Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er fordelen med et holding selskab ??

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Taastrup
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er et holding selskab - og hvad er fordelen med sådan et - kontra et ApS selskab ??

 
Hvad kræver det i antal medarbejder, omsætning m.m. for at oprette holding selskab ??
 
Påtænker næste år at opstarte 1 mands virksomhed med e-handel - hvad kan anbefales : personligt selskab, ApS, A/S - eller holding.
 
Regner med omsætning i 2006 - på cirka 300.000 kr.
 
 
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
En google-søgning gav bl.a. dette resultat: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-233.html

Citat:
------
Hvad er et holdingselskab, og hvordan virker det, og hvad koster det at oprette?

Svar:

Et holdingselskab er groft sagt et selskab, der ejer aktierne eller anparterne i et andet selskab.

Der kan være store fordele ved at have det, hvis man i forvejen ejer aktier/anparter i et selskab personligt. Særligt hvis man er i god tid og vil generationsskifte eller senere sælge uden personligt at blive beskattet.

I holdingselskabet gælder det, at hvis det bare ejer mindst 25 % af datterselskabet i mindst et år, kan det tage udbytte skattefrit op (gælder danske holdingselskaber). Dermed kan kapitalen i datterselskabet minimeres til det er forretningsmæssigt fornuftigt. Dermed kan det gøres billigere at købe for en søn eller kompagnon eller en helt tredie.

Når man sælger datterselskabet skal man betale for avancen på aktierne/anparterne hvis man ejer det personligt. Har man ejet det i mindre end tre år er det kapitalindkomst, ellers er det aktieindkomst (28-43 %).

Når man sælger datterselskabet men det er ejet af holdingselskabet i over 3 år er salget skattefrit.

For at tage penge ud af holdingselskabet i udbytte betales 28-43 % i skat.

Det koster omkring 4-10,000 kr at oprette et holdingselskab alt efter hvilken rådgivning du får med, om der skal være flere om at eje datterselskabet osv.

Med venlig hilsen

RET&RÅD, Roskilde

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Solicitor of England & Wales
------

Anja
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/18/2005 8:15:19 PM Forfatter:Stones

Hvad er et holding selskab - og hvad er fordelen med sådan et - kontra et ApS selskab ??

Hvad kræver det i antal medarbejder, omsætning m.m. for at oprette holding selskab ??
Påtænker næste år at opstarte 1 mands virksomhed med e-handel - hvad kan anbefales : personligt selskab, ApS, A/S - eller holding.
Regner med omsætning i 2006 - på cirka 300.000 kr.

 
Et holdingselskab er et selskab der ejer andre selskaber! du kan feks stifte et holdingselskab, og dagen efter ved hjælp af de 125000, stifte et datterselskab (osse kaldet driftselskabet) og drive din forretning herfra. Fordelen ved denne løsning er at når driftselskabet giver overskud, så kan det overføres som udbytte til holdingselskabet, det kan på den måde fungere som en pengetank, for man skal ikke betale skat førend pengene trækkes ud af holding. det sammw gælder ved salg af driftselskabet.
 
Hvad der er bedst for dig? jeg ved det ikke, jeg mener at det må afhænge af ens provate økonomiske siatution, kombineret med hvad det er man skal sælge.. men jeg syntes at du skulle kontakte en advokat, så kan rådgive dig.
 
og hvis du har flere ??? så bare fyr løs her
 
 
 
 
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

> for man skal ikke betale skat førend pengene trækkes ud af holding.
> det sammw gælder ved salg af driftselskabet.

Jeg er enig i det sidste, da de aktier/anparter, som holdingselskabet ejer i driftsselskabet kan sælges skattefrit, når visse betingelser er opfyldt. At holdingselskabet kan slippe for at betale skat af det udbytte det får fra driftsselskabet, er gået hen over mit hoved - hvor findes der hjemmel til det henne?

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/18/2005 9:02:16 PM Forfatter: lundsfryd

> for man skal ikke betale skat førend pengene trækkes ud af holding. > det sammw gælder ved salg af driftselskabet. Jeg er enig i det sidste, da de aktier/anparter, som holdingselskabet ejer i driftsselskabet kan sælges skattefrit, når visse betingelser er opfyldt. At holdingselskabet kan slippe for at betale skat af det udbytte det får fra driftsselskabet, er gået hen over mit hoved - hvor findes der hjemmel til det henne?

 
Jeg kan ikke lige give en reference i lovgivningen, men mit udsagn er baseret på min advokat samt nedenstående link
 

http://www.startguiden.dk/vform/56296/15/0

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/18/2005 9:02:16 PM Forfatter: lundsfryd

> for man skal ikke betale skat førend pengene trækkes ud af holding. > det sammw gælder ved salg af driftselskabet. Jeg er enig i det sidste, da de aktier/anparter, som holdingselskabet ejer i driftsselskabet kan sælges skattefrit, når visse betingelser er opfyldt. At holdingselskabet kan slippe for at betale skat af det udbytte det får fra driftsselskabet, er gået hen over mit hoved - hvor findes der hjemmel til det henne?

 
Så lykkedes det alligevel, og jeg fik lært noget osse idag ;)
 
 
se under paragraf 2 stykke c
 
 
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
> og jeg fik lært noget osse idag ;)

Så er vi to . Tak for henvisningen.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:41
Hvor mange stjerner giver du? :

> Hvad er et holding selskab - og hvad er fordelen med sådan et - kontra et ApS selskab ??

Et holding selskab er faktisk som oftest organiseret som et ApS under den almindelige ApS lovgivning. Et holding selskab kan både drive "holding" og almindelig drift - sådan et selskab har jeg f.eks. lige stiftet og min partner har gennem mange år haft et tilsvarende. Hvis det primære formål er at undgå beskatning ved f.eks. generationsskifte bør man dog også kigge på Fondslovgivningen, da der her ikke er nogen egentlig ejer og derfor normalt slet inge skat ved "ejerskifte".
 
I alle tilfælde, er det dog altid en rigtig god ide, at vende dine konkrete forhold og ønsker med en advokat! (hvilket jeg IKKE er :))
Tilmeldt 19. Nov 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved Skattefri Virksomhedsomdannelser, Holdingselskaber og tilsvarende komplekse jonglerier, er det ikke tidspunktet at være fedtet - du er på farlig grund.

Jeg anbefaler at vælge det største revisionsselskab, spot en af partnerne inden for dette område og få et møde med ham, hvis han er flink får du en time - de par tusinde det koster er givet godt ud !

Kend forskellen på en revisor og en skatterevisor !

Som Hr. XXXX i Gentofte Kommunes Erhvervsbeskatning fortalte mig for år tilbage til torskegilde vedr. min skattefri virksomhedsomdannelse "Hr. Lanng - Statsautoriserede revisorer har ikke forstand på skat".
Tilmeldt 12. Nov 05
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 11/18/2005 8:15:19 PM Forfatter:Stones
Hvad er et holding selskab - og hvad er fordelen med sådan et - kontra et ApS selskab ??
 
Der er en anden grund til at oprette et Holdingselskab- nemlig min grund. Hvis der er tale om rettigheder kan det være en fordel at lade dem ligge i et Holdingselskab, men du bruger driftsselskabet til at få produktet ud at køre. Mislykkes det i første omgang / land / metode, går driftsselskabet konkurs, mens rettighederne bevares.
Jeg har patent og varemærke liggende i Holdingselskabet. Og det er stiftet på de samme 125 000 som driftsselskabet.
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)