Jeg har fået en henvendelse fra en kunde som beder mig ændre på et logo som en anden grafiker har lavet, bryder jeg så ophavsretten hvis jeg udføre den opgave?
Ophavsretslovens §2 siger, at den der har fremstillet værket, har "eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse". Så umiddelbart vil jeg sige ja, men det er svært at svare entydigt på.
Ophavsretsloven beskytter mod efterligninger, og hvis det kan sandsynliggøres at du har kendt til det originale logo og har efterlignet det, vil du stå meget svagt, skulle der komme en sag ud af det.
Du (eller nærmere din kunde) skal også være opmærksom på markedsføringslovens §18:
"Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres"
Jeg har fået en henvendelse fra en kunde som beder mig ændre på et logo som en anden grafiker har lavet, bryder jeg så ophavsretten hvis jeg udføre den opgave?
/allan
Uff det er et godt spørgsmål!
Jeg ville indtage den holdning, at hvis jeg får udfærdiget et logo af en graiker som jeg så betaler for, så kan jeg gøre med det som jeg lyster og det er mig der har de immaterielle rettigheder over logoet.
Hvis grafikere skulle være ophavsretshavere over logoer som de har udfærdiget, så ville verden være ragnarok.
MEN hvis en anden grafiker har lavet et logo som IKKE er blevet betalt af kunden og kunden så beder dig om at arbejde videre på, så mener jeg (uden at have juridisk belæg for holdningen) at den grafiker der har lavet udkastet har den immaterielle ret og dermed er ejer af logoet.
Og det gælder, i min verden, også selvom din kunde har fået lavet forslag som ikke koster penge.
Om du så kan gøres ansvarlig i sidste ende, det er en helt 3., 4. eller 5. ting
Ophavsretslovens §2 siger, at den der har fremstillet værket, har "eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse". Så umiddelbart vil jeg sige ja, men det er svært at svare entydigt på.
Ophavsretsloven beskytter mod efterligninger, og hvis det kan sandsynliggøres at du har kendt til det originale logo og har efterlignet det, vil du stå meget svagt, skulle der komme en sag ud af det.
Du (eller nærmere din kunde) skal også være opmærksom på markedsføringslovens §18:
"Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andres"
Jeg tror ikke helt det er i den kategori som Allan spørger til. For det er klart at hvis man tager Coca Cola´s logo og ændrer lidt på det, så har man en udfordring, men det er ikke sikkert det er grafikeren der har udfordringen, nok nærmere virksomheden der anvender efterligningen.
For det er klart at hvis man tager Coca Cola´s logo og ændrer lidt på det, så har man en udfordring, men det er ikke sikkert det er grafikeren der har udfordringen, nok nærmere virksomheden der anvender efterligningen
Ja, jeg er enig i det nok nærmere er virksomheden der har problemet. I hvert fald når de selv har bestilt opgaven, og præciseret at de gerne vil have en kopi af det pågældende logo.
Modsat hvis grafikeren på egen hånd har kopieret et eksisterende logo, uden at kunden vidste det, vil virksomheden kunne lægge sag an mod grafikeren, hvis de får et erstatningskrav fra den der har ophavsretten til det oprindelige logo.
Nu er det lidt svært at vide hvad baggrund der ligger for opgaven. Men umiddelbart tænker jeg bare noget i stil at redesign eller ændring af eksisterende logo . Det kan jo indeholde mange ting at skulle lave det. Og der ville jeg ikke sige, at du som grafiker skal overholde nogen bestemmelser. Selvfølgelig hvis kunden har fået lavet et logodesign hos én og ikke har betalt, og at han så går over til dig og vil have dig til at lave logo næsten magen til med lidt få ændringer - ja SÅ er den gal.
Spørg din kunde, hvilken betingelser der fulgte med i udarbejdelse og brugen af dette logo.
Du kan så vidt ikke bryde ophavsretten, da det er din kunde som har forpligtelserne omkring retmæssig brug af sin brugsret på sit logo.
Det kan jo være at han i sin tid har fået en studerende til at lave sit logo og at denne person nu ikke længere udfører grafisk service, så skal din kunde selvfølgelig kunne få lavet ændringer på dette logo, hvis han ønsker det.