiden kan jeg dog dygtiggøre mig på forskellige områder, som jeg vil få brug for, når min opsigelsesperiode er overstået. Dette inkluderer kurser i virksomhedsøkonomi, SKAT, og generelt dygtiggøre mig indenfor mit fag, samt hvad der ellers måtte være relevant og nødvendigt.

Herudover skal jeg naturligvis også bruge en masse tid på at søge jobs, for at være aktiv jobsøgende, også kan det jo være der byder sig et job! Men det må tiden vise!

Skriv gerne en kommentar, gode råd, eller blot din holdning! Det ville glæde mig, ovenpå dette mindre “nederlag”.

Peace out!

Spred gerne ordet/linket/bloggen, så vi måske kan få ændret disse "lovgivninger".

Læs min blog og få gode tips: http://www.willemoesgrafisk.dk/blog

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det jo kolossalt positivt, at du har taget beslutningen om at blive selvstændig. Det er en spændende vej, som vil give dig masser af fantastiske oplevelser og udfordringer.

Netop derfor skal du ikke tage dette bump på vejen alt for tungt. Der er masser af eksempler på folk, som falder i lovgivningens forskellige huller, og det vigtigste er ikke, hvad du kommer ud for, men hvad du gør med det, du kommer ud for.

Det er ikke ualmindeligt at folk siger op for at blive selvstændige, og de mennesker får altså ikke dækket noget "tab" efter den dag ansættelsesaftalen stopper. Medmindre du er helt på hælene og har tre sultne unger, vil jeg blæse på systemet og se at komme i gang med det du drømmer om :-)

Og ellers så kan du jo glæde dig over et system som yder dig en pæn hjælp, også selvom det ikke helt matcher med det, du går og ønsker dig...

God fornøjelse!

Fra Frederikssund
Tilmeldt 19. May 11
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Først og fremmest, vildt fedt at du vælger at blive selvstændig, held og lykke med det!

Men som jeg læser det er det en sag imellem din tidligere arbejdsgiver og HK, er det så ikke HKs regler der siger at du ikke må blive selvstændig eller få et job, for at du kan få udbetalt din tidligere løn? 

Mvh

Nikolaj

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal gøre sig det klart at Lønmodtagernes garantifond, - faktisk udbetaler løn til de ansatte som lønmodtagerne måske slet ikke kunne få fordi der ingen værdier er i det konkursramte firma. Det er et kæmpe PLUS.

Det er jo en ordning der skal sikre lønmodtagerne og det er jo ikke tænkt som virksomhedsstøtte til at etablere nye firmaer. Derfor synes jeg at din utilfredshed er lidt malplaceret.

Spørgsmålet er jo også om du overhovedet vil egne dig som iværksætter?

At bruge energi på at blogge om hvor uretfærdigt det er at du kan få løn og senere dagpenge i ét af verdens nok bedste Lande når det kommer til at sikre den enkelte borgers velfærd, - viser for mig at du er en klynkerøv der skal vartes op i hoved og røv.

Der vil du som iværksætter få nogle rigtigt ubehagelige overraskelser. Ikke fordi Danmark ikke dur til iværksætteri, men fordi virkeligheden nok er en anden end du forestiller dig.  

Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke helt Nikolaj.

Det er LG's regler der siger jeg ikke må drive selvstændig virksomhed.

Læs min blog og få gode tips: http://www.willemoesgrafisk.dk/blog

Fra Roskilde
Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Man skal gøre sig det klart at Lønmodtagernes garantifond, - faktisk udbetaler løn til de ansatte som lønmodtagerne måske slet ikke kunne få fordi der ingen værdier er i det konkursramte firma. Det er et kæmpe PLUS.

Det er jo en ordning der skal sikre lønmodtagerne og det er jo ikke tænkt som virksomhedsstøtte til at etablere nye firmaer. Derfor synes jeg at din utilfredshed er lidt malplaceret.

Spørgsmålet er jo også om du overhovedet vil egne dig som iværksætter?

At bruge energi på at blogge om hvor uretfærdigt det er at du kan få løn og senere dagpenge i ét af verdens nok bedste Lande når det kommer til at sikre den enkelte borgers velfærd, - viser for mig at du er en klynkerøv der skal vartes op i hoved og røv.

Der vil du som iværksætter få nogle rigtigt ubehagelige overraskelser. Ikke fordi Danmark ikke dur til iværksætteri, men fordi virkeligheden nok er en anden end du forestiller dig.  

Tak for sparket i røven Michael, og jeg kan bestemt godt se dine pointer! Som jeg skriver i bloggen, så er min store forundring at systemet ikke tillader mig at starte egen virksomhed op.. Jeg mener? Der er jo INGEN der vinder på det.. 

Men jeg skal da tænke over mit klynkeri til en anden gang og se muligheder istedet for.

Som enhver iværksætter, så er glasset jo halv fyldt, og ikke halv tomt!

Læs min blog og få gode tips: http://www.willemoesgrafisk.dk/blog

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

dejligt at se at du tager sparket til dig, jeg er nemlig enig med Michael, og jeg vil mene at du som menneske, og ihvertfald som iværksætter, skal lære at se muligheder i stedet for problemer, det åbner helt nye døre, og det kan satme hjælpe dig :D

Mvh.
Alexander M. Andersen

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)