Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop: ønsker det forkromede overblik!

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes der mangler det store forkromede overblik over hvad en webshop i virkeligheden er og hvad sådan en kan/indeholder osv. Og jeg er sikkert ikke den eneste.

Her er hvad jeg kunne tænke mig mere viden om:

Økonomi:

  1. Kan man f.eks. få implementeret en webshop uden månedlig abonnement?
  2. Kan man få en hvor abonnementet ikke øges propertionelt med indtjeningen i webshoppen?
  3. Og hvad koster det typisk at få en webdesigner til at designe og opsætte en webshop?

Teknikken:

  1. Kan en hvilken som helst webshop implementeres på et hvilket som helst website, uanset hvad og/eller hvilket program det pågældende website er designet/kodet i?
  2. De modul muligheder der findes på markedet hvor der prales med, at enhver praktisk talt selv kan lave sin egen webshop, virker de? Kan enhver, uden forudgående viden/ekspertise virkelig lave og opsætte sin egen webshop og kæde den sammen med sit eget website?
  3. Er det nemt at kæde en webshop sammen med et eksisterende website? Hvis nej, hvorfor ikke/hvilket kendskab kræves der?
  4. Er en webshop nem at vedligeholde? Jeg tænker på sikkerhed/SEO osv.

Betaling:

  1. Er det nemt og enkelt at administrerer kundernes betaling af de produkter de køber i webshoppen?
  2. Er der manuelt arbejde forbundet med det administrative? Eller er systemerne automatiseret, så kvitteringer/fakturaer/bekræftelsesmails osv. ordnes uden ejeren af webshoppen behøver løfte en finger? Kan ejeren nøjes med at pakke varen og gå på posthuset og thats it?
  3. Hvad er en gateway?
  4. Kan man ved alle webshops selv bestemme hvilken slags kreditkort der skal gælde?
  5. Hvem har ansvaret for fejl (teknisk fejl) i købet af et produkt? Kunden? Ejeren af webshoppen? Udgiveren/programmøren af webshoppen?

Webshops:

  1. Kan man selv bestemme sproget i alle webshops?
  2. Mange eksperter snakker om de kan sætte en webshop op på en dag. Hvordan kan de nå det, når jeg går udfra der skal findes relateret fotos af produkterne, sættes priser, laves design osv, testes?

Jeg har sikkert flere spørgsmål/tvivl når jeg tænker nærmere over det, men disse er de grundlæggende. Andre er selvfølgelig meget velkommen til selv at byde ind med spørgsmål eller tvivl om emnet webshops, ligesom jeg håber at en masse Amino'er der har kendskab til webshops, vil hjælpe med at kaste lys over ovenstående.

Pft.
Kim

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Jeg kan forsøge at svare på nogle af dine spørgsmål:

Økonomi:

- Ja, der findes mange muligheder i begge verdener. Typisk har du få eller ingen opstartsomkostninger og betaler i stedet løbende et abonnement, eller også har du nogle større opstartsomkostninger og betaler ikke noget løbende (for webshop systemet). Der findes også kombinationer.
- Se ovenstående
- Det koster alt imellem 5.000 og 500.000 eller mere afhængig af dit behov, din leverandør osv.

Teknikken:

- Nej. Din hjemmeside hostes i et miljø, og du skal finde en webshop der kan afvikles i samme miljø (eller flytte din hjemmeside til et andet miljø). Køber du en abonnementsbetalt løsning vil du typisk skulle flytte din hjemmeside til leverandørens miljø hvor webshoppen også drives. Køber du en "engangsbetalings" løsning vil hjemmesiden typisk lægges på dit eget webhotel, og det kræver det så at webshoppen fungerer på det pågældende hotel. Det er typisk afhængig af programmeringssprog, fx PHP eller ASP.NET.
- Ja de virker fint, og ja i de fleste tilfælde vil du kunne sætte en basisshop op uden den store kendskab til programmering. Dog vil du stadig skulle sætte dig ind i installationsprocesser osv. Der er flere virksomheder (min egen incl) der baserer deres forretning på disse "standard" systemer, og det skyldes at så snart systemet skal tilpasses et bestemt behov, se ud på en bestemt måde osv. kræver det lidt større indsigt, og eventuelt noget programmering for at få det til at spille.
- Se ovenstående
- Alt er nemt hvis man ved hvordan. Det er også nemt (for mekanikeren) at skifte tandremmen på din bil.

Betaling:

- Det kommer an på systemet. Typisk er det ikke det store problem. Du modtager en e-mail om en ny ordre, du pakker ordren og sender den med posten og hæver herefter betalingen via din betalingsgateway.
- Det kommer an på systemet. Typisk er systemet automatiseret til det niveau det er muligt, med automatisk ordrebekræftelse.
- Se ovenstående
- En gateway er det led der forbinder dig med fx PBS. Gatewayen står for selve betalingsløsningen på din hjemmeside og sørger for at pengene bliver hævet via PBS osv.
- Det kommer an på systemet, og styres igennem gatewayen. Du kan modtage de kort du har bestilt via gatewayen, og du betaler oftest mere for flere kort. Skal du modtage dankort fx skal du have en aftale med PBS og en aftale med en gateway. Her koster den mindste pakke omkring 1.000-1.500 og tillader at du kan modtage dankort + visadankort. Den større løsning med internationale betalingskort koster i omegnen af 3.000-3.5000 (årligt)
- Det kommer an på hvilken aftale du har med udbyderen. Køber du en abonnementsbetalt løsning ligger ansvaret typisk hos udbyderen, men det kan du forhøre dig om hos den udbyder du vælger.

Webshops:

- Det er der vist ingen der kan svare på. Det afhænger af systemet.
- Jeg kan også sætte en standard webshop op på en dag. Det er ikke et krav at der er produktbilleder, og det tager ikke mange minutter at bestemmer priserne for 1-10 produkter fx. De fleste systemer kommer med et standarddesign.

Jeg håber at det svarede på nogle af dine spørgsmål (og måske er nogen kommet mig i forekøbet - det blev et længere svar)

Fra Højby
Tilmeldt 27. Dec 10
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

@Kim. Du er overhovedet ikke den eneste, så rigtig godt, at du lægger ud. Jeg har IKKE læst hele din post, men jeg har lignende spørgsmål og er så småt gået i gang med at besvare dem i mit nye projekt, som handler om at gøre det billigere og anderledes.

Hvis du kan nå at rette dit 1. indlæg, ville jeg være glad for numre ved hvert spørgsmål a la

1) første spørgsmål

osv

Så kan vi lettere kommunikere - synes jeg. Men det vigtigste, jeg ville sige til dig: Yes, mange har disse spørgsmål i disse tider.

Michael

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo mange spørgsmål, som desværre ikke kan besvares udtømmede bare sådan lige.

Men hvad med denne bog: http://webshop-hvordan.dk

Venlig hilsen
Ole

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry, jeg forsøgte faktisk med nummeret opstilling, men det virkede af en eller anden grund ikke.
Så jeg smider det lige ind igen, denne gang manuelt nummeret...Stick out tongue

Økonomi:

1. Kan man f.eks. få implementeret en webshop uden månedlig abonnement?

2. Kan man få en hvor abonnementet ikke øges propertionelt med indtjeningen i webshoppen?

3. Og hvad koster det typisk at få en webdesigner til at designe og opsætte en webshop?

Teknikken:

4. Kan en hvilken som helst webshop implementeres på et hvilket som helst website, uanset hvad og/eller hvilket program det pågældende website er designet/kodet i?

5. De modul muligheder der findes på markedet hvor der prales med, at enhver praktisk talt selv kan lave sin egen webshop, virker de? Kan enhver, uden forudgående viden/ekspertise virkelig lave og opsætte sin egen webshop og kæde den sammen med sit eget website?

6. Er det nemt at kæde en webshop sammen med et eksisterende website? Hvis nej, hvorfor ikke/hvilket kendskab kræves der?

7. Er en webshop nem at vedligeholde? Jeg tænker på sikkerhed/SEO osv.

Betaling:

8. Er det nemt og enkelt at administrerer kundernes betaling af de produkter de køber i webshoppen?

9. Er der manuelt arbejde forbundet med det administrative? Eller er systemerne automatiseret, så kvitteringer/fakturaer/bekræftelsesmails osv. ordnes uden ejeren af webshoppen behøver løfte en finger? Kan ejeren nøjes med at pakke varen og gå på posthuset og thats it?

10. Hvad er en gateway?

11. Kan man ved alle webshops selv bestemme hvilken slags kreditkort der skal gælde?

12. Hvem har ansvaret for fejl (teknisk fejl) i købet af et produkt? Kunden? Ejeren af webshoppen? Udgiveren/programmøren af webshoppen?

Webshops:

13. Kan man selv bestemme sproget i alle webshops?

14.Mange eksperter snakker om de kan sætte en webshop op på en dag. Hvordan kan de nå det, når jeg går udfra der skal findes relateret fotos af produkterne, sættes priser, laves design osv, testes?

15. Jeg har sikkert flere spørgsmål/tvivl når jeg tænker nærmere over det, men disse er de grundlæggende. Andre er selvfølgelig meget velkommen til selv at byde ind med spørgsmål eller tvivl om emnet webshops, ligesom jeg håber at en masse Amino'er der har kendskab til webshops, vil hjælpe med at kaste lys over ovenstående.

Pft.
Kim

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Gadensgaard:

Hej Kim

Jeg kan forsøge at svare på nogle af dine spørgsmål:

Økonomi:

- Ja, der findes mange muligheder i begge verdener. Typisk har du få eller ingen opstartsomkostninger og betaler i stedet løbende et abonnement, eller også har du nogle større opstartsomkostninger og betaler ikke noget løbende (for webshop systemet). Der findes også kombinationer.
- Se ovenstående
- Det koster alt imellem 5.000 og 500.000 eller mere afhængig af dit behov, din leverandør osv.

Teknikken:

- Nej. Din hjemmeside hostes i et miljø, og du skal finde en webshop der kan afvikles i samme miljø (eller flytte din hjemmeside til et andet miljø). Køber du en abonnementsbetalt løsning vil du typisk skulle flytte din hjemmeside til leverandørens miljø hvor webshoppen også drives. Køber du en "engangsbetalings" løsning vil hjemmesiden typisk lægges på dit eget webhotel, og det kræver det så at webshoppen fungerer på det pågældende hotel. Det er typisk afhængig af programmeringssprog, fx PHP eller ASP.NET.
- Ja de virker fint, og ja i de fleste tilfælde vil du kunne sætte en basisshop op uden den store kendskab til programmering. Dog vil du stadig skulle sætte dig ind i installationsprocesser osv. Der er flere virksomheder (min egen incl) der baserer deres forretning på disse "standard" systemer, og det skyldes at så snart systemet skal tilpasses et bestemt behov, se ud på en bestemt måde osv. kræver det lidt større indsigt, og eventuelt noget programmering for at få det til at spille.
- Se ovenstående
- Alt er nemt hvis man ved hvordan. Det er også nemt (for mekanikeren) at skifte tandremmen på din bil.

Betaling:

- Det kommer an på systemet. Typisk er det ikke det store problem. Du modtager en e-mail om en ny ordre, du pakker ordren og sender den med posten og hæver herefter betalingen via din betalingsgateway.
- Det kommer an på systemet. Typisk er systemet automatiseret til det niveau det er muligt, med automatisk ordrebekræftelse.
- Se ovenstående
- En gateway er det led der forbinder dig med fx PBS. Gatewayen står for selve betalingsløsningen på din hjemmeside og sørger for at pengene bliver hævet via PBS osv.
- Det kommer an på systemet, og styres igennem gatewayen. Du kan modtage de kort du har bestilt via gatewayen, og du betaler oftest mere for flere kort. Skal du modtage dankort fx skal du have en aftale med PBS og en aftale med en gateway. Her koster den mindste pakke omkring 1.000-1.500 og tillader at du kan modtage dankort + visadankort. Den større løsning med internationale betalingskort koster i omegnen af 3.000-3.5000 (årligt)
- Det kommer an på hvilken aftale du har med udbyderen. Køber du en abonnementsbetalt løsning ligger ansvaret typisk hos udbyderen, men det kan du forhøre dig om hos den udbyder du vælger.

Webshops:

- Det er der vist ingen der kan svare på. Det afhænger af systemet.
- Jeg kan også sætte en standard webshop op på en dag. Det er ikke et krav at der er produktbilleder, og det tager ikke mange minutter at bestemmer priserne for 1-10 produkter fx. De fleste systemer kommer med et standarddesign.

Jeg håber at det svarede på nogle af dine spørgsmål (og måske er nogen kommet mig i forekøbet - det blev et længere svar)

Hej Kasper

Tusind tak for du tog dig tid til dit uddybende svar. Det sætter jeg pris på.

Som respons på dine svar:

Kan du anbefale en god, billig, abonnementsfri, stabil webshop løsning?

Hvis jeg gennem mit webhotel har alle de gængse programmeringssprog, og jeg sikrer mig at en given webshop løsning snakker samme sprog, så skulle jeg altså være godt igang, uanset om jeg har lavet mit website i DW, Joomla, Wordpress eller noget helt fjerde?

Hvis jeg er ejeren af webshoppen som jeg udbyder til en kunde, vil jeg dermed risikere at skulle hæfte for en teknisk fejl, der i sidste ende kan koste mig penge?

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Thorup:

Det er jo mange spørgsmål, som desværre ikke kan besvares udtømmede bare sådan lige.

Men hvad med denne bog: http://webshop-hvordan.dk

Venlig hilsen
Ole

Hej Ole

Tak for linket. Det startede rigtigt godt, indtil jeg fandt ud af, at jeg skal af med 600 kroner for at komme videre.

Ellers tak...Tongue Tied

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. May 09
Indlæg ialt: 802
Fra  Web-Creation.dk Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej lvr.

Jeg har lige lavet en webshop løsning færdig for en kunde, og vil med glæde påtage mig ansvaret for det tekniske i din webshop.

Du kan skrive til mig på mail: prozonedk@gmail.com hvis ovenstående har interesse.

Med venlig hilsen,
Emil D. Pedersen 

Web-Creation.dk

Billige webløsninger! 

Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 656
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb en webshop til 500 kr og find ud af hvordan det fungerer. Det er den bedste måde hvis ikke du vil have andre til at lave det for dig.  For 500 kr kan du få nogle rigtig fede webshops der ser mindst lige så godt ud som de der sælges til +10K

xxx

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ivr:
Kan du anbefale en god, billig, abonnementsfri, stabil webshop løsning?

Jeg kan nok ikke umiddelbart komme med en upartisk anbefaling :-).

Ivr:
Hvis jeg gennem mit webhotel har alle de gængse programmeringssprog, og jeg sikrer mig at en given webshop løsning snakker samme sprog, så skulle jeg altså være godt igang, uanset om jeg har lavet mit website i DW, Joomla, Wordpress eller noget helt fjerde?

Grundlæggende ja, dog vil det da give mindst dobbeltarbejde at lave hjemmesiden i det system du ønsker at bruge fremadrettet. Både Joomla og Wordpress har shop løsninger integreret, og hvis du har planer om at arbejde med en af disse på webshoppen ville det give mest mening at lave hjemmesiden i det fra starten af.

Ivr:

Hvis jeg er ejeren af webshoppen som jeg udbyder til en kunde, vil jeg dermed risikere at skulle hæfte for en teknisk fejl, der i sidste ende kan koste mig penge?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål.

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)