Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil med eller uden moms fradrag???

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en enkeltmands virksomhed, hvor jeg køre danmark tynd som sælger.

Jeg køre i dag i en vare bil på papegøje plader. Får kørselspenge pr kørte erhvervs mæsig km, og må jo så køre alt det privat i bilen jeg vil.

Jeg er ved at kigge på ny bil, men kan ikke finde ud af hvordan den skal indregistreres...

Lige lidt info.

Bilen er helt ny koster ca 120t kr + moms (også vare bil)

Jeg køre ca 30t km årligt erhvervsmæsigt.

 

Jeg vil gerne ha så meget at trække fra og afskrive som overhovedet muligt... Så overvejer at købe bilen 100% firma, men så må jeg jo ikke køre så maget som 1cm i den privat. Det kommer jeg nu nok uden om, så det er ikke det der er problemet. Men her kan jeg jo så trække momsen på både købs prisen og momsen på alle drift omkostninger, forsikring biesel osv... og samtidig afskrive på de 120t kr

 

Jeg har talt med en revisor og han mente jeg skulle købe bilen, betale momsen, så jeg bagefter kunne køre alt det privat i den som jeg ville. Herefter skulle jeg trække momsen på alle drift omkostninger evt 90/10% og afskrive på det fulde beløb altså 120tkr + moms. Udover det kunne jeg score kørsels penge pr kørte erhvervsmæsige km i bilen.

For mig lyder det lidt vildt at man kan trække både moms og score kørepenge på bilen... men han begrundede det med at moms loven var til momsen og kørselspengene var skatte loven, og at de to love ikke måtte blandes sammen...???

Har lige brugt en halv nat på at google forskellige sider, og regne metoder osv... men er ikke rigtig blevet klogere.

Nogen der har styr på reglerne... for så vil jeg maget geren ha et råd eller to...

Mvh Christian Jakobsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du har misforstået revisoren (vil jeg håbe for vedkommende). Du kan naturligvis ikke både få skattefri godtgørelse og få fradrag i virksomheden for afskrivninger og driftsudgifter. Det er enten eller.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes også det virker lidt mærkeligt, men sådan sagde han bare...

Må lige ha fat i ham igen...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Jeg har talt med en revisor og han mente jeg skulle købe bilen, betale momsen, så jeg bagefter kunne køre alt det privat i den som jeg ville. Herefter skulle jeg trække momsen på alle drift omkostninger evt 90/10% og afskrive på det fulde beløb altså 120tkr + moms. Udover det kunne jeg score kørsels penge pr kørte erhvervsmæsige km i bilen.

For mig lyder det lidt vildt at man kan trække både moms og score kørepenge på bilen... men han begrundede det med at moms loven var til momsen og kørselspengene var skatte loven, og at de to love ikke måtte blandes sammen...???

Ja, din revisor har ret. Moms er én ting, og skat er noget andet.

I dette tilfælde har du faktisk mulighed for at få både skattefri kørselsgodtgørelse, og samtidig fratrække momsen på alle driftsomkostninger (brændstof, service, mv.) i dit regnskab, når din bil er på papegøjeplader, og vejer under 3 tons.

Så hvis din revisor mener, at det er den bedste økonomiske billøsning for dig, så bør du følge den anbefaling.

 

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for svaret.

Jeg har i dag en touran på papegøje plader, vil du så også mene jeg kan få kørsels godtgørelse og stadig trække driftomkostninger fra på den også.???

 Bilen er momsfri og det er min privat, men firmaet er jo også mit privat så alt kommer jo ud på et i den sidste ende...

Jeg er reg glad for jeg aldrig er blevet revisor, for f... der er mange regler...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Ja, der burde ikke være nogen problemer i det.
Selvom det er en stor bil, så kommer den vel ikke over 3 tons i totalvægt...?

 

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej den holder 2t så det burde jo være fint nok.

Den er indregistreret ½erhverv ½privat så jeg kun bliver bonget ½misundelses afgift. Sådan skal den nye vel også registreres for at jeg kan med god samvittighed kan køre privat i den?

Den nye er en Polo så den holder også under 3t.

Bliver jeg beskattet af den?

 

Mvh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt at moms og skat er to ting men du overser det væsentlige faktum Martin at revisoren tilsyneladende også skulle have sagt at der er fuld afskrivning på bilen. Den holder altså ikke.   

Det er jo heller ikke rigtigt at du kan fratrække driftsomkostningerne (udgiftsmæssigt) på den omtalte Touyran hvis man bruger godtgørelsesmodellen.  Her taler vi kun momsfradrag og momsen er trods alt kun 25%.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm...

Det er ved at være lidt indviklet synes jeg

Lige lidt opsumering.

Jeg kan trække alle drift omkostninger fra på min nuværende bil og stadig få kørselsgodtgørelse for kørte erhvervs km. (laver køre bog)

Men jeg kan ikke afskrive på bilen eller hvordan??? (bilen er momsfri)

 

Hvis jeg køber den nye bil og registrere den på papegøje plader som min nuværende, fungere det på samme måde. Fradrag på momsen til drift omkostninger, og afskrivning på købs prisen ex moms ??? (bilen bliver automatisk momsfri når jeg ikke trækker momsen...)

 

Mvh

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - Hvis du fratrækker driftsomkostningerne i regnskabet (og afskriver på bilen) kan du ikke samtidig få godtgørelse. 

Hvis du får godtgørelse kan du ikke fratrække noget i regnskabet eller afskrive men du kan få fradrag for moms (uanset om bilen er momsfri).

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)