Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af apps via iTunes ikke momspligtige! Hvad så med fradraget for udgifter med moms?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg finder på kreative ideer til apps til iPad og iPhone, og senere til Mac,  men programmerer dem ikke selv p.t. Jeg samarbejder i stedet med en softwareudvikler, der udsteder fakturaer til mig med en pris for hans del af programudviklingen. I denne pris indgår selvfølgelig moms.

Da det er større summer, jeg har sat ind på diverse projekter, og jeg på et senere tidspunkt forventer en omsætning på mere end 50.000, oprettede jeg firma i juli sidste år og har siden angivet momsen i forbindelse med diverse driftsomkostninger som købsmoms. Jeg har endnu ingen indtægt, da applikationerne først nu er ved at blive færdigudviklet, (de er meget avancerede).

I forbindelse med at jeg skal selvangive, faldt jeg over følgende http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1909189&chk=202319, der jo viser, at salg af software via iTunes ikke er momspligtig i Danmark.

Da min virksomhed jo p.t. handler om at udvikle og sælge denne software, og dermed ikke kommer til at betale moms, er jeg pludselig blevet i tvivl om, hvorvidt jeg i så fald har ret til refusion af købsmoms.

Jeg har ledt på nettet, men kan ikke finde et klart svar. Et sådan svar må have stor relevans for mange andre iPhone og iPad programmører.

Jeg finder også, at svaret har stor betydning for hvad og hvordan jeg skal selvangive, og om jeg skal tilbagebetale momsrefusion.

Håber nogen på Amino har et klart svar.

Med Venlig Hilsen

 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ud fra de oplysninger du giver der vil jeg mene at din købsmoms ikke er fradragsberettiget.

Dette begrunder sig i, at moms fra køb af varer og tjenesteydelser generelt kun kan fratrækkes i den omfang det kan henledes til momspligtige aktiviteter. Der kan derfor ikke ydes momsfradrag for udgifter i forbindelse med udvikling af software, såfremt disse ikke er momspligtige i DK.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med fare for, at det bliver lidt langhåret, vil jeg lige sætte et par begreber på plads.

I momsloven findes en række momsfrie varer og ydelser. De er nævnt i lovens § 13 og skal altid leveres momsfrit uanset hvem kunden er.

Levering af momsfrie varer og ydelser giver ikke ret til momsfradrag.

I en række andre bestemmelser defineres momsfrie leverancer af varer og ydelser. Her er der tale om, at varen eller ydelsen er momspligtig, men situationen gør, at den må leveres momsfrit. Man siger også, at varen eller ydelsen er belagt med 0% moms.

Som eksempel herpå kan nævnes salg af en række ydelser til kunder i udlandet.

Momsfrie leverancer giver ret til momsfradrag på fuldt normal vis - dvs. der ikke er forskel på momsfradragsretten ved levering af varer og ydelser, der belægges med 25% moms og varer og ydelser, der belægges med 0% moms (er en momsfri leverance).

Summen af det hele er, at en aktivitet med udvikling og salg af software via iTunes giver ret til momsfradrag. 

Vh
Lars 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)