Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms uden CVR nr??????

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen.

Jeg har købt noget af en person som IKKE er oprettet med CVR nr. Han sagde i starten da jeg købte det at han vil nå at få oprettet et firma inden da, og at jeg derfor godt kunne trække moms fra beløbet. Men nu har han sendt mig en faktura uden et CVR nr på, men hvor han har skrevet moms på.

Jeg ringede og snakkede med ham og han sagde at han IKKE havde et CVR nr. men at han havde snakket med skat og godt kunne opkræve moms alligevel?????

Jeg har så nu 2 spørgsmål.

1. Kan i komme på nogen situation hvor man kan opkræve moms uden at være momsregisteret?

2. Hvis jeg bogfører fakturaen inkl moms, og så skat opdager det, er det så mig eller ham som de kommer efter?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Nej.

2. Du vil skulle betale den fratrukkede ikke-eksisterende moms. Om du gør dig skyldig i andet kan jeg ikke svare dig på, men SKAT plejer ikke at være kendt for at være dem man skal være uvenner med.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

1. Nej man kan ikke opkræve moms når man ikke er moms reg.

2. Så er det dig de kommer efter desværre. (svindel)

 

Mvh

The-shop

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Også som jeg troede.. Men blev helt i tvivl eftersom han lød så sikker
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

For at supllere op på de korrekte svar, så er det modtageren af faktura, der skal kontrollere om der forefindes CVR-nummer på såfremt der opkræves moms. Så du hverken kan eller må honorere den aktuelle faktura.

Og så kan du udlede at din leverandør er løgnagtig, for det svar han påstår at have fra SKAT ville de ALDRIG give...

 

Brian

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birkelund

Jeg kan kun give de andre ret.

ad 1) Du får lige et link fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen: http://www.eogs.dk/sw21974.asp?cat=10996

Her står:

"Skal jeg skrive moms på min faktura, når jeg ikke er momsregistreret, men alligevel driver virksomhed (under 50.000 kr)?

Du må ikke opkræve moms, hvis du ikke er momsregistreret. Du skal skrive på din faktura, at du ikke er registreringspligtig, da din omsætning er under 50.000 kr årligt."

ad 2) Alle gule lamper skal bare blinke, når man modtager en faktura med moms og uden CVR-nummer. Uanset om det manglende CVR-nummer skyldes en forglemmelse fra sælger, eller om sælger slet ikke har et CVR-nummer er egentlig sagen uvedkommende. Du bør aldrig føre en sådan faktura ind i dit regnskab. Jeg ville personligt returnere fakturaen og bede om en korrekt faktura.

Susan :o)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Som yderligere supplement til alle de gode svar ovenfor, så kan jeg tilføje, at når han ikke skriver et CVR-nummer på fakturaen, så skal han skrive sit CPR-nr. på i stedet.

Du skal være opmærksom på, at når du handler med personer, som ikke er momsregistreret, så er du ansvarlig for at personen betaler skat af omsætningen, og SKAT vil kunne inddrive hans skat hos dig, såfremt han ikke selv betaler sin skat.

I dit tilfælde ville jeg bede ham om at få CVR-registreret sit firma, inden I kan færdiggøre handlen.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin E. Jensen:

så skal han skrive sit CPR-nr. på i stedet.

Du skal være opmærksom på, at når du handler med personer, som ikke er momsregistreret, så er du ansvarlig for at personen betaler skat af omsætningen, og SKAT vil kunne inddrive hans skat hos dig, såfremt han ikke selv betaler sin skat.

Belær mig Martin - hvor står dette?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Reglerne fremgår af momsvejledningens pkt. N

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96188&vId=203614&i=422&action=close#i96188

I øvrigt fremgår det ikke noget sted, at du som modtager af en indenlandsk faktura, skal undersøge afsenders CVR-nr. eller lignende.

Dette er ene og alene afsenders ansvar, at den opkrævede moms afregnes behørigt til SKAT. Dette er bl.a. også gældende for ikke momsregistrerede virksomheder, som ved opkrævning af moms alligevel vil være pligtige til at afregne momsen til SKAT.

M.h.t. til anførsel af cpr.nr. på afregninger/fakturaer er dette i tilfælde af, at udbetalingen anses som B-indkomst, som bl.a. er gældende for honorarmodtagere i forbindelse med leverance af ydelser - Ikke varer. I dette tilfælde er der indberetningspligt til SKAT for udbetalingen af dette honorar/B-indkomst.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Jeg må indrømme, at det er noget jeg har mundtligt fra et infomøde hos SKAT, og at jeg ikke lige på stående fod kan finde opbakning til udsagnet på skrift...

Vi må vende tilbage til spørgsmålet på et senere tidspunkt, da jeg ikke har mere tid lige nu.

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)