Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Usikkerheden ved valg af "Open Source" Webshop løsning?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt om min forståelse: Jeg er IT-kompetent (Websites: HTML 5 og Flash, endvidere har jeg leget med Java & Python), men er ikke udvikler af hjerte Smile

Jeg har nu igennem længere tid undersøgt markedet for mulige webshop løsninger, og jeg er efterhånden 90% sikker på at jeg vil vælge Prestashop eller Magento. (Hælder mest mod Prestashop, grundet at ikke så IT-kyndige personer også skal indover)

Men hvad er usikkerheden ved at vælge "Open Source", er der nogle venlige Aminoer der kan agere djævlens advokat over for en "Open Source" webshop løsning?

Endvidere vil jeg meget gerne vide hvad der er af muligheder og problemer ved de nedenstående punkter for Prestashop & Magento. (Alle indput er velkomne)

1. Sikkerhed: Betalings moduler (Epay), Ubudne gæster, ect.

2. Hosted vs egen server? (ca. 300 unikke varer i forskellige farver)

3. Support? (Er det kun forums, syntes jeg læste et sted at folk kunne ringe til en engelsk support)

4. Hvis jeg ikke selv har tid eller mod på større PHP udvikling, hvad er der af "rimelige" løsninger for udvikling/tilpasning af moduler?

5. Kan man tage kurser i optimal udnyttelse af Prestashop (Kan kun finde det til Magento)?

 

Sætter stor pris på enhver der vil tage tid til at besvare bare nogle af spørgsmålene, og vil gerne give råd og vejledning i bytte inden for IT-brugervenlighed/forretningsudvikling, og sociale medier, hvis det kunne have interesse.

Mvh Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil sige at jeg mange gange har hørt Open Source omtalt, som hvis den fløj på en lyserød sky. Både når det kommer til muligheder og prisen.

Da jeg intenst arbejdede med Joomla og Drupal var det langt fra tilfældet. Der gik masser af tid med opdateringer og læsen op og ned på forums for at finde løsninger på udfordringerne.

Jeg siger ikke at det aldrig er en god løsning, men man skal også være realistisk når man beregner tid til udvikling og opdatering.

Fra Rønnede
Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger meget af dine behov - men det er min erfaring at du på den lange bane vinder med et open source - da du kan indrette det fuldstændig efter dine behov. Men hvis du kun har få varer inden for et snævert område - eller har et begrænset budget - så er standardshops da et fin alternativ.

Men med de store opens source shops kan du altid få billig arbejdskraft udefra - og så vidt jeg kan se også fra kompetente aminoer.

Til din fordel tæller at du arbejder med IT i dagligdagen - så du kan stille de rigtige spørgsmål og holde projektet i kort snor når du måtte have behov for udviklingshjælp.

P.S. vælg Magento det slår aldrig fejl :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil da gerne argumenterer lidt imod Open Source løsninger.

Men jeg tror det er egentligt ikke så meget en Open vs. Closed Source vurdering, som du ville kunne bruge til noget, da jeg går udfra at du ikke har den store interesse i at læse kildenkoden til dit shopsystem. Det vil ihvertfald være en tidskrævende hobby.

Der hvor det bliver spændende, er når vi taler hvem der har det ansvaret for at shoppen virker rent teknisk. Hos DanDomain, Scannet eller os selv, er det udbyderen der har ansvaret, så hvis der f.eks. kommer en ny browser, den renderer din side på en mærkelig måde så er det vores opgave at fikse det.

Mens i en Open Source løsning, hvor du installerer moduler på livet løs og skriver kode selv etc. ja så er det dig der sidder med aben, når tingene går galt.
Det betyder at du skal bruge mere tid, tid som du ellers ville kunne bruge på at optimerer dine AdWords, Linkbuilde, konkurrent analyse etc. allesammen ting der gerne skulle øge din omsætning.

Derfor er en hosted/serviced løsning, hvor leverandøren tager det fulde ansvar, der er telefon-support etc. bedst, hvis du ikke har krav til den som ikke kan opfyldes.
Den tillader jer at fokusere på e-handel fremfor teknik.

En sjov bi-note, er faktisk at der på Scannets ellers så udskældte v1, eftersigende har kunder er omsætter for over en mil. om måneden.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Mens i en Open Source løsning, hvor du installerer moduler på livet løs og skriver kode selv etc. ja så er det dig der sidder med aben, når tingene går galt.
Det betyder at du skal bruge mere tid, tid som du ellers ville kunne bruge på at optimerer dine AdWords, Linkbuilde, konkurrent analyse etc. allesammen ting der gerne skulle øge din omsætning.

Ja det skal du jo i hvert fald ikke tænke på i en closed source løsning - for det har du slet ikke friheden til - så det kommer du aldrig til.

Vælger du ikke at skrive koden om og installere moduler på livet løs fra diverse 3. parts udviklere m.v. i din open source baserede løsning - så er den naturligvis fuldstændig på lige vilkår med en closed source løsning.

Det afgørende her er hvem du vælger at samarbejde med og på hvilke vilkår - vi tilbyder f.eks. Joomla redSHOP Webshops på samme vilkår som closed source udbyderne - dvs. vi ordner alt det praktiske og har ansvaret og du skal blot drive din webshop.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg syntes egentlig det er lidt morsomt, som argument omkring fokus på e-handel og salg i stedet for teknik, altid bringes på banne.

Altså intern optimering ikke skulle være en del af det at være e-købmand....

Når man er e-købmand er det en 2 sporet motorvej, hvor man skal køre i midten. På den ene side, skal man sørge for at der kommer kunder ind i forretningen, og på den anden side skal man sørge for at de besøgene handler i forretningen. Præcis som man skal i en rigtig butik.

Forskellen er bare at de fleste udbydere som fx scannet og dandomain har svejset alt udstyret i butikken fast, så man ikke kan flytte med det. 

Omkring valg af webshop, ville jeg seriøst overveje et kik på Redshop og Joomla, det er systemet jeg i øjeblikket bygger en shop op omkring, og det er ..... ja hamrende godt!

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Boysen:
Forskellen er bare at de fleste udbydere som fx scannet og dandomain har svejset alt udstyret i butikken fast, så man ikke kan flytte med det.

Et ganske udmærket billede, men er det ikke også sådan i virkeligheden?
Du kan gå ind i en for dig total ukendt forretning, og du har ikke problemer med at finde tingene, for de står præcis ens i alle forretninger. Så det betyder vel ikke alt, at ScanNet og DanDomain har begrænset muligheder, på de mere eksotiske områder.

Hvis ikke lige man har den store interesse i at flytte rundt på tingene, kan jeg ikke se, at Scannet,  DanDomain og lignende ikke skulle kunne opfylde ens behov. Og skulle man have lyst, så er mulighederne der i en vis udstrækning. Her henviser jeg til bl.a. umas.dk og lisen.dk

Jeg kender en Scannet-ver1-shop. som omsætter for virkelig mange penge, og jeg tror ikke, at de har tænkt sig at flytte til et andet koncept.  Min egen shopnord.dk omsætter bestemt også meget tilfredsstillende, og jeg har umiddelbart heller ikke intentioner om at lave meget om, for den opfylder de fleste af mine krav og forventninger om bl.a. tryghed.
Hvis du ser fx den erfarne Thomas Rosenstands egen shop (bd-store.dk) så er det en DanDomain, og hvis den var så ringe, ville han nok straks lave om ved det.

Skulle jeg starte med en ny shop - helt fra bunden - ville jeg ikke betænke mig med et af de 'fast-svejsede' koncepter, og det er med de begrundelser, som Lundsby er inde på.

 

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I stedet for en masse snakken udenom, så vil jeg forsøge at besvare nogle af de spørgsmål du har stillet.

 

1. Sikkerhed: Betalings moduler (Epay), Ubudne gæster, ect.

Sikkerheden omkring betalingen til ePay er rigtig god. Selve betalingen foregår direkte hos ePay og derfor skal du ikke i så høj grad bekymre dig om sikkerheden lige netop ved kortbetalingen. 

Ubudne gæster er altid en interessant diskussion. Langt de fleste af disse ubudne gæster laver et deface og smutter videre. Et deface betyder at de erstatter index-filen med noget andet. 

Det kán ske hvis man har en version af noget software der er et sikkerhedshul i - det kan ske for både open og closed source. Argumentet for open source her er, at i og med kilden er åben så bliver fejl ofte påpeget af folk der ikke har i sinde at ødelægge noget - og skulle nogen ondsindede finde et sikkerhedshul, så er der en enorm base af mennesker der har mulighed for at rette fejlen. 

Rigtig mange af disse angreb sker primæt af 2 årsager: 

1) SQL Injections.  Det vil sige, at det kan lade sig gøre at injecte nogle forespørgsler til databasen i f.eks. en form eller en URL.

2) En fil giver mulighed for at redigere i andre filer i sitet. Hvis man sikrer at rettighederne på ens filer er korrekte, så vil en angriber ikke kunne rette eller slette de vigtigste ting som f.eks. forsiden, kurven mv. og han vil heller ikke kunne sætte kode ind i filerne der hugger data. Desværre er langt størstedelen af alle servere (specielt webhoteller) sat op på en måde som gør at webserveren som standard har skriverettigheder til hele webhotellet/sitet.

Helt generelt, så opstår der sikkerhedsfejl i ALT. Prestashop og Magento er to meget store eCommerce platforme og er begge to aktive projekter. Jeg ville ikke være nervøs over at benytte dem. 


2. Hosted vs egen server? (ca. 300 unikke varer i forskellige farver)

Et fornuftigt webhotel burde være nok, medmindre du har rigtig meget gang i biksen. Men lad være med at købe et 5-kroners webhotel og forvent at få det samme som hvis du købte en hel server. 

Find et fornuftigt webhotel og få en snak med udbyderen om f.eks. det sikkerhedsissue jeg nævnte herover.

 

3. Support? (Er det kun forums, syntes jeg læste et sted at folk kunne ringe til en engelsk support)

Open Source projekter er tit meget community baserede - dvs. at det man som bruger giver igen som tak for lækker software er at man f.eks. hjælper andre eller deler ud af sine guldkorn. 

Nogle projekter eller virksomheder vælger at supportere et open source produkt mod betaling. 

 

4. Hvis jeg ikke selv har tid eller mod på større PHP udvikling, hvad er der af "rimelige" løsninger for udvikling/tilpasning af moduler?

Der findes mange freelancere som har sat sig ind i at kode op mod de store e-commerce platforme som f.eks. prestashop, så jeg vil mene at det skulle være til at finde nogle der kan opfylde dine behov i samspil med f.eks. Prestashop

 

5. Kan man tage kurser i optimal udnyttelse af Prestashop (Kan kun finde det til Magento)?

Her må jeg melde pas - jeg aner det ikke :)

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Knud S.:
Knuds indlæg

Pointen må vel være at intet af det som gør at du ikke vil betænke dig over at bruge f.eks. Scannet eller Dandomain kan siges at argumentere i mod Open Source løsningerne.

Fordelen derimod er krystal klart at du ikke er bundet på hænder og fødder men har friheden til at lade din webshop vokse med dit behov - uden at du skal starte forfra.

Så det du kan få hosted - kan du også få med Open Source - forskellen er friheden.

Fra Svenstrup J.
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 547
Fra  shopnord.dk Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnikc:

Pointen må vel være at intet af det som gør at du ikke vil betænke dig over at bruge f.eks. Scannet eller Dandomain kan siges at argumentere i mod Open Source løsningerne.

Fordelen derimod er krystal klart at du ikke er bundet på hænder og fødder men har friheden til at lade din webshop vokse med dit behov - uden at du skal starte forfra.

Jeg har ikke talt imod Open Source, men for en løsning, som tilfredsstiller de fleste på et vist niveau.

Jeg har siden 1998 kørt web-shop og har pt. en omsætning på nogle mio., så jeg føler ikke umidelbart grund til at eksperimentere med Open Source. - Jeg kan umiddelbart ikke se, hvilken fordel jeg vil have ved det. - For mig er det bundlinien der tæller, med en tilpas indsats fra min side, og en sikkerhed for en faglig god support, når det kniber.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)