Danmark er som bekendt foreningernes land - vi har en forening for alt - og intet. En af de foreninger som om nogen bør have vores interesse - ihvertfald os der på forskellige måder har med netværksbranchen at gøre - er www.disafo.dk - Direkte Salgs Foreningen. En brancheforening for danske direkte salg selskaber - som i sig selv bør være et godt fundament for at kaste lys over branchen - dels som talerør, men også som primus motor for alt der vedrører branchen; presseomtale, back up for foreningens medlemmer - ikke mindst når den danske presse laver et par frontal angreb nu og da. Det kan måske ses som at "kritisere sine egne" - men kan altså ikke dy mig for at sætte spørgsmålstegn ved foreningens værdi for netværksbranchen i Danmark - det ser jeg i lyset af at den nyeste nyhed på www.disafo.dk er helt tilbage fra 2004 - på forsiden listes en pressemeddelelse fra September 2004: Ny formand i Direkte Salgs Foreningen Faktisk er jeg i tvivl hvorvidt det stadig er den samme formand DISAFO har ved roret - men iflg. pressemeddelelsen er det Jens Erik Thuesen. Undrer mig i den grad over hvor lidt der fra foreningens side gøres i, at skabe flere pressemeddelelser, debat, kurser m.m. som gavner dels Disafo, men i særdeleshed branchen. Forunderingen bliver ikke mindre når jeg tænker tilbage på den mediebevågenhed, selskaber som Herbalife, Filter Queen og eks. efterårets Operation X med TNI i "hovedrollen".... hvor var DISAFO i den sammenhæng - hvor var Thuesen? Ville det ikke være allertiders lejlighed til at kalde medlemmerne sammen til et modangreb eller en charmeoffensiv i offentligheden? Er DISAFO overhovedet noget værd? Er det ikke blot en forening blot for foreningens skyld - og samtidig en ret ligegyldig blåstempling af en lang række selskaber der kan meddele offentligheden: Jamen, vi er medlemmer af DISAFO.... umiddelbart virker det jo ret så underordnet taget foreningens ret så anonyme tilværelse i betragtning. "Vi skal være pro-aktive - og fortælle de mange gode historier" lyder det i den nyeste pressemeddelelse fra 2004.... hvor er de gode historier? Jeg vil jo nærmest strække mig til at sige at målet langt fra nået - inaktivitet er vist mere rammende. Nu er formanden ganske vidste engageret i et af Danmarks største og mest succesfulde selskaber i branchen, som om nogen har været gode til at få omtale - især på baggrund af Kim Madsen - men vil det ikke samtidig være en kærkommen lejlighed til at være pro-aktive...? Eller er det blot endnu et eksempel på at hver hytter sit eget skind? Mere end en gang har jeg gennem Amino appelleret til konstruktiv dialog - og igen fokusere på de gode historier - især i relation til de negative udsendelser der har været på TV. Her må jeg jo gang på gang sande at den konstruktive dialog tit køres i sænk i endeløse ping pong. Hvor er DISAFO... hvor er de på vej hen? Nye selskaber på vej ind i Danmark har overhovedet intet ud af at kalde sig medlem af DISAFO, så længe foreningen udadtil og sikkert også indadtil virker så in-aktiv. Et medlemskab ændrer ingenting i det offentlig rum - slet ikke som tingenens tilstand er. Jeg kan
|
Norge er et betydeligt mere udviklet network marketing land end Danmark - DISAFO´s norske søster tæller da også væsentlige flere medlemmer - men de er nu heller ikke noget at råbe hurra for - dog er et "år nyere" på presse området ;-)
http://www.direktesalgsforbundet.no/presse.php
Lasse Burholt