Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi af indhold i iPhone / iPad app....

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Fra  App Media ApS Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer...

Jeg håber I kan hjælpe mig, da jeg er meget frustreret over den situation jeg er havnet i.

Jeg har udviklet en app til iPhone og iPad der har være på App Store noget tid.

Det er en app der gør det muligt at abonnere på nogle kalendere jeg udarbejder og vedligeholder.

Der er et par konkurrenter derude, men ingen med samme udbud af kalendere.

Nu er der imidlertid sket det at et af de andre kalenderprogrammer har kopieret mine kalendere 100%.

Der er tale om kalendere for skoleferier i Aalborg, København, Århus og Odense. Disse kalendere er nu pludselig dukket op i det andet kalenderprogram uden 1 eneste ændring. Alle titler på de forskellige begivenheder er 100% de samme, og jeg er derfor helt sikker på at det er mine kalendere der er kopieret og har ændret navn som eneste ændring.

Hvordan vil I foreslå jeg skal forholde mig?

Hvis jeg intet stiller op er jeg bange for at han kopiere alle de kalendere jeg bruger tid på at udvikle og vedligeholde!

Håber I kan hjælpe...

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor har du kalenderne/dataen fra?

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Fra  App Media ApS Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kalenderne har jeg selv udarbejdet og hoster dem selv på egne servere.

Dataene er fra de forskellige kommuners hjemmesider...

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Dataene i sig selv kan du ikke forhindre andre i at bruge (hvem har ferie hvornår), men det kunne du nok regne ud i forvejen.

Hvis dit kalenderdesign er blevet kopieret kan det være en krænkelse af dine ophavs- eller designrettigheder. Men det kræver, at dit design er originalt eller nyt i et eller andet omfang.

Det kan være i strid med markedsføringsloven at copy-paste direkte, men det kan jeg ikke sige noget uden at vide mere.

Hvis du mener, at dine rettigheder er blevet krænket, har du mulighed for at bede Apple om at lukke ned for salget af den konkurrerende app. Alt efter dine argumenter får din konkurrent mulighed for at forklare sig og hvis ikke Apple godtager forklaringen bliver app'en fjernet.

Men husk: Du skal være sikker i din sag. Ellers kan du i princippet risikere at blive erstatningsansvarlig hvis det viser sig, at du ikke havde ret og alligevel har fået hindret salget. Hvis fx din app er bygget på offentligt tilgængeligt og frit materiale er der normalt ikke noget, der hindrer din konkurrent i at "imitere" eller "stjæle din idé".

 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Fra  App Media ApS Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian

Tak for dine svar...

Nej selve dataene, eller ideen til at bruge kalendere fra de forskellige kommuner står den anden udvikler frit for.

Men i dette tilfælde er mine kalendere blevet downloadet fra mine servere, navnet er ændret og så har han udgivet dem som sine egne.

Alle data, titler osv er identiske med mine 3 år frem i tiden.

I mine øjne er det det samme som at stjæle et word dokument, ændre titlen og publicere det som sit eget med økonomisk gevinst.

Apple er af min egen erfaring tunge at danse med (utroligt lange svartider), men det skal da forsøges.

Har nu også tænkt mig at kontakte den anden udvikler og bede ham stoppe med at distribuere mine kalendere under eget navn.

Er også blevet foreslået at sende ham en faktura for mit arbejde, hvad synes I om den ide?

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Fra  App Media ApS Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

nogle bud?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)