Jeg er ved at lave årsregnskab, så jeg kan komme igang med den udvidet selvangivelse. I den forbindelse har jeg lige nogle spørgsmål.
Lige nu har jeg en hel depot udskrift over betalinger og verførelser til min virksomheds konto. Jeg har lagt alle plus beløbene sammen (inkl. moms afregning) og alle minus beløbene. Renteindtægter er ikke lagt i regnskabet. Det giver et lille overskud.
Men er det rigtigt at jeg også skal indregne købs og salgsmoms i regnskabet?
I forhold til mit beskedne overskud: Har hørt at jeg kan registrere det som egenkapital - hvordan virker det?
Alle de indtægter og omkostninger du har i resultatopgørelsen føres over til overført resultat indeværende år under egenkapitalen. De fleste regnskabsprogrammer gør det automatisk. - Så ja overskuddet skal føres ned under egenkapitalen og derved skal aktiver og passiver gerne på samme beløb.
Med hensyn til moms, så husk de indtægter du har i resultatopgørelsen og de omkostninger du har i resultatopgørelsen er eks moms. Det vil sige du har trukket momsen fra de beløb. Istedet har du noget skyldig moms / tilgodehavende moms stående nede i balancen. Da det bliver afregnet løbende skulle der gerne stå, et kvartal eller et halvt år skyldig / tilgodehavende moms pr. 31/12 - 2010.
Håber det hjalp!
Lifaco - personlig rådgiver og revisor for selvstændige og iværksættere