Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af "mini-vikrsomhed" som supplement til SU'en

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle på Amino,

Jeg går med tanker om at starte en lille "mini-virksomhed" ved siden af mit studie, hvor jeg kan tjene lidt penge ved siden af SU'en. Jeg er dog helt grøn på området, så spekullerer derfor over regler/love og lign. herom.

Jeg overvejer at sælge produkter videre, som jeg selv har købt billigt. Men er der nogle regler for om jeg skal lade denne virksomhed registrere samt krav om regnskab eller lign.? Og skal der evt. betales skat af den indkomst jeg måtte kunne indbringe?

Det er ikke meningen at virksomheden skal blive stor og med høj omsætning (der er jo alligevel også grænser for hvor meget der må tjenes ved siden af SU'en (aller højst ca 8000,- pr. måned)), men det er dog meningen at jeg selvfølgelig skal kunne tjene nogle penge ved den.

Ville sådan en virksomhed bare blive betragtet som en "hobbyvirksomhed" hvor den ikke behøver registreres osv., eller hvordan? (i givet fald hvor går grænsen mellem "hobbyvirksomhed" og en "reel" virksomhed med krav om registrering osv.?)

Håber at nogle af jer kan være behjælpelige Smile

 

Mvh

Mikkel

Tilmeldt 13. May 11
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv gjort det med at tjene lidt penge ved siden af S.U'en. Besværet med beskatning, indberetninger o.lign er kæmpe stort, og småbeløb er svære at registrere Wink

Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Duck,

Så det betyder at en "mini"-virksomhed som den jeg taler om, i princippet skal registreres og lave indberetninger til Skat osv? (også selvom jeg måske kun tjente et par tusinde kroner om måneden?)

Mvh

Mikkel

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Jeg tror holdningen hos mange Aminoer er at "hobby" virksomheder ikke eksisterer, eller at det ihvertfald er userøst etc etc.

Men jeg tror på at den bedste tid man kan starte noget op, er mens man stadig læser. Det er en tid med en lille del ansvar og en stor mængde tid. Når man er færdig gælder det om at få mad på bordet.

Jeg startede selv op på SU.

Reglerne er således at du kan tjene op til 50.000DKK om året før du skal lade dig momsregistrere, men du må godt lade dig momsregistrere selvom du ikke omsætter for 50.000dkk om året. Der kan være nogle fordele ved at lade dig momsregistrere allerede nu, såsom muligheden for at trække driftsudgifter fra og få moms tilbage fra køb af computere og deslige.

Men du kan altså godt bare fortsætte som "mini virksomhed" ligesom folk der sælger kartofler og jordbær ved vejen, indtil du omsætter for 50.000DKK. Inden da vil du skulle indberette det som B indkomst.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tak for dit detaljerede svar. Jeg er klar over at en sådan "mini-virksomhed" måske kan virke useriøs, men man skal jo starte et sted, så hvorfor ikke i det små hvor man ikke skal bruge krudt på at indberette og lign. Så kan virksomheden og visionen med den jo altid ændres, hvis det skulle vise sig at være en guldgrube Smile. Jeg regner dog ikke med at denne virksomhed skulle blive den jeg kunne leve af, men mere at den kan indbringe mig lidt ved siden af SU'en, og evt. give mig en smule erfaring inden jeg springer ud i det helt store (er som sagt helt grøn på området omkring start af virksomhed).

For at opsummere kan jeg altså slippe for en momsregistrering (hvis det er det jeg ønsker), hvis jeg omsætter for under 50.000 årligt (jeg skal dog huske indberette min omsætning til Skat som B indkomst, da omsætningen vil være skattepligtig)?

Ved du forresten noget om kravene om regnskabspligt og lign.? Vil der blive stillet krav til en sådan "mini-virksomhed" (med omsætning på under 50.000) om udformning af regnskaber og lign., eller kan man netop undgå dette?

Mvh

Mikkel

Tilmeldt 11. Nov 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som har hjulpet mig med de overordnet spørgsmål omkring moms og skat er bla.:

http://100svar.dk/

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1649488&vId=0

Amino.dk

Det giver måske ikke et svar her og nu til dig, men det har som sagt hjulpet mig med en del tvivl spørgsmål. Evt kan du søge lidt rundt på Amino og du vil helt sikkert finde emner som har været oppe før.

Men kan anbefale http://100svar.dk/ :-)

Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Tak for dit svar. Jeg tjekker lige de links du har beskrevet Smile

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Det er perfekt at starte virksomhed, mens du studerer - hvis du altså har en god idé at bygge din virksomhed op omkring.

Uanset om du omsætter for 1 kr., 50.000 kr. eller mere, så skal du registrere dit salg og lade det fremgå på din selvangivelse. Du behøver ikke at lade dig registrere med CVR med mindre du "forventer" at omsætte over for 50.000 kr. - og en "forventning" er jo en relativ ting, til du omsætter for mere 50.000 pr. år. Et godt råd er dog at vente med at registrere dig, til du ser om din idé/mini-virksomhed får nogen form for succes. Der vil være noget ekstra administration forbundet med at have et CVR-nr.

Lader du dig CVR-registrere vil du kunne modregne moms i dine køb. Fx hvis du køber en computer til virksomhedsbrug, samt pålægge moms på dine ydelser, når du sælger noget. Så der er fordele og ulemper ved at få et CVR-nr. Mere administration, men også penge at spare - og i sidste ende...Du vil formentlig lære mest af at lade dig registrere - trods din virksomhed starter i det små. Så go for it, hvis du har mod på det og kan se, at din virksomhed bærer frugt.

God weekend.

Toke Kruse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)