Der er mange aspekter i denne artikel med senere forklaringer. Her er et eksempel.
EogS har indfoert et nyt begreb, selskab under tvangsoploesning.
Der er ikke noget relevant lovgrundlag for denne betegnelse. Men senest paa slaget 12.00 3 mdr. efter afsendelse af brev herom til skifteretten afsiger denne retsinstans automatisk likvidations- eller konkursdekret eventuelt med en statsgaranti paa 10 KKR for likviditation og automatisk et 1/2 aar senere yderligere 30 KKR.
Det er naturligvis spild af skatteydernes penge, da disse midler hurtigt bruges af advokatfirmaet til Kr. 2500 per debiteret time. 4 timer til fase 1 og 12 timer til fase 2.
Nogle skifteretter kan overtales til at gennemfoere en stille konkurs, hvor det konstateres, at der ingen midler er i boet.
Det kan vaere, at skifteretten ikke har taget sig sammen til at ekspedere EogS anmodning foer et halvt aar senere. Saa afsiges der likvidations- eller konkursdekret ved foerst indkaldte retsmoede.
For at goere ondt langt vaerre: EogS stiller typisk skaerpede krav til aarsrapporten og at revisorerklaering skal vaere uden forbehold.
Hvis der ER indsendt undtagelseserklaering for et SmbA-selskab men efter foerste rykker, har EogS nogle finurlige krav om at der inden for 3 maaneder fra DERES brev skulle vaere soegt om genoptagelse af et fuldt fungerende selskab. Det er temmelig vanskeligt at opfylde naar skifteafdelingen i Soe- og Handelsretten foerst behandler anmodningen 1/2 aar senere.
De borgerlige ministre som Mikkelsen og Barfoed ved deres embedsmaend gad ikke besvare klager over EogS og denne absurde praksis.
Men man KAN undgaa de mange faldgruber for erhversdrivende. Ved rimelige forretningsstrukturer KAN man afboede de vaerste virkninger af visse oedelaeggende procedurer og aktioner.