Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momspligtig aktivitet eller momsfri aktivitet

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi driver en virksomhed, hvor vi giver undervisning på idrætshøjskoler og lign. Her kan aktiviteten være momsfri, hvilket betyder, vi skal sende fakturaer uden moms, men vi er i tvivl om, hvornår det er en momsfri aktivitet.

Vi har talt med SKAT, som ikke kunne give et entydigt svar, men sagde at undervisningen skulle erstatte traditionel undervisning i traditionelle fag. Vi har spurgt idrætshøjskolen, som mener det traditionel undervisning i et traditionelt fag, som er erstattet med vores undervisning.

Vil vi på denne baggrund kunne sende fakturaer uden moms til idræthøjskolen? Og hvad er konsekvensen, hvis man gør det forkert?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

Mvh. 

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bumper lige denne, og håber nogle rare og kyndige personer vil svare :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg vil da gerne gøre et forsøg på at svare på dit ene spørgsmål.

Men kendskab til idrætshøjskloler er meget begrænset, men umiddelbart vil jeg mene, at idrætshøjskoler hører under §13, stk. 3 i momsloven og dermed momsfritaget:

"Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v."

Hvis I giver undervisning, jf. SKAT, og som jeg læser §13, stk. 3, kan I sende faktuaer uden moms til idrætshøjskolen.

Men mht. til konsekvensen må jeg være dig et svar skyldig.

Jeg håber, det kan bruges.

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Få et bindende svar fra SKAT, det koster 300 kr.

Konsekvensen kan være den, at I skal betale moms på fakturaerne, selvom i ikke har opkrævet

moms.

 

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar begge to.

Hvis jeg køber et bindende svar, skal jeg så være meget påpasselig med, hvordan jeg stiller spørgsmålet, eller hjælper SKAT mig med det, så jeg får et bindende svar på det, jeg egentlig gerne vil have svar på?

Igen tusind tak for jeres hjælp.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Jørgensen:
Hvis jeg køber et bindende svar, skal jeg så være meget påpasselig med, hvordan jeg stiller spørgsmålet, eller hjælper SKAT mig med det

Som udgangspunkt skal du være påpasselig  med, hvordan du stiller spørgsmålet. SKAT svarer kun på det der bliver spurgt om. Du kan ikke forvente hjælp til at formulere spørgsmålet.

Husk at du skal formulere spørgsmålet således at det kan besvares med et ja eller nej. Vedlæg dokumentation for jeres undervisning og den undervisning som det træder i stedet for.

/Henrik Koudahl

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Så ordlyden af mit spørgsmål til SKAT, skal være noget i retning af følgende.

"Er det en momsfriaktivitet, når der undervises på skoler, som betegner vores undervisning som erstattende for traditionel undervisning i et traditionelt fag?

Tusind tak for jeres hjælp

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Jørgensen:
Så ordlyden af mit spørgsmål til SKAT, skal være noget i retning af følgende.

"Er det en momsfriaktivitet, når der undervises på skoler, som betegner vores undervisning som erstattende for traditionel undervisning i et traditionelt fag?

Jeps!

Derefter forklarer du hvad det er som i underviser i og i hvilken sammenhæng. Lektionsplaner og andet relevant kan med fordel vedlægges. Hvis der mangler materiale eller er uklarheder plejer sagsbehandleren at være meget flink til at vende tilbage til dig for at få de manglende oplysninger.

Husk at der kan gå op til 3 måneder før et svar foreligger.

/Henrik Koudahl

Fra Randers
Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay super, tusind tak.

Hvad gør vi så i perioden, inden vi får svar? Og kan vi risikere at de bare siger nej, og så har vi brugt 300 kr. og 3 måneder på ingenting?

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Jørgensen:
Og kan vi risikere at de bare siger nej, og så har vi brugt 300 kr. og 3 måneder på ingenting?

Ja - du kan godt risikere et nej. Det vigtige er, at du får et svar på hvordan SKAT vil se på sagen. Et svar der binder SKAT i 5 år.  SKAT begrunder deres svar og du ved derfor hvorfor de har svaret som de har svaret.

Hvad gør du så indtil et svar forligger. Det bliver en beslutning som du kun selv kan tage. Kan du vente med at fakturere til et svar foreligger, skal du bruge svaret til tilbudsgivning, hvad siger din kunde mv.

Jeg ville selv hælde til at det er uden moms og fakturer derefter. Hvis SKAT efterfølgende brokkede sig og opkrævede ikke faktureret moms ville jeg udgiftføre denne del i mit regnskab. .....

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)