Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udd. af medarbejder en driftsomkostning?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Designlite Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle regnskabskyndige.

Vi har en medarbejder der studerer bachelor i økonomi på CBS, som skal på udveksling i forbindelse med dette til sommer. Vi vil gerne beholde ham, og da arbejdet primært foregår over nettet, kan han fortsætte det i USA hvor han skal på udveksling. Mit spørgsmål går på, om vi kan betale hans undervisningsgebyr (tuition fee) som ligger på ca. 40.000 kr for at få lov til at gå på universitetet, og trække dette fra som en driftsomkostning? Det ville jo være en fordel for både os ham, såfremt dette kunne lade sig gøre.

Jeg håber der er nogen med forstand på emnet, der er villige til at hjælpe, da jeg har fået forskellige svar rundt omkring, og helst vil være sikker. Nogen mener man godt kan, og andre at han da vil blive personligt beskattet og det ikke kan trækkes fra.

Mvh og pft,

Christian

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Christian,

Hvis uddannelsen er med til at opretholde den indtægt, som virksomheden har i dag, så kan I godt trække det fra.

Hvis uddannelsen ikke har relevans for jeres firma, så kan I ikke trække det fra.

Jeres medarbejder vil ikke blive beskattet, da kurset har erhvervsmæssig relevans for modtageren.

Havde der været tale om et udelukkende privat formål med kurset (eks. musikundervisning), så skulle jeres medarbejder beskattes.

Læs evt. mere i Ligningslovens § 31.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134090

Du kan også læse et fokuseret uddrag på tax.dk:
http://www.tax.dk/lv/lva/A_B_1_9_20.htm

 

Fra København
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Designlite Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Mange tak for dit svar og henvisninger. Det var lige præcis det jeg ledte efter, og det mest præcise svar jeg har fået :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Det var godt du kunne bruge svaret.

Jeg kan i øvrigt tilføje (til min generelle betragtning ovenfor), at kurser indenfor økonomi altid kan fratrækkes, så I står med den optimale situation:

  • Fradrag for udgifterne i jeres firma
  • Ingen beskatning hos medarbejderen

NB. kan også se, at mit link til ligningsloven ikke virker, da Amino har sat http// dobbelt ind foran.

Jeg prøver igen:
Ligningsloven

Fra København
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Designlite Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Ja det er nemlig rigtig godt, og sådan jeg håbede landet lå. Så det er helt perfekt.

Og endnu engang, mange tak for svaret!

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis mit firma så vælger at sende mig på leder uddannelse, selvom jeg er PHP udvikler // Systemudvikler - kan man så trække det fra?

I teorien kan jeg jo godt ende op med at være leder for et en programmerings stab.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom,

Ja, når du har ansatte, er det muligt, da du dermed i din virksomhed har behov for at kunne lede dine ansatte, for at kunne opretholde virksomhedens omsætning.

Hvis du er alene i virksomheden, så er det ikke muligt, da ledelsesuddannelsen dermed bliver dit eget private ønske. Netop når du selv ejer virksomheden er der lidt skrappere krav, end hvis du havde været ansat.

Hvis der er tale om en decideret videreuddannelse (evt. SU-berettiget), og ikke bare en kursusbaseret lederuddannelse, så kan du heller ikke fradrage omkostningerne i din virksomhed.

En ansat kan man altid sende på lederuddannelse.

Fra København
Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Designlite Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Hvis der er tale om en decideret videreuddannelse (evt. SU-berettiget), og ikke bare en kursusbaseret lederuddannelse, så kan du heller ikke fradrage omkostningerne i din virksomhed.

Ham der skal på udveksling, er som led i en videreuddannelse - altså han er bachelor studerende på nuværende tidspunkt, og studerer økonomi - det er planen at han via denne uddannelse skal bestride økonomi-delen når han er færdig. Udvekslingen sker som en 'frivillig' del, for at opnå kompetencer fra udlandet. Han er altså SU-berettiget mens han er på udveksling, men skal stadig betale de 40.000 for at få lov til at gå på skolen. Det ændrer måske på tingene?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Der er forskel på, om man er ejer eller ansat.

Som ejer af virksomheden kan du ikke fradrage disse omkostninger, mens du godt kan gøre det for en ansat.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Brug 300 kr. på et bindende svar fra SKAT, idet reglerne indbebærer nogle faldgruber..!

Har ikke slået det op, men personlig er jeg ikke så sikker på, art der er fradrag.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)