Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dekret, betydning?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, er der en kvik Amino som kan bringe det juridiske ord "Dekret" ned på mit niveau :)..

Hvad dækker det over?, og hvorfor skriver man ikke bare under-konkurs i stedet for?

Rettelse: Jeg støder på det når jeg søger på cvr.dk, hvor det står sådan: Kreditoplysninger: Dekret

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder det ikke bare "påbudt" / "befalet" ?

Således har det ikke direkte noget med konkurs at gøre, men står måske i den sammenhæng, da det er en slags tvungen/påbudt konkurs?  (jeg er ikke ekspert, er blot mit gæt udfra almen ordforståelse).

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

CMS:
Betyder det ikke bare "påbudt" / "befalet" ?

Jo det betyder vidst noget med; befalet fra højeste instan.

Jeg støder på det når jeg søger på cvr.dk, hvor det står sådan: Kreditoplysninger: Dekret

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der har en konkret forklaring? :)

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Et konkursdekret er den meddelelse der gør skyldner konkurs om man så må sige. Fra tidspunktet for dekret sker der en række ting, bl.a. urådelighed over skyldners formue jf. KL § 29, hvilket gør at skyldner fra det tidspunkt ikke længere kan råde over din egen formue. Et konkursdekret skal bekendtgøres i statstidende, jf. KL § 109, og fra det punkt er det ikke længere skyldner, men skyldners konkursbo der er "eksisterende". Så ting som retssager, inkassosager, småsager, betalingspåkrav ect. skal derefter rettes imod konkursboet.

Håber det var hjælp nok :)

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HornskovVindberg Inkasso:

 Et konkursdekret skal bekendtgøres i statstidende, jf. KL § 109, og fra det punkt er det ikke længere skyldner, men skyldners konkursbo der er "eksisterende". Så ting som retssager, inkassosager, småsager, betalingspåkrav ect. skal derefter rettes imod konkursboet.

Der er ikke hjemmel til at få til skylder til at være ikke-eksisterende. Derimod er der et forbud herimod i Straffelovens §237. Skyldner bliver skam ved med at eksistere, og kan sagsøges også efter konkursdekretets afsigelse. En sådan dom over skyldner personligt er bare konkursboet uvedkommende og udløser fx ikke dividende.

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Der er ikke hjemmel til at få til skylder til at være ikke-eksisterende. Derimod er der et forbud herimod i Straffelovens §237.

Jeg har aldrig grinet så meget af en jurajoke før i hele mit liv! DET er fandeme humor! Big Smile

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hornskov og Ulrik,

Tak for forklaringerne... Kort sagt er dekret en personlig konkurs?, og ikke et selvskabs konkurs?

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Prip Pedersen:

Hej Hornskov og Ulrik,

Tak for forklaringerne... Kort sagt er dekret en personlig konkurs?, og ikke et selvskabs konkurs?

Nej, det er ikke korrekt forklaret. Dekret er også for selskaber. Dekret er den meddelelse der bliver afgivet og offentliggjort på X´s vegne når X går konkurs. Der er så en række relevante frister der regnes fra det tidspunkt der er afsagt dekret over X.

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, er der noget man skal være opmærksom på såfremt man kører en sag i fogedretten mod et firma som har status dekret?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)