Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Majs i stedet for olie - Penge og miljø.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

 

Dette falder noget ved siden af - selv på dette site, beklager. Men, jeg har brug for en hånd og gode råd.

 

Ideen opstod for 2-3 år siden, og jeg har af flere omgange forsøgt at "regne" på det, men måske kan i hjælpe. Majs, landmænd bruger dem oftest som foder til køer. I marken (når der er høstet) står de lange stubbe tilbage. Jeg talte med min bror (ko-landmand) og stubbene er stort set bare i vejen, bortset fra en smule gødningsværdi. - Med andre ord, så vil det bare være en hjælp hvis de bliver fjernet.

Ideen er så, at tørre stubbene inkl rødder ( ca 23 g pr stk) pr Ha bliver det til ca 3 Ton/Ha. Det lyder måske ikke af så meget, men der er mange Ha at tage af...

Indtægt (Kr/Ha):

  • 3 Ton majspiller á 1000 kr/ton: 3000

Udgifter (Kr/Ha):

  • Landmand: 400
  • Jordarbejde: 700
  • Tørring: ?
  • Pille presning:  Jeg har ikke prisen på dette - nogen der kan hjælpe? - 700
  • Lager: 100
  • Transport: 200
  • Markedsføring og salg: 300

Over-/underskud (Kr/Ha):

  • Samlet indtægt: 3000
  • Samlet udgift: 2400
  • I alt: 600

Perspektivet:
Der er mere end 10.000 Ha - Ligger der 6 mio her og venter hvert år? - Endnu bedre, ligger der en miljøbesparelse i hundrede tusind ton klassen grundet den korte cyklus (ét år i modsætning til træ) som majs har.

Ja, der skal udvikles nogle maskiner til rensning af planterne osv. men det meste af den del har jeg styr på. Det jeg IKKE har styr på, og hvor jeg helst vil have jeres hjælp er:

Er er nogen problemer med at fyre med majs? - Jeg har fx. læst, at korn skal tilsættes kalk for ikke at danne slagger i traditionelle træ-pille-ovne.

Hvis der er nogen der syntes smagsprøven her lyder som en god ide, så kontakt mig, der er flere bolsjer i posen :) - Er der fx en maskinstation som har lyst til at lege med og ved, at der i deres område ligger en del ko-bønder, så giv mig en privat-besked med telefonnummer, så ringer jeg.

Jeg er sikker på der er en masse vinkler på dette - skyd løs :)

Dennis Jensen

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

- Måske skulle overskriften være Majs i stedet for Træ-piller.... Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Jensen:
Ideen er så, at tørre stubbene inkl rødder ( ca 23 g pr stk) pr Ha bliver det til ca 3 Ton/Ha.

Det lyder meget innovativt og forfriskende omend noget kompliceret
for en måske for lille profit.margin.

Men så er der jo ogsaa det amerikanske marked. Hvad gør man der ovre?

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo et potentielt kæmpe marked for det.. Det er jo ikke kun i dk hvor stubbene står hvert år, det er over hele verden! så lille profitmargin vil jeg ikke sige det er.

men en super god ide!

hvis jeg var dig ville jeg finde en med forstand på afbrænding af netop sådanne stubbe.. eller også må du jo prøve dig frem..

Mvh Tobias.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejler Ottesen:

Men så er der jo ogsaa det amerikanske marked. Hvad gør man der ovre?

Jeg kan kun finde eksempler på at det er selve majs-kornet, som de bruger. Google "Corn Stove" så er der lidt info.

MEN, der er debat omkring etikken af at brænde mad. Den samme debat er her i danmark omkring afbrænding af korn.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror faktisk det mest komplicerede er at skaffe startkapital Sad

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan vel lave pellets af majs-stubbene.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:

Man kan vel lave pellets af majs-stubbene.

Hej Michael.

Du er med på at det er hele ideen - ik?

"Pellets" er engelsk for piller

Iøvrigt kan man presse alle størrelser af piller og brændselsstave. Det er kun et spørgsmål om udstyr og additiver.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for en fin interesse både her og specielt i privat-beskeder. Jeg ved ikke om der evt. er basis for at udveksle ideer og faktisk få dette projekt sat i verden. Vi har nok brug for et par stykker til med kendskab til eller som kunne være afsætningkanal og så skal vi på en eller anden måde have fat på et firma eller en person som kan udvikle maskinen.

Tilmeldt 9. Oct 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det er en god ide, men jeg bliver desværre nødt til at sige, at jeg tror bare ikke det kan lade sig gøre, ellers havde muligheden allerede været der, bare se på morsø brændeovn du kan se, at prisen på piller egentligt ikke er særligt høj. Det kan bare ikke betale sig.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)