Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på viderefakturering af hoteludgift?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man skriver en faktura til en kunde, der er udspecificert i f.esk. ydelse, rejsegodtgørelse, hoteludgift osv. - skal men så også lægge moms på hoteludgiften ?

 

Der skal jo f.esk. ikke moms på tog og flybilletter men hvad med udgifter til hotel? (i streng erhvervsøjemed naturligvis)

Jeg har støvsuget emnerne men har ikke kunnet finde svar.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i princippet irrelevant for dit vedkommende ... alt det moms du opkræver skal du jo refundere. Det er også irrelevant for dem du fakturerer, for de får jo hele momsbeløbet retur. Det eneste tilfælde hvor det ikke er relevant er ved salg til private.

Men kig på den faktura du har fået fra hotellet, hvis der er moms på den så opkræv det af din kunde, er der ikke moms på så lad være med at kræve moms fra din kunde :-)

Jeg mindes både at have fået hotelregninger med og uden moms, så mit gæt er at det er valgfrit / afhængigt af et eller andet, men hvis du gør som hotellet selv gør går du ihvertfald ikke helt galt i byen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal tillægge moms - og det uanset om regningen er inklusive moms eller ej. Nu kan jeg ikke umiddelbart forestille mig nogen situationer, hvor du kan få en momsfri hotelregning.

Du må fratrække 25% af prisen på morgenmaden og 50% af prisen på overnatningen som købsmoms. Du skal herefter lægge moms på det totale beløb du opkræver hos kunden. Kunden vil have fradrag for det samlede moms.

Alternativt skal du anvende udlægsreglerne. Her må du ikke fratrække momsen og skal aflevere den originale hoteleregning til din kunde. Denne har så delvist momsfradrag.

Hvis din kunde har fuldt momsfradrag bliver resultatet det samme uanset hvilken model du vælger.

Du kan læse mere her: Hotel og Udlæg. Se henvisningerne til uddybende artikler nederst på siderne.

Vh
Lars 

Fra København
Tilmeldt 9. Apr 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, Lars - det er til at forstå. Tak for dit svar.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)