Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

min ansatte skal på barsel

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må/burde ikke spørge en kvinde om graviditets planer til en jobsamtale. Hvis du gør, kan du risikere at skulle betale erstatning, hvis kvinden ikke får jobbet efterfølgende. Hvis du ikke kan bevise, at hun ikke blev afvist grundet graviditetsplaner.

Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups Jeg må rette mig selv ret skal være ret hun er 8 uger henne ikke mdr min fejl altsår IKKE gravid ved ansættelsen meeen ved prøvetids udløb !!  det kunne jo være en hovsa gravid men det ændre jo ikke ret meget.

Tilmeldt 17. May 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Mankon

 

det ved jeg godt derfor som jeg skriver

---

ved godt at det ikke er lovligt mm man jeg gjore ved ansættelsen klart opmærksomt på at en eventuelt graviditet inden for 2-3 år ville være meget skadeligt for denne lille virksomhed især fordi jeg selv har et barn på 2½ år. og er afhænig af hjælp til vagtordningen, der blev dengang klart givet udtryk for at der ikke var disse planer pga hun var nyuddannet og stadig ung.

---

spurgte ikke om graviditet men lod vide at det ikke var en praktisk foranstaltning i et meget lille firma.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Du kan altså få noget mere i refusion end barsel. Jf. ATP's hjemmeside kan du få 159,75 kr i timen eller 25.612,72 kr i refusion pr mdr alt efter, hvor meget de medarbejder har fået i løn.

Kan ikke huske om det kun er 90% man kan få dækket, men det er stadig en god del af lønnen du kan få dækket.

Brug 5 minutter på Barsel.dk og du har svar på alle dine spørgsmål og du behøver måske ikke have så mange bekymringer.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

help-tech:
Nu er den ene ansatte (kun ansat i 3½ mdr) meddelt at hun er gravid i 8 mdr.

I følge min bedste viden så er arbejdstager forpligtiget til at meddele til arbejdsgiver om en graviditet senest 3 mdr. før termin og dette har din ansatte jo ikke overholdt, så måske det åbner nogle muligheder for dig.

René Hvid

Outsource Marketing - Professionel Telemarketing i Århus

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg også mene! 

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

help-tech har i et senere indlæg nævnt, at medarbejderen kun er gravid i 8. uge - ikke 8. måned, som nævnt i oplægget.

Derved har den ansatte meddelt help-tech om sin graviditet i god tid.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en omstrukturering - der meddeles personalet nu - og iværksættes om 6 mdr.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Krabbe:

Lav en omstrukturering - der meddeles personalet nu - og iværksættes om 6 mdr.

I stedet for alle de krumspring var det så ikke værd, at undersøge om ikke du næsten får dækket lønnen/omkostningerne som jeg tidligere har nævnt?

Når ugerne med den høje dækning er gået, så går personen jo over og får dagpenge og så har du ikke omkostninger herved.

Ordningen Barsel.dk er jo netop blevet lavet for, at arbejdsgivere ikke skal lave alt muligt 'smart' for at komme af med kvinder på barsel - bare fordi de synes det er dyrt.

Så hvad får hun i løn nu og hvad står der i overenskomsten, at du skal betale i løn under barsel?
Det kan jo være, at du slet ikke skal betale løn til medarbejderen mens hun er på barsel.

Det kan jo også være medarbejderen er villig til at gå lidt ned i løn, så det passer med det du kan få refunderet.

Så tror der er mange muligheder for ikke at lide et økonomisk tab uden at skulle lave et eller andet 'smart' og risikere en sag fra en fagforening pga en fyring under barsel.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hold kæft hvor er det dårlig stil at blive ansat i en virksomhed, vel vidende at man skal gå på barsel indenfor et par måneder. Det nærmer sig jo bedrageri og i bedste fald umoralsk snylteri.

Det er godt nok ikke let at være selvstændig i det her land.

Jeg ville foreslå at du tager en snak med hende om det rimelige i hendes opførsel og at du risikerer at gå konkurs hvis du skal betale til barsel.

I sidste ende er det vel bedre at fyre hende og så håbe på medhold i retten end at det er at gå konkurs. Skulle regningen ved et søgsmål blive stor kan du vel gå konkurs der i stedet for.

Og burde du ikke ændre dit firma til et SMBA af netop denne grund?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)