Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor i årsopgørelsen anføres afskrivninger?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Er der en regnskabskyndeig der kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har et CVR nummer, men har i 2010 ikke haft nogen omsætning.

Jeg købte noget butiksinvertar samt noget tøj for DKK 300.000,- da min plan var at starte en sommerbutik.

Jeg fik ikke startet op, og har stadigvæk tøj og inventar.

Nu skal jeg lave min årsopgørelse til SKAT, og har tænkt mig at afskrive på inventar - og måske tøj.

Kan nogen hjælpe mig med følgende:

- Hvor fører jeg afskrivningen ind henne?

- Hvor stor en procent kan jeg afskrive på henholdsvis inventar og tøj

- Hvis afskrivning er 25% - skal jeg så skrive 300.000 -25% = DKK 75.000

 altså 75.000 i afskrivning.

- Skal dette fratrækkes min beskatning for 2010?

 

På forhånd mange tak for hjælpen

Jeg

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Med tøj mener du så varelager?

Mvh

Dennis

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tommy B:

Jeg fik ikke startet op, og har stadigvæk tøj og inventar.

Hej Tommy,

Hvis du ikke fik startet din virksomhed op, så kan du ikke trække noget fra.

Du har ikke haft noget salg, og hvis du ikke kan fremvise en seriøs indsats for at få solgt dit tøj (markedsføring, butik, mv.), så har du ikke mulighed for at fradrage noget som helst.

Varelager kan du i øvrigt først trække fra, når du sælger varen.

Inventar kan du fradrage (begynde at afskrive på), når du engang opstarter din virksomhed.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Ja..der skal være tale om en igangværende virksomhed. MvH Peter
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tak for Jeres svar.

Der er tale om en igangværende virksomhed.

Jeg er godt klar over at SKAT ikke så gerne accepterer en virksomhed der ikke har en omsætning. For mit vedkommende er det en virksomhed sideløbende med mit fuldtidsjob, så som sådan ikke det der udgør min primær indtægt. Jeg startede med at købe inventaret ind, og varelageret, men kunne ikke finde lokaliteterne som passede - hverken beliggenhed eller pris.

Derfor forstår jeg stadigvæk ikke, at jeg ikke kan trække det indkøbte fra. Jeg kan dog forstå det med tøjet da det stadigvæk repræsenterer en værdi og skal omsættes, men med inventaret der jo er en normal afskrivningsret til, forstår jeg det ikke helt.

TB

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis du føler at du kan argumentere for at virksomheden er aktiv så skal du angive skattemæssig afskrivning på inventar under regnskabsoplysningerne under emnet opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Du skal som nævnt udskille den del der udgør inventaret og afskrive 25% herpå. Beløbet skal også fragå i virksomhedsresultatet og angives i rubrik 112 for underskud af selvstændig virksomhed.

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy B:

Derfor forstår jeg stadigvæk ikke, at jeg ikke kan trække det indkøbte fra. Jeg kan dog forstå det med tøjet da det stadigvæk repræsenterer en værdi og skal omsættes, men med inventaret der jo er en normal afskrivningsret til, forstår jeg det ikke helt.

Der er ikke normalt afskrivningsret for inventar i lønmodtagerindtægter.

Hvis du har købt inventar ind til en lokation, som du aldrig har fundet, så vil SKAT ikke godkende dit inventar, som værende en igangværende forretning.

Bemærk, at SKAT ikke betragter det, som at drive virksomhed, selvom du bruger både tid og penge på at starte en forretning op. Først når du gør en seriøs indsats på at sælge dine varer (dvs. at du er begyndt at annoncere for dine varer), vil SKAT måske acceptere, at du er i gang med at drive virksomhed.

Der er ikke fradrag for planlægning og udvikling af nye virksomheder, men udelukkende for drift af virksomhed.

 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Martin!

Det der spiller ind her er, at du ikke vil blive betragtet som værende selvstændig erhvervsdrivende og derfor ikke kan benytte afskrivningsmulighederne.

Se eventuelt dette link:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=112681

God weekend!

Mvh

Dennis

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)