Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fly(g)t til Spanien

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 4 person

Jeg flyttede selv til Costa del Sol (Málaga øst) i 2003 og har ikke fortrudt.

Her er 300 solskinsdage om året

Billig bolig

Billig bil

Billig arbejdskraft

Billig vin og fødevarer

Billige restauranter

Billige revisorer

Billig selskabsetableringsomkostninger (ca. € 3.000)

Lave skatter

Lav moms

 

Ja jeg kunne blive ved. Man kan undre sig at Spanien har økonomiske problemer med disse, for danskere, ideelle forhold.

Problemerne er politiske (statsministeren blev valgt efter en togulykke) og at man har satset alt for meget på at nybyggeri skulle finansiere det hele.

Der er ikke mange spanioler, der har uddannet sig indenfor salg og marketing, så det er let at konkurrere.

Man skal naturligvis kunne spansk på et rimeligt niveau, og så må man ikke være overfølsom overfor for at den danske mikrometer retfærdighed ikke findes her.

Man skal være forberedt på at klare sig selv hele livet. Den spanske understøttelse og folkepension er ikke noget at gå efter.

Sundhedsvæsenet fungerer, men vil man undgå lange ventetider så går man til privatklinikker når der er behov for det.

Danmark har desværre opsagt dobbelt beskatningsaftalen med Spanien, men mon ikke der kommer en ny aftale om et år eller to.

Velkommen til sydens sol

Flemming Hasselriis

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Spanien er et dejligt land - og efter at have kigget på lejligheder i et par år, ogs et priserne rasle ned, så har vi tidligere i år investeret i en lejlighed i det sydøstlige hjørne af Spanien - 60 km syd for Alicante.

Jeg håber da på at vi på (nok lidt længere) sigt, kan bo dernede en stor del af året. Det skal selvfølgelig passe sammen med arbejdslivet :-) Men nu er de indledende øvelser da taget...

Mange hilsner

Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Flemming.

Jeg har allerede besluttet mig for et stykke tid siden at jeg vil bosætte mig i Spanien og starte virksomhed. Jeg regner også stærkt med at tage til Spanien i 3 måneder og søge job og for at se om det er noget for mig, selvom jeg allerede ved det på forhånd Wink.
Nu da du bor der kan du måske svare mig på et spørgsmål der har pirret mig siden min beslutning.
Er der mange programmører i Spanien og er der nogle IT uddannelser de har mulighed for at tage. Det kunne også gøre det lidt nemmere at få overblik over det, hvis man vidste om de har fokus på IT uddannelse. :-)

I hvertfald mange tak for inspirationen og det kan jo være vi ses en dag i det dejlige land! :-)

Mvh,
Daniel.

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er mulighederne for en dansker kan åbne eksempelvis en fysisk forretning i Spanien?

Har hørt rygter om det kan være meget bureaukratiskSad

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfatter:

Ja jeg kunne blive ved. Man kan undre sig at Spanien har økonomiske problemer med disse, for danskere, ideelle forhold.

 

Hej Flemming

Når de siden 2005 har kørt med en inflation på min 3,6-4%, som er en af de højste i EU så afholder det nogen at invistere i landet.

Ligesom at de har en meget høj arbejdsløshed.....Hvor det gik bedst lå den på 8,5%(2006)

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Daniel Schjerlund:
Nu da du bor der kan du måske svare mig på et spørgsmål der har pirret mig siden min beslutning.
Er der mange programmører i Spanien og er der nogle IT uddannelser de har mulighed for at tage. Det kunne også gøre det lidt nemmere at få overblik over det, hvis man vidste om de har fokus på IT uddannelse. :-)

Hej Daniel

Helt ærlig så kender jeg ikke til noget om IT uddannelser i Spanien. Hvad vil du med en uddannelse? Er det ikke bare at gå i gang med at lave forretning?

Jeg følger lidt med i hvad min hjemmesidemand laver. Han er ok til det tekniske, men det salgsmæssige kan han bare ikke. Han overlever alligevel (på sultegrænsen) ved at sælge hjemmesider, da han taler 4 sprog.

Jeg har prøvet at hjælpe ham, men han VIL ikke læse min bog og VIL ikke lytte til gode råd. Man kan ikke leve fedt af at sælge hjemmesider alene, men hvorfor ikke tilbyde en "pakke" med visitkort, brochure og en hjemmeside? Den ligger da lige til højrebenet.

Hvis du VIL søge en uddannelse så er det nok Cordoba du skal gå efter. Her er tusindvis af studerende.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

mankon:

Hvordan er mulighederne for en dansker kan åbne eksempelvis en fysisk forretning i Spanien?

Har hørt rygter om det kan være meget bureaukratiskSad

Jeg kender en del danskere og andre udlændinge som har åbnet egen butik og det er ikke mere bøvlet end i Danmark. Afhængig af hvad man vil sælge skal man have en godkendelse af myndighederne.

Man starter med at gå på politistationen og søger om et NIE nummer (spansk CPR nr.) Når man har det ligger hele Spanien åben for en. Der er ingen problem i at få dette bevis for en EU borger, bare man udfylder papirerne rigtigt.

Med et NIE nummer kan man leje og købe ejendom og med en fast bopæl kan man søge Residencia.

Man kan købe hjælp til at takle de forskellige myndigheder, hvis man ikke selv gider sætte sig ind i tingene. Det er noget mange Asesorer (rådgivere) tilbyder til en rimelig pris.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

 

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 481
Fra  GamerMus.dk Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming.

Nu forklarede jeg ikke hele min plan. Det må du undskylde.
Jeg vil starte en virksomhed hvor jeg vil ansætte programmører til at lave hjemmesider for primært danske kunder. Så jeg tænker lidt at hvis der er en del IT uddannelser så må der jo også være nogle programmører derude. :-)
Rigtig god idé at satse på markedsføringen også, det har jeg også tænkt på. Men der er jo stadig mange ting der skal tænkes igennem før det bliver en realitet.
Nu skal jeg lige have skabt mig et netværk og lige have boet der noget tid og sådan, så skal jeg nok springe ud i det! :-)

Mvh,
Daniel.

Find den gamer mus der passer til dine behov.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:

Når de siden 2005 har kørt med en inflation på min 3,6-4%, som er en af de højste i EU så afholder det nogen at invistere i landet.

Ligesom at de har en meget høj arbejdsløshed.....Hvor det gik bedst lå den på 8,5%(2006)

Hej Kenneth

Jeg mener at inflationen ligger 1% lavere end det du skriver og arbejdsløsheden er p.t. ca. 20%.

Lige meget, hvis man er investor så investerer man da bedst når markedet er i bund og ikke i top. Jeg tror ikke bunden er nået endnu, men selvfølgelig vil det vende igen. Mit bud er at i 2013 vil det gå fremad igen.

Her er i øjeblikket billige boliger og forretninger til salg for ikke at tale om brugte biler.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Schjerlund:
Jeg vil starte en virksomhed hvor jeg vil ansætte programmører til at lave hjemmesider for primært danske kunder. Så jeg tænker lidt at hvis der er en del IT uddannelser så må der jo også være nogle programmører derude. :-)

Det er tekniske skoler i alle store byer, så du behøver ikke bekymre dig om mangel på arbejdskraft med mindre man skal være meget højt kvalifiseret.

Mange hilsener

Flemming Hasselriis

 

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)