Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel af ejerskab

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Er der nogen, der kan hjælpe mig med lovgivning omkring overførsels af ejerskab af et Aps? Den hypotetiske situation er, at jeg står med et holdingselskab, der ejer et driftsselskab. Af dette driftsselskab vil jeg så gerne kvit og frit (evt. mod en masse ulønnet arbejde i driftsselskabet) overføre 50% af ejerskabet til et andet holdingselskab (ikke ejet af mig). Kan du lade sig gøre uden nogle ulemper?

Tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Umiddelbart kan jeg ikke se logikken i dette?

Hvad er formålet?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan eksempelvis være tænkt som en form for aflønning. En der ikke har råd til at købe sig ind i selskabet fra start, men kan bidrage med 0-løn eller lignende.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Dit holdingselskab kan uden problemer overføre 50 % af dets anpartsbesiddelser til et andet holdingsselskab, men det modtagende holdingselskab vil formentlig skulle svare skat af anparternes egentlige værdi.

Herefter er der ikke noget til hinder for, at du og din nye kompagnon på holdingsselskabernes vegne indgår en ejeraftale, hvor holdingsselskaberne forpligter sig til vederlagsfrit at stille arbejdskraft til rådighed for det fælles driftsselskab. Den del har, så vidt jeg véd, ikke givet anledning til skattemæssige uhensigtsmæssigheder.

Men gå til din sædvanlige advokat og få papirerne lavet.

Virksomhedsoverdragelser til 0 kr. er tit der, hvor det er godt at have en advokat til at stå på mål for vilkårene.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Det forudsætter vel også at vi ikke snakker om interresseforbundne parter?

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisorblogger:

Hej Jens,

Det forudsætter vel også at vi ikke snakker om interresseforbundne parter?

Hej Revisorblogger,

Jeg har forudsat, at vi ikke taler om interesseforbundne parter. Sådan læser jeg starten af tråden.

Men jeg er helt enig i, at et svar burde være lidt mere udførligt, hvis der er tale om interesseforbundne parter.

Jens Baagøe Thomsen, Advokat (L).

Professionel oprettelse og administration af engelske selskaber med forretningsadresse i Danmark.

Telefon: +45 51 99 20 10.              www.maare-advokater.dk

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad ligger der i interesseforbundne parter? For det kunne være familie og/eller venner.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen:

Jeg har forudsat, at vi ikke taler om interesseforbundne parter. Sådan læser jeg starten af tråden.

Helt enig, sådan læser jeg det også. Det var bare for at gøre opmærksom på problemstillingen.

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så lad mig præcisere. Hvad er konsekvenserne, HVIS det er interesseforbundne parter?

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Så bliver det hele lidt mere kompliceret...

Men udgangspunktet er at aktier/anparterne skal værdiansættes efter cirkulære 2000-9, såfremt det er interresseforbundne parter udenfor gaveafgiftskredsen.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)