Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteproblem: familie/forretning/arv/gave

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære allesammen,

Vi har lige gennemgået en teoretisk situation, som jeg enormt gerne vil have jeres input til:

Far A/S låner Søn ApS 1 mio. kroner om året – afdragsfrit og til 4% i rente.
Søn giver sig selv løbende løn fra Søn ApS og betaler almindelig indkomstskat, AM-bidrag etc. af lønnen. Søn ApS har stort set ingen aktivitet udover årligt lån på 1 mio fra Far A/S – som trækkes som løn til sønnen. 

Efter 3 år har Søn ApS en negativ egenkapital på ca. 3 mio.
Far A/S køber Søn ApS for 10 kroner, og likviderer efterfølgende Søn ApS og nedskriver gælden på 3 mio. i Far A/S.

Vil Skat ikke falde over den – og betragte de 3 mio. som en gave fra far til søn??

I givet fald – hvad sker der så, hvis Skat gør det?

Jeg håber der er kloge skattehoveder, der kan hjælpe mig!
På forhånd tak:-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil jeg tro at transaktionen bliver grebet af ligningslovens § 2, stk. 1, nr. 5 hvad angår transfer pricing. 

Konsekvensen heraf er en skattemæssig korrektion, hhv. primær, sekunder og korresponderende korrektion. 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du,

Tak for dit svar - men det er liiiige en anelse for teknisk for mig. Har du mulighed for at uddybe lidt?

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis nogen har mulighed for at byde yderligere ind, så vil det være en stor hjælp:-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det opsatte scenarie er ikke muligt, se dette link som omhandler Kursgevinstlovens § 17 og Statskattelovens § 6

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102534&vId=203611&search=tab%A4p%E5%A4udl%E5n

Der er således ikke tale om et udlån ud fra et driftsøkonomisk udgangspunkt ligesom der formentlig vil blive staueret, at modtagen af lånet vil blive omfattet af reglen for "et skattepligtigt tilskud" og udlåneren vil kun få et ikke fradragsberettiget formuetab.

Forholdet bliver ikke bedre af, at der er tale om intesseforbundne parter i konstruktionen.

Tonny

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for dit svar.
Tolker du dermed, at Skat ville gå ind med tilbagevirkende kraft og ændre på konstruktionen? Og i givet fald - hvad ville den "nye" kontruktion være...og hvilke konsekvenser ville det have for hhv. søn og far (og deres selskaber)?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

JCCS:

Hej Tonny,

Tak for dit svar.
Tolker du dermed, at Skat ville gå ind med tilbagevirkende kraft og ændre på konstruktionen? Og i givet fald - hvad ville den "nye" kontruktion være...og hvilke konsekvenser ville det have for hhv. søn og far (og deres selskaber)?

Resultat ville være at sønnens selskab vil blive beskattet af tilskuddet (lånet), medens faderens selskab ville have et ikke fradragsberettiget formuetab.

SKAT ville eller kan ikke ændre konstruktionen som sådan, men konsekvenserne ville være, at konstruktionen ville være medføre en rimelig stor omkostning og konstruktionen må anses for at være uholdbar eller værdiløs.

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første vil Skat jo kunne anfægte den udbetalte løn til sønnen og anse det for maskeret udbytte, jf. at denne som udgangspunkt må antages ikke at have nogen arbejdsindsats.

For det andet vil Far A/S ikke få fradragsret for nedskrivnngen på de 3 mio. DKK som følge af aktionærforholdet (far og søn).

Derved har jeg svært ved at se hvad der opnås herved. Sønnen bliver jo beskattet af de løbende lønudbetalinger, Far A/S får ikke fradragsret for sit tab  og Søn A/S oparbejder et løbende underskud som ikke kan anvendes (og som bortfalder ved nedskrivningen hvis denne sker før likvidationen).

Det link Tonny henviser til omfatter for det første kun personligt erhvervsdrivende (og personer) og går alene på fradragsretten for tabet (eller mangel på samme). Det er ikke relevant her hvor vi taler om udlån mellem selskaber. Kursgevinstloven er iøvrigt også ændret afgørende sidste år med hensyn til personers fradragsret for tab på fordringer.

Selskaber har ikke fradragsret for tab på koncernfordringer eller fordringer mod aktionæren, herunder også familieforbundne parter, samt selskaber hvori disse har den bestemmende indflydelse. Her ses far og søn som samme aktionær på grund af familieforholdet.

Vi er heller ikke inde i reglerne i Ligningslovens § 2 hvis vi forudsætter at de 4% svarer til markedsrenten.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret!
Som jeg læser din respons, så vil følgerne af det setup (såfremt Skat blev gjort opmærksom på det) forblive indenfor selskaberne?

Min tanke var nemlig i stedet, at Skat ville tolke de 3 mio. som en privat gave (eller måske forskud på arv) til sønnen. Og at de dermed ville forlange de 3 mio. registreret som udbytte til Far (privat) og dermed sende ham en skatteopkrævning (privat) på udbytteskat af pengene.
Samt at Søn (privat) ville få en skatteopkrævning på 15% gaveafgift (som han allerede har betalt, fordi han har indbetalt fuld indkomstskat...og dermed vil få det retur fra Skat, der er betalt for meget).
Er det helt forkert?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Din tanke er jo fornuftig nok i en situation hvor faderen via sit selskab bevidstløs pumper penge i et nødlidende selskab uden aktivitet. Hvis man følger din tanke til dørs så vil en yderligere konsekvens jo være en tilskudsbeskatning af selskabet fordi sønnen anses at have skudt pengene ind i selskabet. Det er det som i fagsprog kaldes en tribbelbeskatning.

Problemet er lidt at det skal holdes op imod egentlige forsøg på rekonstruktion og at det kræver at Skat kan godtgøre at sønnen er rette indkomstmodtager. Det er ikke altid lige til men jeg vil ikke afvise tanken 100%.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)