Bindingsperioder kan være fornuftige og rimelige, naturligvis forudsat kunderne får en passende fordel ud af bindingen - altså "noget for noget". Desværre misbruges bindingsperioder alt for ofte, og grove tilfælde er langt fra usædvanlige. Det er ærgerligt og dumt at tørre kunderne på den måde. Selvfølgelig mest for dem, det går ud over, men bestemt også for leverandøren, som næsten med garanti mister kunden for evigt, og som skaber en mere eller mindre "negativ ambassadør" i markedet.
Jeg har selv oplevet det nogle gange - men allerværst forrige år, hvor jeg ønskede at opsige et måtte-abonnment i vores forretning. Leverandøren er en af landets største, kendteste og mest velrenommerede indenfor branchen, og jeg forventede ikke at opsigelsen ville give nogen større problemer, eftersom vi fik leveret standard-måtter (dvs. brugte, uden logo mv.) og betalte fuld pris.
Uheldigvis havde vores lagermedarbejder skrevet under på en samarbejdsaftale, som viste sig at være en regulær tre-årig kontrakt, hvoraf der kun var gået et. I lang tid hørte jeg ikke noget tilbage, men efter nogle måneder ankom et krav på 80% af restlejen - ca. 40.000 kr. For absolut ingenting. Jeg gik naturligvis i dialog med leverandøren, men til ingen verdens nytte. Jeg ringende endda til deres adm. direktør, som medgav, at jeg ikke havde haft nogen fordele ud af bindingen, og at de i øvrigt ikke havde tabt nogen investering i samarbejdet. Imidlertid var en aftale en aftale, og de opretholdt kravet.
Jeg synes sagen tangerede bondefangeri og åger, og da beløbet heller ikke var uvæsentligt, satte jeg min advokat på sagen. Han kom desværre frem til, at jeg hang på kravet, medmindre jeg ville stå i retten og fortælle, at min lagermedarbejder havde bestilt måtterne uden mit vidende. Det kunne jeg ikke - for jeg havde givet ham lov til at bestille måtterne - men hverken min medarbejder eller jeg havde fantasi til at forestille os, at vi ville hænge på en 3-årig bindingsperiode for et standard lejeprodukt.
Af ren nysgerrighed ringede jeg til en af leverandørens mange sælgere, og spurgte om man kunne leje standardmåtter med et kort opsigelsesvarsel på f.eks. 3 måneder. Dette var intet problem, og prisen var den samme, som jeg betalte for en 3-årig binding. Moralsk kan man sige meget om den udmelding, men uanset hvad, hang vi rent juridisk på "limpinden".
Der var stor risiko for, at jeg ville tabe sagen, og selvom 40.000 kr. ikke var småpenge, var det dog mindre end 40.000 kr. + advokatregninger + min egen tid og tankevirksomhed. Derfor endte jeg med at betale, og i øvrigt meddele mine medarbejdere, at de fremover ikke måtte skrive under på nogen som helst aftaler, uanset størrelsen.
Sagen er så dum som den kan være - vi havde haft et glimrende samarbejde med leverandøren igennem en årrække (flere kontrakter havde afløst hinanden), produktet og leveringen var fin, og eneste årsag til at vi ville stoppe leveringen af måtter var såmænd blot, at vi havde skiftet gulvbelægning, og ikke længere havde brug for måtter. Havde de blot givet mig et normalt og rimeligt opsigelsesvarsel, var jeg givetvis kommet igen næste gang, jeg havde et behov. Nu er jeg afskrækket for tid og evighed.
Moralen? At leverandøren er et r.....? Tjaa - fejlen er dybest set min egen. Jeg burde have haft bedre styr på, hvilke aftaler mine medarbejdere indgik. I dette tilfælde havde vi imidlertid så stor tillid til leverandøren, at vi ikke havde tillagt samarbejdsaftalen nogen større betydning. Dette blev groft udnyttet, og kostede os en pæn sum penge, som vi midt under finanskrisen sagtens kunne have brugt på noget bedre. I det lys virker alle leverandørens fine visioner, værdier og kundeløfter en anelse hule.
-
Jeg bryder mig ikke om at blive behandlet på den måde, og af samme årsag går jeg langt for ikke at udsætte mine kunder for noget lignende. Vi sælger en række abonnementer på bl.a. grafiske magasiner og billeder, men systemet er altid sådan, at abonnementet kun fornys, hvis kunden betaler sin regning, ellers stopper det automatisk. Det er et meget enkelt og fair system, som selvfølgelig koster os lidt på den korte bane, men samtidigt sikrer, at vi ikke bliver opfattet som nogle urimelige bondefangere. Kunderne skal blive i butikken af lyst, ikke som følge af juridiske håndjern. Det tror jeg, er den bedste forretning i længden.
På samme måde har vi heller ikke nogen udløb på vores gavekort (til min revisors irritation). Gavekortet er et tilgodebevis, og jeg vil ikke bryde mig om et firma, som "snuppede" mine penge (som de havde lånt rentefrit), blot fordi jeg ikke var hurtig nok til at bruge dem. De firmaer der har udsat mig for den politik, har jeg ikke været særlig motiveret for at handle med efterfølgende.
Der skal selvfølgelig være grænser for alting, men til syvende og sidst drejer enhver forretning sig om godt købmandskab, og det giver ingen mening at bruge en masse penge på markedsføring med den ene hånd, hvis man tørrer eksisterende kunder med den anden. Fejl, garantisager, ændrede behov, opsigelser osv. er en del af livet, og man har som leverandør i den forbindelse en enestående chance for at vise format. Det er min oplevelse, at dette værdsættes og belønnes af kunderne.
Det tog mig lang tid at lære det, men uanset hvad man bliver udsat for af skuffelser, er det for ens egen skyld meget vigtigt at lære af sin fejl, at komme hurtigt videre og bruge sin energi på noget konstruktivt. Det er slemt nok at blive taget ved næsen, men netop derfor er der ingen grund til at gøre situationen endnu værre med frustration, ærgrelser, vrede, sure e-mails, tilsvininger, brok, bekymringer mv. Dette selvpineri er udbredt, men fuldstændig unødvendigt og helt enkelt ikke i ens interesse. Som en klog mand har sagt, det er kun i orden at være negativ, hvis det hjælper på situationen. Det er i verdenshistorien endnu ikke sket :-)