Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål om skat og moms

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en indtægt på ca. 10.000 kr årligt, jeg handler med selskaber og privatpersoner, men mit faktura program kan ikke undlade momsen og jeg oplyser da også beløbet + moms, så jeg får lidt mere for varen, så det virker billigere for dem med CVR nr.

Hvis jeg tjener 10.000 kr årligt, skal jeg så indberette de 10.000 kr eller skal jeg først fratrække de 25 % i moms og så indberette resten ?

Eller skal jeg kun oplyse hele beløbet til dem jeg handler med og så indberette eks. 10.000 kr til SKAT ? og glemme alt om momsen ? 

Mvh
Hagbart

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber at det bare er en forsinket aprilsnar.

At opkræve moms uden at være momsregistreret er direkte ulovligt.

Ikke bare snyder du den danske statskasse, men du sætter også dine erhvervskunder i et problem, hvis det bliver opdaget af SKAT. Så mister de nemlig refusionsretten og har dermed købt en væsentligt dyrere vare, end de forventede.

mvh
Michael

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Indberet 10000 og! jeg formoder du ikke er momsregistreret så du må IKKE opkræve moms på dine fakuturaer. Husk dine fakturerer skal indeholde dit CprNr

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg trækker jo ikke momsen fra eller noget, den står bare på fakturaen.

 

Eks.

jeg sælger en vare til 500 + moms. ( 625 kr ) Varen koster de 625 kr men jeg skriver det på den anden måde så de kan se hvad momsen udgør.

Du må da godt drive virksomhed uden at have et cvr nr. hvis omsætningen er under 50.000 kr årligt, hvordan skal man så forholde sig til momsen ?

Mvh
Hagbart

Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Hagbart

 

Det du gør er helt elementært forkert. Du skal søge vejledning ved dit lokale erhvervsråd, en revisor eller lign, hvis du ikke selv kan læse dig frem til en løsning.

Du opkræver 125 kr. i moms - dem skal du altså give til skattefar.

Virksomheden betaler dig 125 ekstra. Dem får de refunderet fra skat når de indberetter at de har betalt dem til DIG. Men skat har jo ikke fået de 125 af dig som de skulle  - altså malker du statskassen.

Du skal IKKE opkræve moms hvis du ikke er momsregistreret.

Ellers se at få cvr nummer så du kan køre din forretning lovligt. (altså opkræve moms og herefter indbetale moms til skat)

Og ja, du skal opgive cpr på faktura hvis du ikke har cvr.

I princippet skylder du pt. penge til staten for de momsbeløb du har opkrævet.

Mvh

Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du må slet ikke nævne momsen i fakturaen, når du ikke er momsregistreret.

Det er ulovligt.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg har indberettet alt til SKAT jeg har tjent, så det kan jo være at jeg har indberettet for meget ? jeg vill ikke snyde i SKAT, så kan jeg ikke bare oplyse prisen inkl.moms nu hvor de handler med en privatperson ?

 

Men trækker de moms af den regning alligevel ? så de ender med at betale 500 kr kun ? altså får de alligevel de 125 kr retur ?

Mvh
Hagbart

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

NOPE..det er ulovligt.

Skat og moms har intet med hinanden at gøre.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 31. May 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står bilag på papiret og ikke faktura, det har jeg fået at vide der skulle stå.

Men mit faktura program ( excel ) kan ikke slette momsen, så den står der altså.

 

Hvorfor må den ikke står der ? det er jo ikke en opkrævning, men en udspecificering af momsen.

Mvh
Hagbart

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hagbart:
det er jo ikke en opkrævning, men en udspecificering af momsen

Du skal tænke anderledes. En momsregistrering betyder, at du på SKATs vegne, opkræver en afgift til statskassen. Erhvervsvirksomheder kan så i mange tilfælde få denen afgift retur, mens andre ikke kan. Når du ikke er momsregistreret må du ikke opkræve denne afgift.

mvh
Michael

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)