... den virale effekt med 'Thomas er nu fan af BilligeGolfbolde.dk' tror jeg på kan have en indvirkning.
"Thomas er nu fan af BilligeGolfBolde.dk og 53 andre sider"
... bliver resultatet, hvis jeg knalder en masse amino-tjenester af. Jeg giver en øl i lufthavnen, hvis der er noget som helst viral effekt at finde der. For billigegolfbolde.dk ja en smule, men for de 53 andre ->... nada.
Tiden er lidt forbi, hvor hvad som helst kunne trække opmærksomhed i sådan en linje på en facebookside. Jeg tror oprigtigt talt, at der er to i mit netværk af 523 venner der spiller golf nok til at være i målgruppe.
Chancen for at en af dem både ser det på sin forside - OG klikker.. OG trykker synesgodtom - er med lidt hurtig matematik:
Slim to none X slim to none X slim to none
Det kan ske, ja, men for at der opstår viral spredning skalder jo helst være mindst én der gør der-helst tre..ellers er den død inden for 4 timer.
Jeg tror på det.. bestemt. Facebook kan bare det gylle-men altså kun når der er nogle betingelser opfyldt. a) viralt potentiale, b) rette indpakning, c) timing, d) brand equity
Men vis mig først en amino-side med viralt potentiale. Jeg ser meget få, da det er et mylder af sider oprettet for at sige: "Vi er også på facebook", kom og køb... BilligeGolfbolde (no offense til Hr. Blom), er mest af alt noget der sparker røv på Google og ikke på facebook... så ikke engang den, er en side jeg synes har viralt potentiale.
De 192 fans den har er imo flot gået, men mon ikke det stadig er google og tidligere kunder der er den/de mest betydningsfulde salgskanal(-er)
... og uden at have set alt i gennem i den famøse bytte-sgo-tråd, så ved jeg at det er meget af samme art over hele linjen.
TILFØJET BAGEFTER: Her var så en side med potentiale 16.000 fans på en uge
Ang. sliknet:
men helt generelt skal der nogle rigtig gode tilbud til - og allerhelst Gratis ting/gaver for at få folk til at deltage aktivt.
... ja, og det er sådan set bare spillets regler på Facebook. Hvis man er der for at reklamere, må man give freebies eller seriøse rabatter for at få opmærksomheden. Det sunde tegn er, at du har set den præmis Jesper.. for det er der (stadig) mange der ikke har.
At styrte på Facebook for at reklamere - koster tid og konkurrencepræmier. Dermed ikke sagt, at det ikke kan vendes til positiv ROI, men man skal bare helst ikke blive overrasket - og slet ikke frustreret over at der ikke kommer fans til en side ved navn:
Kom og køb mit sh*t-det er vildt godt - det lover jeg
.. for stort set hele flokken på facebook spørger nemlig hver i sær sig selv, hvorfor skulle jeg blive fan?
Min allervigtigste pointe er, at man virkelig skal prøve at gøre sig selv den tjeneste at overveje om det er værd at hælde tid og kræfter i Facebook.
VIGTIGT: Man har ikke spillet fallit eller er umoderne, hvis man ikke er på facebook.. slet ikke. Tilfældet kunne rent faktisk være, at den der lader være - har den bedste opfattelse af sin egen forretning.
Tit er det sådan, at hvis man har gang i noget der har potentiale til Facebook, så ruller snebolden allerede inden man selv gør noget.
Lakmustesten må være at se om der er konkurrenter som gør noget på Facebook der udadtil ligner en succes. Facebook er global - så se efter i udlandet. Søg med Google.
Lidt om konkurrencer
For det samme sker altså også når folk skal blive fan for at være med i en konkurrence.
For eksempel om at vinde 5 rejsegavekort á 5000,- og der er 17.000
tilmeldte, så chancen er uendelig lille...? Er der ingen, der kan regne?
Mange bliver hele tiden og konstant fan af alt og intet - af grunde
jeg ikke kender. Men jeg tror ikke der lægges ret meget i det fra
brugerens side....
Nu har der været massivt press på konkurrencekedlerne i mere end et år på Facebook, og dampen stiger hver gang der laves en fix app, der trækker venner med ind. Men jeg ved ikke om i har tænkt over det, ved at se hvad der sker på jeres egen forside?..
Jeg er ikke i tvivl om det mønster jeg ser. Det er blevet til et af mine egne citater ved mine foredrag:
"Folk der joiner konkurrencer, er folk der joiner konkurrencer"
Er det dine kernekunder?..
Er du glad ved at tiltrække dem?..
Bygger man en solid forretning på dem?..
Hvor loyale er de?
"Bliv fan af Opel Biler og vind 4 billetter til Rune Klans nye trylleshow"
... velkommen til en god og spændende facebookside om biler
Hold da op hvor jeg skriver løs. Det er så typisk, og ved hurtig skimning kan jeg se, at jeg har den vildeste nej-hat på .. Så lad mig kaste lidt positivt shine på brandtalen.
Kom nu ind på facebook med andet end reklamen som motiv. Her er 5 virkelig simple måder at blive set på Facebook. Simple at forstå, men ikke nødvendigvis simple at udføre.
For simpelt er det ikke at nå sin målgruppe. Det har det aldrig været, og det er ikke blevet mere simpelt fordi Facebook er kommet. Til gengæld er det muligt at skinne med sine små solstråler, hvis man faktisk har gang i noget som folk er vilde med. Få såvel som mange...
- Held og lykke derude