Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering uden CVR af udenlandsk virksomhed (EU)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er i den situation, at jeg skal til at lukke mit momsregistrerede enmandsfirma. Jeg arbejder med oversættelse og har en kunde, som jeg godt kunne tænke mig at holde fast i efter nedlukningen, men så er der jo selvfølgelig alt det med fakturering. Efter lidt søgen på nettet har jeg fundet ud af, at man godt kan udskrive fakturaer som privatperson, hvis man påfører sit cpr-nr. og husker ikke at lægge moms til. Men kan man også det, hvis virksomheden man ønsker at fakturere er svensk? Og må man overhovedet fortsætte med at udføre oversætteropgaver i det små, hvis man tidligere har haft oversættelse som sin hovedbeskæftigelse? Håber I kan hjælpe mig:)

På forhånd tak

Andreas S. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas

Som du beskriver det, ser jeg umiddelbart ingen problemer. Jeg er dog sikker på, at du skal fakturere inkl. moms.

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du opfylder betingelserne for at blive afmeldt for moms, kan du godt fortsætte med enkelte kunder. Fakturering skal naturligvis ske uden moms når du ikke er momsregistreret.

/Henrik Koudahl

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

@Henrik: Hvis du lige har 5 minutter, må du meget gerne uddybe dit svar, sådan bare i store træk, så jeg ikke laver samme fejl igen. Embarrassed

Henrik Koudahl:
Fakturering skal naturligvis ske uden moms når du ikke er momsregistreret

Indrømmet, jeg var en kende i tvivl om, den del af mit svar nu også var korrekt.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvis du opfylder betingelserne for at blive afmeldt for moms, kan du godt fortsætte med enkelte kunder. Fakturering skal naturligvis ske uden moms når du ikke er momsregistreret.

Enig !

Men husk, at hvis din kunde er svensk og du leverer ydelser, så skal du faktisk momsregistreres alligevel, fordi du skal oplyse til Listesystemet - det vil sige, det hedder nu EU-salgsangivelsessystemet. Læs mere her: Momsregistreringspligt for ikke-momspligtige.

For god ordens skyld skal de lige siges, at selvom du skal momsregistreres fordi du skal lave EU-salgsangivelse er du ikke forpligtet til at momse dansk omsætning.

Vh
Lars

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tusinde tak for dit fyldstgørende svar - så faldt brikkerne på plads. Smile


 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak! Det var lige det jeg havde brug for at vide.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)