Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mindste leje på lejlighed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er klar over der er regler for den maksimal leje, men tænker der også må være en min. leje der skal kræves, for at det ikke bliver betragtet som en ydelse der skal beskattes. Her tænker jeg specifikt på et familiemedlem der udlejer en en bolig/lejlighed til et andet familiemedlem. Kan i hjælpe mig?

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man vil undgå problemer med Skat, skal familiemedlemmet betales markedslejen, altså det som et tilsvarende lejemål i området koster. Sådan var det i hvertfald en gang, og ellers er der nok et klogt hoved, der vil rette mig .......

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får et stort 5 tal af mig! Skype-BigSmile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 316
Fra  db web ApS Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er regler for hvad minimum leje må være.

Men som med så meget andet på boligmarkedet er det svært at sætte et præcist tal, men jeg kan give et eksempel.

Du vil købe et hus til din mor, men hun skal betale skat af gaver der er over 65.000 kr (eller deromkring). Så er du jo smart, du køber et hus, og lejer det ud for 50 øre om måneden.
Dermed skal hun ikke betale skat for det store beløb, men hun har heller ikke en reel udgift forbundet med lejen.

Det må man ikke, da man jo dermed omgåes reglerne.

En tommelfingerregel: SUND FORNUFT :) 

Tilmeldt 11. Dec 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er grundlæggende ikke nogen regler for minimumsleje. Dog kan du ikke omgås reglerne for beskatning. Beskatningen bliver sat ud fra markedslejen. Så om du opkræver den reelle leje eller ej er ligegyldigt - du bliver beskattet under alle omstændigheder.

Markedslejen varierer fra by til by. Da vi købte et forældrekøb i Aarhus lå markedslejen på ca. 750 (kr/kvm)/år. Dog har standen af boligen også betydning.

Sættes markedslejen for lavt og du bliver beskattet, betyder det ligeledes, at den der benytter boligen bliver beskattet af differencen mellem den reelle husleje og markedslejen.

Modtager du først den fulde leje, og derfter eftergiver den som gave (op til 58.700 kr) slipper lejer for beskatning af differencen, men du vil alligevel selv blive beskattet af den fulde markedsleje.

Derfor er konklusionen, at du vil blive beskattet af markedslejen ligegyldigt om du opkræver den fulde leje eller ej.

Der er en fin artikel om dette emne i det sidste Penge og Privatøkonomi-magasin.

Disse regler tager udelukkende udgangspunkt i forældrekøb/børnekøb - altså nærtbeslægtede.

Bedste Hilsener 

Jonas Jacobsen 

Held og lykke i øvrigt!

Tilmeldt 29. May 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Super indlæg Jonas.. :)

Men kan kun sige det samme som foroven - Så det er bare med at tjekke hvad markedslejen er, og tage udgangspunkt ud fra det.

Men held og lykke med det - Er sikker på du/i finder en god solid løsning ;)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)