Tusinde tak for den lange og detaljeret besvarelse.
Tror at jeg har en bedre forståelse nu.
Men hvis jeg køber for 1.000 kr. i indkøb og sælger for 2.000 i salgspris.
Så er mit overskud 1.000 kr. og udfra det skal jeg betale min skat.
Nej du skal først modregne moms.
Hvordan laver en forskudsopgørelse. Hvis man ikke har nogle idé om hvad man kommer til at tjene?
- Eller skal dette laves for en virksomhed?
Nej du laver den privat, der er flere måder at gøre det på aconto skat eller ændre forskudsopgørelsen via skats hjemmeside.
Hvordan laver man dette? Fordi jeg regner med at købe et stort parti varer hjem og sælge dem. Og så er det jo forvirrende hvis min privat telefon skal kimes ned med opkald og sms'er.
Hvis jeg gerne vil have en mobil til selve firmaet. Hvor angiver man dette? Og kan man godt bare købe en telefon privat og så bare lade det indgå i et regnskab?
Du skal købe den til firmaet og lade den indgå i dit regnskab
F.eks. hvis jeg tager ud i en butik og kan købe en iPhone for 1.000 og så skal jeg betale 600 kr om måneden? Hvordan angiver man dette?
Du skal bogføre den i regnskabet hver gang udgiften har været der, i dette tilfælde en gang om mådende.
Eller skal man gøre noget bestemt for at den må bruges privat?
Hvis du har den med hjem fra arbejde skal du betale multimedieskat af den.
Jeg har bare læst at man i de fleste ikke må bruge tingene til erhverv? Altså hvis man har fri tale i 10 timer om måneden? Kan dette tilbud ikke benyttes privat?
Jo så længe det er et erhvers abbonnement
Eller hvordan får man en telefon til sin virksomhed?
Du går bare ned i butikken og køber den til firmaet.
Eller skal jeg bare købe den privat og betale den privat? Og så bare bruge den til arbejde alligevel? Er der nogle fordele/ulemper ved dette?
Du kan ikke modregne momsen, men kan sagtens bruge dine private ting i firmaet,
bare ikke omvendt.
Hvis jeg nu gerne vil købe både en mobil og bærbar computer til udelukkende brug til virksomheden. For ikke at blande private filer, dokumenter, billeder sammen med virksomheden.
Hvor angives dette? At man har haft disse udgifter til indkøb af ting der skal bruges i virksomheden? Jeg ved godt at folk siger et eller andet med multimedie. Og at folk regner med at man også vil bruge den privat.
I dit regnskab som du laver skal du bogføre dine indtægter og dine udgifter.
Du kan også betale dig fra det. Så skal du som regel bare give dem kontoudtog og bilag.
Hvis du har firma adresse derhjemme skal du betale multimedie skat, dette gør du via din selvangivelse/forskudsogørelse.
Men hvordan gør man så dette?
Skal jeg oprette en erhverskonto i min bank? Og få et Dankort til denne konti og derefter gå ud i f.eks. fona og købe en bærbar computer med kortet og det samme med mobilen?
Du kan sagtens bruge din alm. konto. Men jeg ville oprette en konto mere og så få et særskilt kort til denne konto, så ender du ikke ud i at du ikke kan hitte ud af dit regnskab.
Håber at du eller andre vil være så venlig at svare på alle mine spørgsmål. Såfremt i har interesse, tid og lyst.
Måske du skulle tage et af skats kurser eller besøge deres rådgivning.
Gerne med citat-besvarelse. Så det er lidt nemmere at overskue.
Håber ikke at jeg er for besværligt.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen