Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs.. hvad må jeg så nu? Og hvad må jeg ikke?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er.

Jeg er desværre gået konkurs med min detailforretning. Efter 7 år måtte jeg dreje nøglen om, og efter 14 dages betalingsstandsning blev jeg erklæret personligt konkurs. Virksomheden blev drevet som enkeltmandsvirksomhed!

Jeg sidder lige nu i ingenmandsland.. konkursen er ikke opgjort. Der skal sælges en erhvervsejendom først, men der er ingen tvivl om at gælden bliver STOR! Der er ingen interesse for erhvervsejendommen, og den er sat til salg til 300.000 under købsprisen, så allerede her er der tab i sigte.. Kreditorgælden er på godt 200.000 fordelt på mange små beløb, og bankgælden til godt en million.

INGEN af mine kreditorer er "sure" på mig, jeg har være i dialog med dem allesammen, og alle har ønsket mig held og lykke i fremtiden, og tilkendegivet at de har sympati for mig, og er kede af det på mine vegne. Det er selvfølgelig rart, men jeg må og skal jo videre med mit liv nu, men hvad pokker gør jeg?

Jeg har søgt og søgt.. 100vis af job, men jeg bor i "udkants" Danmark, og det eneste jeg kan se frem til er vist et rengøringsjob på deltid..( hvis jeg er heldig)

Jeg har nu gået og fået en idé.. en forretningsidé trænger sig på.. Men jeg ved ikke hvad jeg må..

HVIS jeg nu startede et lille nyt firma op. Som ikke kræver andet end ca 25.000,- (penge som jeg kan få finansieret af familie og venner) og skaber mig selv et nyt job, og dermed også muligheden for at afdrage på min gæld.. MÅ JEG DET?

Jeg har ikke planer om at starte en virksomhed med ansatte og stort overskud, men skabe et job til mig selv, med en løn på ca. 20-25.000,- om måneden.

HVIS jeg kan dette, på en eller anden måde, vil det så påvirke min mulighed for at søge om gældssanering, når konkursen er færdigbehandlet?

Det blev en længere roman, håber I har læst med indtil nu, og kan rådgive mig lidt?

På forhånd tusind tak.

Ladybug

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at undersøge mulighederne for at få gældssanering under konkurs. Loven er i nogle tilfælde lempet for forretningsdrivende således at gælden kan afvikles på kun 3 år.

Tag fat i en lokal advokat og spørg om der kan være grobund for dette. For at få dette skal du starte sagen inden kurator med bliver færdig med konkursboet.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du kan løbe ind i et problem med skat, hvis de har tabt penge i moms og askatter, så kan de forlange sikkerhedsstillelse...

Men som en anden siger, så undersøg med skat, da du skriver du er personlig konkurs, så det vil nok betyde at du ikke kan eje noget selv, da det skal tilfalde boet...

Isåfald skal du få en anden/familie til at stå for selskabet, men sørg for at det bliver et selskab så hæftelsen stopper der, så du ikke ryger med videre selv hvis det går galt. Du kan altid stifte en smba for 1 krone hvis du ikke har til aps...

Men helt klart snak med en advokat omkring dine muligheder, også for gældssanering, men måske kan det først komme på tale efter konkursen er opgjort og det kan sagtens tage et år...

/M

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

OlsenKbh:

Du kan løbe ind i et problem med skat, hvis de har tabt penge i moms og askatter, så kan de forlange sikkerhedsstillelse...

Tak for svarene

Jeg skylder ikke noget i skat, og "kun" ca 17.000,- i moms. Faktisk er det vist SKAT der skylder os penge..

Så de tager vel bare momrestancen derfra. Problemet er, at min revisor røg med i betalingsstandsningen, så han vil jo ikke lave mit regnskab for 2010 færdigt.. Det må jeg så selv prøve at klare.

Men hvis jeg laver et smba eller I/S, vil det så give mig problemer i forhold til om jeg får bevilget gældssanering. Må prøve at snakke med advokaten, men ville lige høre jer herinde om I havde nogle gode forslag, som jeg kan lægge på bordet. Jeg ville ikke spørge ham før jeg havde lidt flere fact. Jeg vil så nødig lyde som sådan en useriøs én, der ikke har fattet situationens alvor, og bare tror man kan fortsætte uden videre. Jeg er IKKE ude på at krybe udenom mine kreditorer, jeg vil hellere end gerne betale enhver sit, men det kniber jo lidt uden et job..

Ladybug

Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 21
Fra  ECO2BIKE Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Dagen efter konkursdekretet er afsagt kan du starte en ny virksomhed, konkursen vedrører kun

det der er forgået før afsigelsesdatoen !

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stig Nielsen:

Dagen efter konkursdekretet er afsagt kan du starte en ny virksomhed, konkursen vedrører kun

det der er forgået før afsigelsesdatoen !

Gælder det også når jeg er gået personligt konkurs?

Kan jeg uden videre starte en virksomhed op, uden det vil give mig problemer i forhold til evt. gældssanering og mine nuværende kreditorer?

Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 21
Fra  ECO2BIKE Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

JA !

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Stig Nielsen:
JA !

Det er ikke nødvendigvis så problemfrit som Stig lægger op til. Når du er gået personlig konkurs forsvinder din gæld ikke bare efter konkursen. Den består med mindre du får en gældssanering. Så hvis du starter en ny personlig virksomhed har du ingen garanti for at de gamle kreditorer går efter det nye firma.

At starte nyt firma kan også forringe dine chancer for at få en gældsanering. Udgangspunktet er normalt at du skal have et job.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at få din egen advokat med på banen. Husk at kurator er dine kreditores mand.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
At starte nyt firma kan også forringe dine chancer for at få en gældsanering. Udgangspunktet er normalt at du skal have et job.

Jeg vil kraftigt anbefale dig at få din egen advokat med på banen. Husk at kurator er dine kreditores mand.

Ja, men jeg FÅR jo også et job, hvis jeg starter noget op..

Ja, det er sjovt med den advokat, som var min... lige indtil han blev kurator!! Så nu er min egen advokat pludselig kurator, og ikke til for mig længere, og jeg har jo ikke lige råd til at hyre én mere nu..

Æv, hvor jeg er ked af det hele.. hvem pokker skal man gå til, når både ens revisor og advokat lige pludselig ikke er der for én længere, og pengekassen er tom. Jeg må sige at jeg føler mig helt og aldeles overladt til mig selv.

Tak for jeres tid og svar

Ladybug

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja, det er ikke en let situation. Men overvej om du kan få hjælp til en gældsanering på kun 3 år. Måden er mere lempelig end den traditionelle måde at få gældssanering på. Hvem ved. Det kan være at du så er gældfri på 3 år.

Læs lidt mere om ordningen på nedenstående link. Tag fat i en lokal advokat og få hans bedømmelse. Det kan være gode penge at give ud....

http://www.startvaekst.dk/earlywarning.dk/gaeldsanering

/Henrik

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)