Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan FSC kræve betaling...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan organisationen bag FSC kræve betaling hvis jeg på en webshop der sælger eksempelvis legetøj skriver noget i stil med:

"legetøjsvogn produceret af FSC certificeret træ"

Det er kommet mig for øre at organisationen bag FSC mærket opkræver licensbetaling i alle led af salgskæden også i detailbutikkerne.

Det undrer mig blot at de skulle have ret til at opkræve penge når "FSC" anvendes på ovenstående måde, det er jo blot en konstatering af at træet er certificeret af FSC, det angiver jo på ingen måde at butikken har andet at gøre med FSC, og træet er vitterligt certificeret af FSC og certificeringen betalt hos producenten. Dermed er det vel nærmest en konstatering af faktum?

Det ville vel nærmest svare til at jeg skulle betale Lenovo, HP eller andre for at kunne skrive "Lenovo bærbar" eller "Stationær produceret af HP".

Kan det virkelig passe?

Misforstå mig ikke, jeg er helt med på ideen med FSC, men jeg mener bare at de er lige en tand for aktive i deres jagt på penge her, især i en branche der er præget af mange små butikker der i forvejen bliver rippet af Nets, Post Danmark og alle mulige andre.

Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg arbejder for FSC, og vil gerne kommentere dit spørgsmål. Jeg bliver nemlig tit spurgt om netop det samme fra forskellige forhandlere, og når de hører forklaringen, giver det som regel lidt mere mening.

FSC er jo netop ikke et mærke lige som HP eller Lenovo. FSC er et sporbarhedssystem, som skal sikre, at det træ- eller papirprodukt du står med i hånden kommer fra en bæredygtig skov, hvor der er taget hånd om natur og mennesker. For at kunne sikre dette bliver alle, der er i berøring med produktet - lige fra savværket til forhandleren registreret.

Organisationen, som varetager FSC's logokontrol i Danmark, hedder FSC Danmark. Det er en non-profit, økonomisk uafhængig organisation, der er pålagt at kontrollere, at virksomheder kun bruger FSC-mærket i salg og markedsføring, såfremt de har FSC-certificerede produkter. Dette gøres for at sikre, at der ikke svindles med mærket og for at forhindre greenwashing, som ses mere og mere i dag.

Det eneste måde, hvorpå FSC Danmark kan sikre dette, er gennem registrering af de virksomheder, som i forhandlerleddet bruger FSCs trademarks (FSC, Forest Stewardship Council og FSC-logoet).

For at kunne udføre logokontrollen kræver det en vis finansiering, hvilket afspejler det udgiftsniveau, der er indført for forhandlere. Uden denne finansiering ville det ikke være muligt at kontrollere og registrere virksomheder og dermed sikre FSC-mærkets troværdighed og den værdi, mærket har for rigtig mange virksomheder og kunder.

FSC Danmark modtager ingen penge for hvert solgt FSC-produkt, for hver ha FSC-certificeret skov eller for hver virksomhed, der bliver FSC-certificeret. Sådan er det ellers i mange andre systemer. FSC Danmark finansieres hovedsagligt gennem frivillige medlemskaber fra virksomheder og organisationer og de få fondsmidler, der engang imellem falder i vores hænder. Vi er altså ikke på "jagt efter penge", men dog nødsaget til at opkræve en afgift (fra 750kr.) for at kunne varetage logokontrollen. I modsætning til HP, Lenovo og andre producenter er FSC som sagt en produktegenskab, som et produkt har, hvis reglerne for sporbarhed er opfyldt fra skov til sidste led inden slutbrugeren. Dette kan kun tjekkes, hvis forhandlerleddet registreres og kontrolleres, og det er samtidig forbrugerens eneste garanti for, at vedkommende reelt køber et FSC-certificeret produkt. – Man kan jo desværre ikke se på træ om det er bæredygtigt eller ej, det kræver dokumentation.

Samtidig har man prøvet, at lave nogle fordele for de registrerede forhandlere, man får f.eks. FSCs logopakke, samt registrering i FSCs online database med.

Jeg håber det kastede lidt lys over bevægegrundende for afgiften. Om man synes afgiften er rimelig eller ej, så er den indført for, at vi kan komme snyd med mærket til livs - intet andet. 

Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu gik spørgsmålet mere specifikt på reglerne omkring brug af varemærker i handelsøjemed.

Jeg er helt med på problemstillingerne omkring FSC og kontrol, men jeg er stadig af den opfattelse at det her mere eller mindre ligner skat af skatten.

Min pointe er om FSC overhovedet har reglerne på deres side, eller om der opstår noget der kan ligne konsumption af varemærket.

I øvrigt er det paralellen med Lenovo og HP ikke helt ved siden af, idet disse betegnelser også er beregnet til at borge for kvaliteten... med andre ord en egenskab ved varen?

Uanset hvordan det vendes eller drejes vil jeg bare gerne vide om FSC har ret til at opkræve hos detailleddet der ikke har produceret varen men alene vidersælger den. Det er et spørgsmål om ret eller ikke ret i juridisk forstand. Ikke et spørgsmål moralsk eller amoralsk. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)