Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Database of lagring af dokumenter

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg roder lidt med en idé og har nogle indledende (tekniske) spørgsmål, som jeg søger svar på.

Jeg har meget lidt forstand på programmering, hvilket mine spørgsmål måske bærer præg af, men håber, at nogen kan hjælpe mig lidt videre.

Har brug en funktionalitet, hvor brugeren online, kan uploade dokumenter til en database, og søge blandt forskellige dokumenter i databasen. Jeg har tænkt mig, at lagre dokumentet i pdf format (der er typisk tale om simpel tekst og evt. få billeder i teksten), og vise dokumentet i pdf format, når en bruger ønsker, at se et dokument. Giver dette mening, dvs. at lagre i pdf format, og hvilken type database vil være den bedste løsning? Hele løsningen skal kunne betjenes via en browser, dvs. der vil ikke være noget dedikeret software, som downloades, for at kunne bruge denne tjeneste. Håber nogle kan give mig nogle hints i den rigtige retning.

Venligste hilser

Mundësi

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Databaseplads er dyrere end diskplads (på et webhotel). Alene ud fra den betragtning er det skidt at gemme i database. Rent praktisk kan det også give problemer med at trække "alle dokumenter ud fra alle brugere" - det er en stor forespørgsel og som smider ALLE dine dokumenter ind i RAM på serveren (fx. 1000 dokumenter af 5 Mb = 5Gb RAM brugt)

Generelt set er det meget bedre at gemme dokumentet på disken og så lave en række i din database hvor du beskriver hvor på disken dokumentet er gemt. Det gør det meget nemmere  at arbejde med det.

Du skal dog have lavet noget smart med din søgning, da du ligegyldigt hvordan du gemmer skal lave noget hård søgning i alle dokumenter. I princippet skal du åbne hvert .pdf, søge i det, hvis du fandt det du ledte efter, kan du gemme dokumentet til brugeren, ellers lukkes det igen. Det kan godt være lidt tricky at implementere (og ikke mindst gøre at søgningen kommer til at tage lang tid i forhold til en almindelig database søgning - da den skal åbne dokumenterne hver gang).

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for svaret.

Jeg havde forestillet mig, at jeg kunne gennem de enkelte dokumenter som pdf format, i en form for database, som tillod, at man kunne søge på tværs af dokumenterne - både som frisøgning, dvs. ved, at man søger på nøgleord eller kategorier samt via 'tags', på det enkelte dokument.

Kunne sådan en løsning give mening?

Mvh

Mundësi

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Afhængig af størrelsen på dokumenterne, kan det være bedre at lægge dem ved siden af databasen (det er dog nemmere at tage backup, når alt ligger i databasen). Afhængig af hvilken database du bruger, er der dog forskellige muligheder. Så svaret er ikke så entydigt endda.

Angående søgningen har du to muligheder. Enten knytter du metadata (såsom tags) til hvert dokument og gemmer de metadata i databasen. Er fritekstsøgning i dokumenterne derimod et krav, skal du have fat i noget software, der kan indeksere dem. Det afhænger igen af hvilken database du bruger. Nogle databaser (såsom MS SQL Server) kan nemlig indeksere diverse dokumenttyper med mulighed for fritekstsøgning.

Konklusionen må altså være, at et ordentligt svar kræver flere detaljer om hvad det konkret er du har brug for -- måske du slet ikke har behov for en database ;o)

Ronnie

Fra Højer
Tilmeldt 23. Feb 11
Indlæg ialt: 156
Fra  WnB Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mundësi:

Hej alle

Jeg roder lidt med en idé og har nogle indledende (tekniske) spørgsmål, som jeg søger svar på.

Jeg har meget lidt forstand på programmering, hvilket mine spørgsmål måske bærer præg af, men håber, at nogen kan hjælpe mig lidt videre.

Har brug en funktionalitet, hvor brugeren online, kan uploade dokumenter til en database, og søge blandt forskellige dokumenter i databasen. Jeg har tænkt mig, at lagre dokumentet i pdf format (der er typisk tale om simpel tekst og evt. få billeder i teksten), og vise dokumentet i pdf format, når en bruger ønsker, at se et dokument. Giver dette mening, dvs. at lagre i pdf format, og hvilken type database vil være den bedste løsning? Hele løsningen skal kunne betjenes via en browser, dvs. der vil ikke være noget dedikeret software, som downloades, for at kunne bruge denne tjeneste. Håber nogle kan give mig nogle hints i den rigtige retning.

Venligste hilser

Mundësi

 

Hej Mundësi

Det er da muligt. Det du skal have lavet er et php script, hvor en bruger uploader et dokument til en webserver. Efter dokumentet er blevet uploaded, skal alle data om dokumentet gemmes i en Mysql database. Det kan jeg sagtens lave for dig :)

Venlig Hilsen

Jesper Nissen

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Fint svar - mange tak. Det er muligt, at gemme som pdf file i en SQL database? Kan processen mht. at gennem alle data om et enkelte dokument automatiseres, eller skal have selv manuelt gemme data om dokumentet? Der vil med stor sandsynlighed blive tale om en stor mængde dokumenter, som løbende vil blive opdateret, ændret, slettet udskiftet etc. At så meget som muligt er automatisk er derfor vigtigt!

Kan blive aktuelt med hjælp til, at programmere - skal dog noget længere med ideen først.

Mvh

Mundësi

Fra Højer
Tilmeldt 23. Feb 11
Indlæg ialt: 156
Fra  WnB Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mundësi:

Hej Jesper

Fint svar - mange tak. Det er muligt, at gemme som pdf file i en SQL database? Kan processen mht. at gennem alle data om et enkelte dokument automatiseres, eller skal have selv manuelt gemme data om dokumentet? Der vil med stor sandsynlighed blive tale om en stor mængde dokumenter, som løbende vil blive opdateret, ændret, slettet udskiftet etc. At så meget som muligt er automatisk er derfor vigtigt!

Kan blive aktuelt med hjælp til, at programmere - skal dog noget længere med ideen først.

Mvh

Mundësi

Hej

Du kan ikke gemme selve dokumentet i databasen. Dokumentet skal gemmes på selve webserveren. Men info om dokumentet skal gemmes i en mysql database. :)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Nissen:
Du kan ikke gemme selve dokumentet i databasen. Dokumentet skal gemmes på selve webserveren. Men info om dokumentet skal gemmes i en mysql database. :)

Selvfølgelig kan man gemme dokumentet i databasen. Det er bare bytes.

Det lyder altså lidt som er I sprunget til en løsning på et problem uden at have defineret hvad problemet er først. Så bliver løsningen derefter ;o)

Ronnie

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronnie

Sådan er det for en ikke-teknikker...! :-) Jeg kan bedst beskrive slutresultatet, hvilken tekniske løsning der er den bedste, det antager jeg nogle herinde kan hjælpe med.

Så her er slutresultatet, som jeg gerne vil have:

Som bruger af denne service skal du kunne uploade dit eller dine dokumenter, til en tjeneste, som er 100 % online baseret, hvor andre brugere kan søge i dine og alle andres dokumenter, som er blevet uploade. Jeg ønsker, at dokumenter uploades i pdf format. Samtidig skal dokuemntet igen vises i pdf format, når en bruger øsnker, at se dokumentet (jeg antager, at pdf formatet kan bruges på såvel Mac som PC?). Der vil skulle være mulighed for, at brugerne kan frisøge på tværs af alle de dokumenter, som er uploade til denne tjeneste, samt at man som bruger skal kunne tilknytte div tags til sit dokument, som så bliver fanget i en søgning.

Backend på denne løsning kender jeg, som sagt, meget lidt til, og det er det jeg prøver, at blive lidt klogere på, for at vide hvor jeg skal kigge efter den endelige løsning, og hvilke kompetancer der skal til for, at sætte løsningen op.

Mvh

Mundësi 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Fin beskrivelse ;o)

Hvis løsningen skal udvikles fra bunden, kan både MS SQL Server/ASP.NET (kommerciel) og MySQL/et web framework/Lucene (open source) gøre det. Men måske et CMS-system har tæt på den funktionalitet du ønsker.

Løsningen afhænger nok mere af dine præferencer og økonomi end den tekniske platform.

Ronnie

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)