Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenig med bogholder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lidt uenig med vores bogholder :)

Det drejer sig om EU-indkøb. Når vi opretter et indkøb i vores økonomisystem, kommer det aldrig til at stemme 100%, da der trækkes i danske kroner på kontoen, men faktura er i euro. Derfor bruges der en konto som er kaldet kursdifference, så det kommer til at stemme 100%  ifht. hvad der er trukket på kontoen. Nu er det så jeg mener at der skal betales erhvervelsesmoms af det beløb der køres på denne konto, ligesom der skal med selve varerne der køres på en konto for 'indkøb i EU'. Beløbet har jo sin oprindelse i køb af EU-varer!

Det kan være at man burde køre den lille difference på en anden konto (køb af EU-varer?!), men er det ikke korrekt, at der skal betales erhvervelsesmoms af beløbet, da det jo ellers kun bliver en del af faktura beløbet man betaler erhvervelsesmoms for!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg ville gøre som din bogholder og køre med en standardkurs.

Denne kunne f.eks. reguleres på månedsbasis.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 12. Aug 07
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Om der køres med en standardkurs eller en kurs udregnet fra indkøb til indkøb, vil stadig efterlade et difference beløb. Spørgsmålet går på, om denne difference ikke skal 'behandles' som varekøb i EU ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Afhængig af omfanget og væsentlighedskriteriet....ville jeg nok iukke gøre noget.

Det afhænger dog også af de bogføringsprincipper i anvender.

EU-moms bruges jo kun til statistik.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)