Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms fra og sælge?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino.dk!

Jeg har prøvet at læst en masse debatindslag. Men kan ikke helt finde et konkret svar?

Men hvis vi nu siger man starter en enkemandsvirksomhed. Dette er blot et eksempel.

Og man så går ned i Bilka og køber en 1.5 L Coca Cola til 10 kr.

Kan man så godt trække de 2.5 kr (25% moms) fra. Så har man i princippet givet 7.5 kr for sodavanden? Og så sælge sodavanden videre for f.eks. 9 kr?


Hvis man må dette. Hvad skal man så betale skat af? Er det så de 1.5 kr man skal betale skat af? (differencen mellem indkøb ekskl. moms og til salgspris?

Så hvis man skal betale 37% i skat af de 1.5 kr. Så skal man betale 0,555 kr i skat? Har man så tjent 0,945 kr?

Ville være kanon, hvis en kunne forklare mig det, så jeg forstår det? F.eks. hvis vi siger at der er tale om f.eks. en mobil til 4000 kr?

Kan i så ikke give mig et eksempel? Om jeg kan købe mobilen for 4.000 kr. Trække momsen fra. Så jeg har givet 3.000 kr for den og så sælge den for 3.500 kr?

Eller hvordan et foregår?

Med venlig hilsen

Nicolai 

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første er prisen ekskl. moms 8 kr. og ikke 7,5 kr. For det andet skal du opkræve købsmoms, så prisen inkl. moms bliver præcis 10 kr.

Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

Jeg er helt ny på området. Så har prøvet og læst. Men jeg får forskellige opfattelser i diverse debatter.

Men hvordan kan man så tjene penge på at sælge et produkt man har købt?

Er der kun den ene mulighed at få en god rabat på produktet?

Hvis vi siger at jeg gerne vil sælge Blurayfilm?

Hvis jeg kan få dem ved køb af 100 film til 15 kr/stk inkl. moms?

Og jeg sælger dem for 50 kr/stk til en privat person?

Kan jeg så trække momsen fra? Og skal jeg så betale skat af beløbet mellem 15 kr (indkøbspris) og til de 50 kr (salgspris) eller skal jeg gøre det med prisen fra ekskl. moms?

Med venlig hilsen

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Når du køber en vare køber du den med moms.
Når du sælger en vare sælger du den med moms.

Du skal købe den billigt og sælge den dyrt. Differencen her imellem er dit dækningsbidrag.

Så skal du trække andre udgifter fra såsom telefon regning, løn osv. og så har du dit overskud. Du skal betale skat af dit overskud.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte lige at sige at du skal trække din købsmoms fra din salgsmoms og så skal du betale skat differencen her imellem også.

Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa og tak for svaret.

Jeg regner med at sælge for over 50.000 kr i løbet af et år. Så jeg skal vel momsregistreres.

Men her de sidste par år har jeg tænkt mange idéer og skrevet dem ned. Men har ikke rigtig fundet noget endnu jeg tror kan slå igennem. Men indtil da. Vil jeg da gerne som en slags indkomst ved siden af mit job. Jeg er studerende og modtager ikke SU. Da jeg tjener for meget på mit job. Men derfor ville jeg gerne tjene lidt ekstra.

Jeg ville gerne sælge varer på dba.dk, baboom.dk, qxl.dk osv. Ved at købe nogle gode tilbud og så tjene penge på dette. Men jeg forstår stadig ikke helt. Har læst en masse debatter her, prøvet at google diverse afklaret spørgsmål. Har endda også tjekket skats hjemmeside.

Men lade os tage udgangspunkt i eksemplet med bluray film. Hvis jeg har købt 100 bluray film til 15 kr/stk og ønsker at sælge dem videre for 50 kr/stk.

Når jeg har solgt dem alle. Har jeg givet 1.500 kr i indkøbspris og solgt dem for 5.000 i salgspris.

Hvad skal jeg så betale skat af? Differencen mellem 1.500 og 5.000? Altså 3.500?

Hvilket skal jeg så angive? Kan det bedre svare sig at holde sig under grænsen på 50.000? Selvom man sagtens nemt kan tjene mere end dette?

Hvis jeg lader mig registere som enkeltmandsvirksomhed og får et CVR-nummer. Så skal jeg indberette en masse ting. 

Ved godt at mine indlæg er lidt rodet. Men har rigtig mange spørgsmål. Men mit spørgsmål er at hvis jeg opstarter et enkeltmandsvirksomhed for at sælge diverse ting på diverse salgsforums. Hvad skal jeg så gøre?

Med venlig hislen

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Camilla Grønberg:
Så skal du trække andre udgifter fra såsom telefon regning, løn osv. og så har du dit overskud. Du skal betale skat af dit overskud.

Hvis vi siger at jeg sælger for 100.000 og har haft en indkøbspris på 50.000. Så kan jeg f.eks. trække mobilregningen fra, som jeg har brugt til at snakke med kunderne. hvis vi siger den er på 1.000 kr. Så er overskudet altså 49.000 og dette skal jeg betale skat af?

Kan jeg godt give mig selv en fast løn? Selvom der er tale om at købe varer og sælge dem videre?

Kan jeg f.eks. give mig en fast løn på 5.000 kr/md. Så hvis jeg har et overskud på 49.000 kr. Så trækker jeg de 5.000 kr/md fra. Så er overskudet på 44.000? Og det skal jeg betale skat af?

Er der regler for hvor meget man må give sig selv i løn i et enkeltmandsvirksomhed?

Hvad hvis det lige pludselig går dårligt og man kun har et overskud på 4.000 og man udbetaler 5.000 i løn? Så er der underskud i firmaet?

Jeg ved at i mit fars firma, der giver han sig selv en fast løn på 25.000 kr/md og alt andet lader han ligge i firmaet. I 2009 havde han efter løn, regninger osv. et overskud på 900.000 kr. Dem lader han bare ligge i firmaet.

Hvis vi nu siger at jeg har et overskud på 50.000 kr? Hvis jeg ikke giver mig selv fast løn? Skal jeg så betale skat af alle 50.000? Og så bare "hæve" det resterende?

Eller hvordan foregår dette?


Undskyld for en forvirrende besvarelser.

Med venlig hilsen

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nico

Det du tjerner i en enkeltmandsvirksomhed vil altid anses for at være din personlige løn.
Hvis du havde et selskab kunne du lade pengene ligge i dit firma. Det kan du ikke.

Hvis du køber for 1000,- inkl. moms og sælger varerne videre for 2000,- inkl. moms så er dit overskud 1000,- heraf skal du betale skat overskuddet af momsen. 1000 x 0,20 = 200,- så har du 800,- tilbage.

Af de 800,- kan du give dig selv i løn og betaler skat af dem. Lad os antage du betaler 50 % i skat så har du altså 400,- udbetalt på din bankkonto.

 

Andet eksempel:

Du køber for 40.000,- inkl. moms og sælger det for 60.000,- inkl. moms, så har du en telefon regning på 500,- inkl. moms. Så er dit overskud 19.500,- inkl. moms.
Du skal så betale skat momsen dvs. 19.500 x 0,20 = 3.900,-
Så er dit reelle overskud så 15.600,- som du skal betale 50 % i skat af og så har du 7.800,- på din bankkonto. 

Hvis du har underskud er det altid en dårlig ting.
Sørg aldrig for at have det.

Men et eksempel på momsen ville så være:

Du køber( har regninger) for 40.000,- inkl. moms og du sælger for 30.000,- inkl. moms. Så har du et underskud på 10.000,- inkl. moms x 0,20 = 2.000,-

De 2.000,- får du så tilbage fra Skat. 

 

Hvis du har en omsætning (sælger) for mere end 50.000,- skal du momsregistreres.

Du har ikke en omsætning på 50.000,- om året og er ikke momsregistreret kan du ikke modregne moms af dine varekøb. Dvs. du køber for 50.000,- inkl. moms og sælger det for 60.000,- inkl. moms så er dit overskud 10.000,-

Tilmeldt 3. May 11
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for den lange og detaljeret besvarelse.

Tror at jeg har en bedre forståelse nu.

Men hvis jeg køber for 1.000 kr. i indkøb og sælger for 2.000 i salgspris.

Så er mit overskud 1.000 kr. og udfra det skal jeg betale min skat.

Hvordan laver en forskudsopgørelse. Hvis man ikke har nogle idé om hvad man kommer til at tjene? 

- Eller skal dette laves for en virksomhed?

Hvordan laver man dette? Fordi jeg regner med at købe et stort parti varer hjem og sælge dem. Og så er det jo forvirrende hvis min privat telefon skal kimes ned med opkald og sms'er.

Hvis jeg gerne vil have en mobil til selve firmaet. Hvor angiver man dette? Og kan man godt bare købe en telefon privat og så bare lade det indgå i et regnskab?

F.eks. hvis jeg tager ud i en butik og kan købe en iPhone for 1.000 og så skal jeg betale 600 kr om måneden? Hvordan angiver man dette?

Eller skal man gøre noget bestemt for at den må bruges privat?

Jeg har bare læst at man i de fleste ikke må bruge tingene til erhverv? Altså hvis man har fri tale i 10 timer om måneden? Kan dette tilbud ikke benyttes privat?

Eller hvordan får man en telefon til sin virksomhed?

Eller skal jeg bare købe den privat og betale den privat? Og så bare bruge den til arbejde alligevel? Er der nogle fordele/ulemper ved dette?

Hvis jeg nu gerne vil købe både en mobil og bærbar computer til udelukkende brug til virksomheden. For ikke at blande private filer, dokumenter, billeder sammen med virksomheden.

Hvor angives dette? At man har haft disse udgifter til indkøb af ting der skal bruges i virksomheden? Jeg ved godt at folk siger et eller andet med multimedie. Og at folk regner med at man også vil bruge den privat. 

Men hvordan gør man så dette?

Skal jeg oprette en erhverskonto i min bank? Og få et Dankort til denne konti og derefter gå ud i f.eks. fona og købe en bærbar computer med kortet og det samme med mobilen?

Håber at du eller andre vil være så venlig at svare på alle mine spørgsmål. Såfremt i har interesse, tid og lyst.

Gerne med citat-besvarelse. Så det er lidt nemmere at overskue.

Håber ikke at jeg er for besværligt.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

NicoP:

Tusinde tak for den lange og detaljeret besvarelse.

Tror at jeg har en bedre forståelse nu.

Men hvis jeg køber for 1.000 kr. i indkøb og sælger for 2.000 i salgspris.

Så er mit overskud 1.000 kr. og udfra det skal jeg betale min skat.

Nej du skal først modregne moms.

Hvordan laver en forskudsopgørelse. Hvis man ikke har nogle idé om hvad man kommer til at tjene? 

- Eller skal dette laves for en virksomhed?

Nej du laver den privat, der er flere måder at gøre det på aconto skat eller ændre forskudsopgørelsen via skats hjemmeside.

Hvordan laver man dette? Fordi jeg regner med at købe et stort parti varer hjem og sælge dem. Og så er det jo forvirrende hvis min privat telefon skal kimes ned med opkald og sms'er.

Hvis jeg gerne vil have en mobil til selve firmaet. Hvor angiver man dette? Og kan man godt bare købe en telefon privat og så bare lade det indgå i et regnskab?

Du skal købe den til firmaet og lade den indgå i dit regnskab

F.eks. hvis jeg tager ud i en butik og kan købe en iPhone for 1.000 og så skal jeg betale 600 kr om måneden? Hvordan angiver man dette?

Du skal bogføre den i regnskabet hver gang udgiften har været der, i dette tilfælde en gang om mådende.

Eller skal man gøre noget bestemt for at den må bruges privat?

Hvis du har den med hjem fra arbejde skal du betale multimedieskat af den.

Jeg har bare læst at man i de fleste ikke må bruge tingene til erhverv? Altså hvis man har fri tale i 10 timer om måneden? Kan dette tilbud ikke benyttes privat?

Jo så længe det er et erhvers abbonnement

Eller hvordan får man en telefon til sin virksomhed?

Du går bare ned i butikken og køber den til firmaet.

Eller skal jeg bare købe den privat og betale den privat? Og så bare bruge den til arbejde alligevel? Er der nogle fordele/ulemper ved dette?

Du kan ikke modregne momsen, men kan sagtens bruge dine private ting i firmaet,
bare ikke omvendt.

Hvis jeg nu gerne vil købe både en mobil og bærbar computer til udelukkende brug til virksomheden. For ikke at blande private filer, dokumenter, billeder sammen med virksomheden.

Hvor angives dette? At man har haft disse udgifter til indkøb af ting der skal bruges i virksomheden? Jeg ved godt at folk siger et eller andet med multimedie. Og at folk regner med at man også vil bruge den privat. 

I dit regnskab som du laver skal du bogføre dine indtægter og dine udgifter.
Du kan også betale dig fra det. Så skal du som regel bare give dem kontoudtog og bilag.
Hvis du har firma adresse derhjemme skal du betale multimedie skat, dette gør du via din selvangivelse/forskudsogørelse.

Men hvordan gør man så dette?

Skal jeg oprette en erhverskonto i min bank? Og få et Dankort til denne konti og derefter gå ud i f.eks. fona og købe en bærbar computer med kortet og det samme med mobilen?

Du kan sagtens bruge din alm. konto. Men jeg ville oprette en konto mere og så få et særskilt kort til denne konto, så ender du ikke ud i at du ikke kan hitte ud af dit regnskab.

Håber at du eller andre vil være så venlig at svare på alle mine spørgsmål. Såfremt i har interesse, tid og lyst.

Måske du skulle tage et af skats kurser eller besøge deres rådgivning.

Gerne med citat-besvarelse. Så det er lidt nemmere at overskue.

Håber ikke at jeg er for besværligt.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)