Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modregning af betalt selskabsskat i ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår hvordan 25% selskabsskat modregnes i personligt selskab, men hvordan i et ApS med kun en ejer og ansat?

Hvis selskabet f.eks giver overskud 2010 på 100.000 kr - så udløser det skat på 25.000 kr.

Hvis ejeren næste år f.eks. i januar hæver løn, som svarer til det resterende overskud - nemlig 75.000 brutto, så vil resultatet jo alt andet lig gå i 0.

Ejeren vil så betale personlig skat - lad os sige 50% af de 75.000 kr = 37.500 kr, og hans samlede skat på overskuddet i 2010 vil så være betalt med 37.500 + 25.000 kr = 62.500 kr - eller så meget som 62,5% ialt af det overskud på 100.000 kr.

Havde han hævet lønnen (og tømt overskuddet) i 2010 på 100.000 var skatten kun blevet de 50% personlig skat for der ville ikke ha været overskud til virksomhedsskat.

De betalte 25% bliver vel på en eller anden måde godskrevet på samme måde som ved et personligt selskab (uden ApS) men jeg kan ikke overskue hvordan og har ikke fået brugbart svar ved at skrive til skat.

Håber jeg gjorde det forståeligt.

Som altid - tak for den gode hjælp herinde

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften!

Nej - selskabsskatten godskrives ikke, da den jo kun betales af selskabets overskud. Lønningerne fragår i selskabets overskud - hvis der var tale om en personlig virksomhed var der ikke fradrag for lønnen (overskuddet).

Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel med 100.000 i overskud før løn, så er det rigtigt at der betales 25.000 i skat - og de sidste 75.000 kan enten udbetales som udbyttte, eller tillægges egenkapitalen. Hvis der i stedet havde været 100.000 i overskud før løn - og lønninger på 100.000, ja så var resultatet 0 - og dermed ingen betaling af skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Nej - selskabsskatten godskrives ikke, da den jo kun betales af selskabets overskud. Lønningerne fragår i selskabets overskud - hvis der var tale om en personlig virksomhed var der ikke fradrag for lønnen (overskuddet).

Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel med 100.000 i overskud før løn, så er det rigtigt at der betales 25.000 i skat - og de sidste 75.000 kan enten udbetales som udbyttte, eller tillægges egenkapitalen. Hvis der i stedet havde været 100.000 i overskud før løn - og lønninger på 100.000, ja så var resultatet 0 - og dermed ingen betaling af skat.

Det er givet mig der er langsom i aften, men det må da betyder,  at hvis han vil hæve alt overskud som løn - og KUN overskud - så vil han 

enten hæve hele årets overskud under selve året (lad os sige 100.000 kr - og betale personlig skat (lad os sige 50%) og derved skatte 50.000 kr ialt

eller

Ikke hæve løn år et hvor han har overskud på lad os sige 100.000 kr i selve året, men til gengæld hæve overskuddet (efter selskabsskat i år 1 = nu lig med 75.000 kr) som løn - f.eks, 10. februar året efter  - og så betaler han/selskabet først 25.000 kr selskabsskat år 1 - og 50% af resterende 75.000 hævet kort inde i året efter = 37.500 = 62.500 kr i skat ialt.

Havde han hævet hele sit overskud på 100.000 kr i løn inden 31/12 år 1. - var det blevet til 50.000 kr i skat.

Med andre ord: Det er billigere samlet set (man får mere ud af) at hæve hele overskuddet hele tiden samme år det opstår - end man gør af at tage det på et tidspunkt efter der er betalt selskabsskat hvis man hele tiden løbende forestiller sig overskuddet udbetalt?

Jeg kan godt høre det lyder forkert, men ikke helt forstå - som det vil fremgåEmbarrassed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, Vil det sige at man ikke har nogen umiddelbar motivation til at spare penge op i selskabet? Jeg går udfra at det aldrig er noget problem at få sine private kroner tilbage i firmaet igen, så hvorfor skulle man nogensinde har penge stående i selskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

det var en gammel tråd - men jo - man kan jo spare op og videre investere til 22% selskabskabsskat i selskabet men så må man naturligvis også tage risikoen for, at når pengene engang skal ud - så bliver det hele til topskat. Hvis man ikke har store investeringsbehov men vil have mest muligt til laveste skat personligt så først løn op til topskat og så udbytte op til slut 27% grænsen - Derefter bliver der topskat af det som udgangspukt

Se denne  http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal så huske at medregne skatteværdien af lønudgiften i 2011 når regnestykket skal gøres op. Men ja der vil være periodeforskyldelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Du skal så huske at medregne skatteværdien af lønudgiften i 2011 når regnestykket skal gøres op. Men ja der vil være periodeforskyldelser.
ja - så langt tilbage i tråden gik jeg slet ikke (den glemmer jeg lykkeligt Smile) det var bare helt kort til det nye indlæg

vh JohnH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er noget tid siden.

Det giver mening med løn op til topskat og derefter udbytte op til progressionsgrænsen. Herefter er det stort set et fedt om man betaler topskat eller 42% udbytte skat (+22% selskabsskat).

Men til spørgsmålet om det resterende overskud skal udbetales i år 1 eller år 2. Hvis man, som i dit eksempel, ikke har noget overskud i år 2 og derfor skal udbetale resten af overskudet (minus betalt selskabsskat fra år 1) som løn. Så vil man blive beskattet dobbelt. Altså først med 22% (selskabsskat) i år 1 og dernæst med ca 40% (indkomstskat) i år 2. Hvilket jo umiddelbart lyder af mere end skatteloftet på ca 53%.

Titlen på dette indlæg indikerer at det handler om modregning af betalt selskabsskat og derfor er jeg lidt nysgerrig på om man reelt kan modregne den betalte topskat i år 1 når man udbetaler løn i år 2. Blev konklusionen at det kan man godt og derfor er antagelsen med de 22%+40% forkert eller bliver man reelt dobbeltbeskattet hvis man betaler løn i år 2? OG i det tilfælde ville det vel have været smartere at udbetale det hele i og betale topskat i år 1?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

dotnetkonsulenten:
Hvis man, som i dit eksempel, ikke har noget overskud i år 2 og derfor skal udbetale resten af overskudet (minus betalt selskabsskat fra år 1) som løn. Så vil man blive beskattet dobbelt. Altså først med 22% (selskabsskat) i år 1 og dernæst med ca 40% (indkomstskat) i år 2. Hvilket jo umiddelbart lyder af mere end skatteloftet på ca 53%.

nej - du kan ikke lægge dem sammen - det er først 22% og så er der 78 kr tilbage og så 40% ca som rammer omkring topskat samlet så - ja- hvis du ikke har overskud og hæver som løn bliver det topskat hvis det er gammelt overskud du hæver. Dog kan du hæve 50/100.000 (enlig/ægtepar) til 27% udbytte først - men så tikker topskatten ind. Over topskat kommer du ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis målet alene er, at reducere selskabsskatte betalingen, kunne man så overveje at have en bonus klausul i sin direktør kontrakt og derved være berettiget til yderligere løn, som derved afsættes ifb. årsregnskabet. Dette reducerer selskabsskatte betalingen for regnskabsåret (obs skal udbetales inden for 6 md. fra årsslut!), men bliver omvendt først tillagt ens private selvangivelse i det nye år (udbetalingstidspunktet - antaget 31/12).

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)