Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Profit optimering vs skatteunddragelse - En hårfin grænse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

 

Jeg håber jeg har oprettet indlægget i det rette afsnit, so here goes..

I forbindelse med det kommende valg samt en udmelding om en aktieomsætningsafgift (såfremt Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten kommer til magten) har jeg gået og tænkt på om hvorvidt det er muligt at undgå denne afgift. Afgiften som sandsynligvis kommer til at ligge på 0,25% - 0,5% på al handel kan (sammen med kurtagen) fjerne en god del af det overskud som en investor får af sine aktiviteter. Personligt finder jeg dette forslag problematisk da worst case scenario er at der vil forekomme færre investeringer fra privat personer som igen betyder mindre likviditet på markedet.

Som beskrevet har jeg derfor tænkt på hvorledes man kunne undgå denne afgift. Dette er ikke muligt så længe at det foregår i Danmark. I den forbindelse har kigget på at placere aktiviteterne i udlandet, jeg har selv familie i andre EU lande som er selvstændige og som kunne hjælpe med at sætte en konstruktion op til at foretage mine investeringer derfra. Jeg har også kigget på at lægge dem i offshore firmaer udenfor EU, som der er en del indlæg om herinde. Og det er præcis efter jeg har læst mange af disse tråde at jeg har et emne som jeg ønsker at bringe op.

Er profitoptimering kompatibel med den danske model og mentalitet?

Nogle folk her på amino har oprettet tråde omkring at oprette bankkonti og firmaer i diverse skattely. Nogle af disse har et ønske om at gøre det lovligt mens andre ikke har dette hensyn. Det som forundrer mig er at jeg synes at fornemme en tendens til at fordømme disse handlinger uanset om personen ønsker at profit optimere ved at betale den laveste skat muligt eller virkelig ønsker at unddrage sig skat fuldkommen.

Denne tendens synes jeg bliver bekræftet i private samtaler med folk, det er som om der er en generel aversion i befolkningen mod at forsøge minimere sine skattebetalinger. Samtidig fornemmer jeg at folk ikke er lige så negativt stemt imod sort arbejde, som ikke anses så anstødeligt som at minimere sin skat gennem diverse konstruktioner, selvom disse er lovlige.

Dette finder jeg besynderligt taget i betragtning at vi lever i et kapitalistisk samfund; ud fra det kapitalistiske paradigme burde det være en dyd for alle mennesker at maksimere deres profit og minimere deres omkostninger. Dette er da mit eget mål, jeg betaler gerne skat men jeg betaler da ikke mere end jeg behøver.

Kan det derfor tænkes at den danske model og mentalitet helt eller delvist er uforlignelig med den kapitalistiske tankegang?

Jeg vil derfor udstille dette sociale tabu som et debatemne og samtidig spørge jer ”Hvem af jer vil fordømme mig for at placere mine aktiviteter offshore (legalt) og dermed minimere mine skattebetalinger på mine aktieinvesteringer og hvad er jeres argumenter herfor?”

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart må det være mest logisk indledningsvist at afvente et folketingsvalg, samt en eventuel følgende lovændring, førend man begynder at bruge alt for store ressourcer på udtænkning af snedige planer til at omgå denne skat.

Spørgsmålet er også, om der bliver tale om en generel skat ved investering på Københavns Fondsbørs (uanset om man investerer som dansker eller ej) - Eller bliver der blot tale om en investeringsafgift på 0,25-0,5%, som straffer alle danskere som ønsker at foretage investeringer.

Begge dele er lige hjernedødt, men man må jo kende udspillet, førend man drager sine foranstaltninger.

Elbutik - Salg af Fuga Stikkontakter m.v.

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

@El-manden

Du har selvfølgelig ret, men pointen med dette indlæg var nu at skabe debat om den danske model og mentalitet i forhold til skattebetaling. Historien om aktierne var for at skabe en kontekst så læseren kune forstå hvorfor jeg stiller de spørgsmål som jeg gør..

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)