"Sæt den rigtige pris på dit produkt og lykken er gjort!" ...men hvad er mere kedeligt end prissætningsstrategi og er det i øvrigt ikke bedst at overlade den opgave til revisoren? ...Hvad er i virkeligheden den rigtige pris og hvordan finder man den? Din revisor ville sikkert starte med et økonomisk perspektiv og hurtigt snakke sig ihjel om efterspørgselskurver, makroøkonomiske faktorer og priselasticitet - for ikke at glemme prissætningsstrategier som de omkostningsfokuserede full cost pricing og direct cost pricing, eller de konkurrentfokuserede prissætningsstrategier som going-rate-pricing og competitive bidding. Inden revisoren helt mister pusten, vil han sikkert sige, at din profit er størst; når MR = MC. ...Det bliver dog alt for hurtigt meget kompliceret, abstrakt, uforståeligt og ikke mindst kedeligt for de fleste dødelige iværksættere (eller andre beslutningstagere for den sags skyld). I øvrigt kunne jeg personligt godt finde på at stille et par spørgsmålstegn ved den faktiske brugbarhed af økonomilærerens fine kurver og diagrammer - for alle de fine teorier er jo lavet efter ”alt andet lige”-princippet og tager ikke højde for ændringer i marketingbudgetter, din sælgers relationer til kunden, sælgerens evner som forhandler, etc. - faktorer som jo i høj grad også er medbestemmende for salgets størrelse, sammensætning og succes. Med økonomens perspektiv på prissætning er der derfor alt for stor risiko for, at man alene fokuserer isoleret på prisen (som ved ovennævnte ’full cost pricing’) og i denne proces helt glemmer andre vigtige marketing beslutninger som positionering, strategiske målsætninger, markedsføring (der på engelsk betegnes ’promotion’ - ikke at forveksle med termen ’marketing’!!), salgs-/distributionskanaler, differentierende produktfordele, etc. Som marketingnørd vil mit postulat derfor være, at prissætningsstrategi bør tages i betragtning som en del af den samlede marketingstrategi. Hvis du lancerer et nyt produkt, vil prisen mest af alt afhænge af din positioneringsstrategi, mens prisen for et eksisterende produkt overvejende påvirkes af strategiske målsætninger. I forsøget på at gøre dette indlæg spiseligt og overskueligt, kan man derfor (meget forenklet) sige; at helt grundlæggende kan du enten vælge at tage en høj eller en lav pris for dit produkt. I denne beslutning kan du blandt andet kigge efter: Faktorer der taler for en høj pris:
Faktorer der taler for en lav pris:
Du kan også vælge at skele lidt til Boston Modellen (en gammel ’traver’ fra side 3 i den store bog om marketing) og fastsætte din prissætningsstrategi ud fra; hvor i modellens 4 strategiske faser dit produkt befinder sig:
De ovenfor nævnte eksempler illustrerer altså, hvordan dine strategiske målsætninger i høj grad influerer på din prissætningsstrategi - og hvordan du bør forholde dig til konkurrenternes evt. prisændringer. Prissætningsstrategi er mere sofistikeret end bare at spørge: ”Hvor meget kan jeg få for mit produkt?” For at finde den rigtige pris bør du starte med at stille fundamentale spørgsmål som ”Hvordan ønsker jeg at positionere mit produkt?” og ”Hvor vil jeg, strategiske set, egentlig gerne hen med min forretning?”. Først når du er helt bevidst om svarene på de spørgsmål, kan du på fornuftig vis begynde at overveje din prissætningsstrategi.
Jeg håber hermed, at have givet dig lidt inspiration til dine videre tanker. Du er selvfølgelig meget velkommen til at stille uddybende spørgsmål eller lignende :) For at give en helt anden vinkel på prissætning, kan du også kigge på mit indlæg om, hvordan ”Du mister handler og taber profit - hvis din udbudspris er rund” (der med grundlag i forskningsresultater fra et amerikansk universitet; peger på at også hjerneforskning har gode input til din prissætningsstrategi). |
Kedeligt! - men sådan sætter du den rigtige pris på dit produkt ;)
- 1
// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker
Overvejer faktisk efter jeg har skrevet mit projekt i faget marketing at læse overbygningen til det istedet for at læse cand.merc.aud som jeg har søgt ind på. Det her lyder og er helt viædt spændende at arbejde med. Det må jeg lige overveje! :D |
Tak for de rosende ord ...måske der kunne være potentiale i emnet til at lave en video, i stil med de andre marketing videoer, jeg har lavet. Hvis du kunne lide dette indlæg, kunne du måske også have interesse i videoerne: http://www.facebook.com/marketinganalytiker
Hehe... Tja, i hvert fald er det vigtigt, at du vælger dét, du brænder mest for - men jeg tror umiddelbart, det er nemmere at finde job som cand.merc.aud end som alm. cand.merc? |
// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker
jeg går i gang en de næste med noget det skrevet , jeg siger tak for de gode iværksættere råd |
poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows
Tak for det Mikael, mange tak. Spørg løs hvis der er noget, jeg kan hjælpe dig med God arbejdslyst! |
// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker