Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikliing af management system

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:

Entrepreneur - Jan:

Dette er en af de helt farlige Smile

Det er derfor helt essentielt for at du ikke skal blive skuffet, at du inden start har tænkt tingene helt ud i yderste hjørne uden du dog behøver at få lavet alt med det samme.

Især når der er relationsdatabaser inde over, da det altid er "skidt" at bygge ovenpå den slags.

Det er nu ikke helt korrekt.

Det er netop en af grundene til at man bruger agil udvikling såsom SCRUM. Fordi man har fundet ud af at man IKKE kan tænke alt igennem med et it system. Men derimod må tage det lidt i etaper og derfor kan rette til undervejs som verden, krav, kunder og interessenter ændrer sig.

Det som Kim gerne vil lave, lyder forholdsvist trivielt for en med et par års erfaring med webudvikling, så hvis han oven i købet har en god papir prototype var det endda noget han kunne overveje at outsource.

Nu kender jeg ikke Kims baggrund, men for mig lyder den største risiko for Kim ikke til at være teknikken. Men der imod hans mangel på erfaring med IT projekter (fx. proces, styre krav, test, lifecycle management osv).

Jeg er helt med på hvad du mener Rasmus, men ikke desto mindre mener jeg at sætningen indeholder en form for "forventning" og hvis den ikke er 100% afklaret, så er det oftest der hvor der går "ged" i samarbejdet.

Nu er det jo ikke alle database folk der er lige intelligente og planlægger og arbejder som de burde, så tænkte bare jeg ville kunne henvise til en som er ekspert i relationsdatabaser :)

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

@Kristoffer: Tak for dit svar, det skal fungere på alle browsere, PC/Mac og udfases ligeledes som applikation. Partner eller leverandør er afhængig af løsningen

@Rasmus: Tak for svaret og råd om de systemer du benytter - adskiller sig klart fra things og GTD. Det er teknikken jeg ikke har styr på og ikke den store interesse for processen, krav m.m. men vil gerne være med i den proces, specielt i starten. Metoden som SCRUM lyder fornuftig

@Jan: Det skal jeg have med i mine overvejelser og har noteret mig din kontakt til senere

/kim

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer L. Jakobsen:
Dette skal dog mest afgøres af projektets størrelse og kapital muligheder.

Nemlig, derfor opfordrer jeg også til at han når så langt som muligt i projektbeskrivelsen, at der kan dannes et overblik. DBA har lavet den fejl 1 gang i tidernes morgen, jeg tror ikke de laver den igen.

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

@Kristoffer: Kunne sagtens være løsning

@Jan: Noteret :-)

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min tidligere besked var måske lidt overkill. Rasmus har nogle gode pointer. Smile

Rasmus Lindgren:
Nu kender jeg ikke Kims baggrund, men for mig lyder den største risiko for Kim ikke til at være teknikken. Men der imod hans mangel på erfaring med IT projekter (fx. proces, styre krav, test, lifecycle management osv).

Det har du ret i Rasmus. Hvis du ikke har det store erfaring i dette, er der to muligheder:

  • Hyre en der kan sikre, du får det du gerne vil have.
  • Finde en leverandør du virkelig har tillid til, og som kan vise nogle gode referencer.

Go' aften...

Dbh Kristoffer

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor relations databaser hele tiden nævnes, de har selvfølgeligt længe ligget i bunden af stortset alle webløsninger, men idag har NoSQL bevægelsen få os til at se mere nuanceret på tingene, så der er klart mulighed for at den gode løsning slet ikke indeholder en relationsdatabase.

Når man skal havde udviklet en løsning er det vigtigt at få nogle med et bredt teknologisk overblik og en god del erfaring til at hjælpe sig. Ellers ender man med at selv skulle opfinde sine dybe tallerkner :-)

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor relations databaser hele tiden nævnes, de har selvfølgeligt længe ligget i bunden af stortset alle webløsninger, men idag har NoSQL bevægelsen få os til at se mere nuanceret på tingene, så der er klart mulighed for at den gode løsning slet ikke indeholder en relationsdatabase.

Når man skal havde udviklet en løsning er det vigtigt at få nogle med et bredt teknologisk overblik og en god del erfaring til at hjælpe sig. Ellers ender man med at selv skulle opfinde sine dybe tallerkner :-)

Tror du henviser til mig uden at skrive det Smile

Mit svar er ganske simpelt. Better save than sorry. Jeg har ikke set nogen der er prøveklud på nye teknologier der har været tilfredse nogensinde til at starte med, og heller aldrig hørt om at de har sparet penge!

Køb ren argan olie her

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jan

Nu er det en god sjat tid siden at NoSQL var nyt og spændende. Nu ved jeg ikke om du har hørt om dem, men Google, Amazon, Twitter og vistnok også Facebook, bruger i højgrad en NoSQL tilgang til data, og de virker meget tilfredse med det :-) Jeg kan ikke forestille mig du skal Google ret meget på MongoDB, Cassandra, Tokyo Cabinet etc. før du finder nogle gode case studies.

Desværre er tingene ikke så enkle som du skriver, selvom en livrem og seler tilgang lyder fornuftig kan den sagtens ende med at f.eks. koste 10 gange så meget, som et mere informeret valg.

Derfor er der desværre ikke rigtigt nogen vej udenom at være up-to-update teknologisk og havde en god forståelse af det problem man prøver at løse.

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lundsby

Lyder spændende

Kan du evt. forklare lidt nærmere hvad NoSQL er

Dbh.

Kim

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

NoSQL står for Not Only SQL, og reflekterer en tendens hvor vi basalt set bruger de værktøjer der er bedst til opgave, istedet for de værktøjer vi altid har brugt.

At arkitektet et it-system, er lidt ligesom et elementbyggeri, derfor er det vigtigt at ham der designer din løsning, har et bredt kendskab til forskellige elementer der findes på markedet, ellers ender din udvikler med at bruge lang tid på at murer noget op, der i virkeligheden kunne være hente billigt eller gratis hos trælasten :-)

Så lad vær med at få en stuktør til at designe dit hus, brug en arkitekt.

Jeg har også lige et par ord om agile metoder vs. kravspec. som jeg synes du skal havde med på vejen.

Jeg har i de 15år som jeg har udviklet webbaseret software ikke oplevet en kravspecifikation, der ikke ændrede sig undervejs. Det man må forstå om udvikling af software, er at det er en læringsprocess, du har en vision oppe i hovedet som du i takt med at softwaren udvikles vil blive mange gange klogere på! (Trust, det sker altid)

Faktisk er det at man bliver klogere undervejs og styrer efter oftest forskellen imellem succes og fiasko. Det er de agile metoder bringer til bordet, og det er afgørende!

Udviklingsprojekter handler om tillid, for at et agilt projekt kan blive en succes, er det nødvendigt at kunde og udvikler/leverandør virker som et hold. Derfor er mit bedst råd at man aldrig skal starte udviklingsprojekter med folk som man ikke har absolut tillid til.

Hvis det kan lade sig gøre er det et rigtigt godt fif, at man som kunde sidder sammen med udviklerne mens projektet kører.

Held og lykke med projektet!

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)