Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdøbning af url'er - et problem med dobbelt content?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Vi har et pokerforum, hvor vi af flere årsager har vagt at ændre opbygningen af url'en.

 

I tidernes morgen hed de:  xxxxxx/pokerforum/38/node/4513  (tallene er bare eks.)

Så ændrede vi det til: xxxxxx/node/4513

og nu endeligt til (eks); xxxxxx/forum/poker-paa-tv/ekstrem-gambling

 

Nummer 1 eksisterer ikke mere - man får altså en side med "siden eksisterer ikke", hvis man forsøger at indtaste url'en.

Nummer 3 fungerer som et alias som Google læser i stedet for nummer 2, og nummer 2 er således "bare" det systemet (Drupal) kender forumtråden som.

Udfordringen er nu:

Man kan jo godt taste både nummer 2 og nummer 3 og få en side frem - og disse er identiske. Er det et problem, hvis Google ikke har en naturlig vej til at finde node-url'erne - altså er det et problem, hvis vi sørger for aldrig at linke til node-url-erne - men altid kun til alias-url'en?

Desværre linkede vores forside i et stykke tid har linket til node-url'erne i stedet for alias-url'erne. Dette har naturligvis bevirket at Google har fundet og indexeret vores node-url'er OG vores aliasurl'er - og det er selvfølgelig et problem. Er der nogen der har en ide til hvordan man nemmest fikser dét?

Jeg er ikke det største tekniske geni på kloden, hvilket I nok har opdaget, men håber det gav mening alligevel Wink

 

Mvh

 

Nina

 

 

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er dobbelt content.

Sæt en redirect på både 1'eren og 2'eren, så når man går ind på dem, bliver man automatisk redirectet til den nye side. Der skal helst heller ikke stå 'denne side eksistere ikke'.. Det er den mest holdbare løsning, og husk at lave en 301 redirect.

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nina,

Du skal have lavet 301 redirect på dine "forkerte" URL'er:

xxxxxx/pokerforum/38/node/4513 redirectes (301) til xxxxxx/forum/poker-paa-tv/ekstrem-gambling

xxxxxx/node/4513 redirectes (301) til xxxxxx/forum/poker-paa-tv/ekstrem-gambling

Det kan laves på mange måder, og afhænger af hvilket system I benytter. Hvis jeres forum afvikles på en Linux host, så kan I f.eks. gøre det vha. .htaccess filen.

Det står lidt nærmere beskrevet mht. forskellige systemer her: http://www.webconfs.com/how-to-redirect-a-webpage.php

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Modulet path redirect kan du bruge til at lave 301 redirects med. Du kan også sætte det op således, at når du ændre stien, vil den gamle URL automatisk blive en 301 redirect til den nye.

Se også pathauto og Global redirect. Alt sammen kan du nå herfra: http://drupal.org/project/path_redirect

Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle tre,

Mange tak for de hurtigte svar. Inden jeg gør noget skal jeg lige være helt sikker på at jeg forstår og at jeg har forklaret ordentligt.

Når der bliver oprettet en ny tråd vil den af systemet automatisk få et nummer der er 1 større end den sidst lavede tråd havde - altså en smpelnummerangivelse af hvor mange tråde der er i systemt. Vi har så bedt Drupal om automatisk at omdanne denne "nummer-titel" til noget mere sigende udfra den titel som brugeren har valgt af give sit indlæg - i mit eksempel til "ekstrem-gambling".

Forstår jeg det ret - at selvom det er en reel funktion i Drupal at give den et alias som en ny titel, så er det stadig nødvendigt at lave permanente redirects? - Også selvom Google ikke har mulighed for på naturlig vis at finde frem til en url med node-navnet?

På forhånd tak - igen

Nina

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men det kan ske helt automatisk ved brug af de moduler jeg henviste til :o)

Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kent,

Ja - jeg kender godt path_redirect, jeg kan bare ikke forstå, hvis Drupal generere noget, hvor man reelt er tvunget til at lave permanente redirects på alle sider man opretter, fordi Drupal selv genererer en nummerrækkefølge, som man nok ikke ønsker at have som sin endelige url.

Det er jo som sådan ALLE sider overhovedet, der har et eller andet nummer i "system-url'en", og som man så vælger at bive et andet url'navn, når man opretter siden.

Drupal har jo feltet "Alternativ URL" netop for at man kan give den et mere sigende navn - det er jo vildt hvis dette automatisk genererer dobbelt content. Kan det virkelig være rigtigt?

Mvh

Nina

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som standard vil URL'en hedde xxx.dk/node/12 hvor 12 er nummeret på din node. Man kan så slå URL aliases til hvor du vil kunne nå den via xxx.dk/pokerinfo eksempelvis. Dog vil du stadig kunne nå den via system URL'en, og det er et problem. DC opstår jo netop fordi man kan tilgå den samme side/indhold fra 2 forskellige URL's.

Derfor skal du have tilføjet et par moduler der fastsætter en primær url, og redirecter alle andre dertil automatisk. Modulerne skal sættes rigtigt op, da du har forskellige valgmuligheder. Eks. kan du have /pokerinfo som du på et tidspunkt ændre til /pokerinfo2 og så skal systemet vide hvad den nu skal gøre. Skal den slette den gamle URL, skal den beholde den og give 2 muligheder for samme indhold eller skal den lave redirect.

Dette er der selvfølgelig kun ét rigtigt svar til hvis ikke man ønsker DC, men man har altså også de andre muligheder.

Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kent,

MANGE tak - vi fandt ud af det udfra dit sidste indlæg - og det løste vores problem :)

Hvis jeg kunne give dig noget ekstra Amino-karma ville jeg gøre det ;)

 

// Nina

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kun glad for at kunne hjælpe - og for at bevise at intet er umuligt i Drupal med den rette opsætning Big Smile

Held og lykke med projektet!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)