Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække cykel fra i skat?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin: Super svar igen.

Spørgsmålet var retorisk, men det kunne blive aktuelt for mange, så derfor er det fedt lige at få ridset reglerne op ganske kort, som her.

:)

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 11
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Super spændene debat, er glad for at måtte kigge med ;)

Det ser ud til at du har styr på tingene Martin..

Mvh.
Alexander M. Andersen

"Mit eneste problem er at jeg ser muligheder over alt, det er hektisk..... Nej det er faktisk også en mulighed"

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Sølund:

Ergo kan jeg ikke trække et beløb fra for købet af cyklen? 

Som jeg ser det er det enten et firmakøb (100% erhverv) eller privatkøb (100% privat).

Alternativet er, at den skal den købes som et blandet driftsmiddel, men jeg har ikke hørt om sådanne fortilfælde.

Problemstillingen er, hvordan man afgør, hvor stor erhvervs-/privatandelen af forbruget er henover cyklens levetid.

Du vil selvfølgelig skulle lave kørebog over hver eneste km du har kørt, og når året er omme korrigere i henhold til det reelle forbrug.

Jeg vil anbefale et bindende svar fra SKAT, hvis du påtænker dig en sådan løsning.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Forhold omkring cykel eller cykler er ikke forskelligt fra andre driftsmidler.

Så der kan i realiteten både udbetales skattefri godtgørelse, som Martin nævner, men også som blandet driftsmiddel og fri cykel.

Skatterådet har i 2009 taget stilling til nogle spørgsmål i denne forbindelse

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1844097&vId=0&search=fri%A4cykel

Hilsen

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig godt svar Tonny!

Det betyder, at der er moms- og skattefradrag for den erhvervsmæssige andel, hvis du køber cyklen som blandet driftsmiddel.

På den måde bliver du ikke beskattet af fri cykel, som med meget stor sandsynlighed ikke vil kunne betale sig. Hvis du vil beskattes af fri cykel, så bliver du beskattet efter ligningslovens §16, stk. 1 og stk. 3.

Om det er mest fordelagtigt at udbetale kørselsgodtgørelse, eller købe som blandet driftsmiddel, afhænger af dit kørselsbehov, samt hvilken cykel der er tale om.

Efter at have rodet lidt i nogle sager, så har jeg fundet denne sag fra 2009, hvor der gøres nogle gode tanker omkring indkøb af cykler i virksomheden (dog primært målrettet ansatte):
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1827275

 

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig god tråd.

Jeg står selv i samme situation og overvejer at købe en cykel til firmaet som skal bruges udelukkende til kundebesøg (jeg har en privat cykel som jeg benytter til alt andet).

Vil det være dokumentation nok at jeg har cykelcomputer på begge cykler, og dermed kan vise at erhvervscyklen har kørt et tilsvarende antal km ift. den kørsel jeg fakturere mine kunder, og at jeg kan vise at min privatcykel også bliver benyttet.

Så er det vel okay at købe en kvalitetscykel over firmaet + halv/helårlige serviceeftersyn hos cykelsmeden?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)