Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil du have 200.000 kroner til din virksomhed? Så flyt til Chile!

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Til dem der evt. er interesseret i at følge med i StartUp Chile, har de netop annonceret en liste med 110 startups som er blevet valgt til den første pulje i 2011, som vil ankomme til Chile mellem Juni og Juli.

I kan læse mere her:  http://www.startupchile.org/110-startups-selected-to-participate-in-start-up-chile-program/

 

Kiggede hurtigt listen i gennem, og ladge mærke til at der var et enkelt "dansk" projekt (dog mærket Bosnia/Denmark i listen) - jeg Googlede deres navn og fandt frem til en side, som ser ud til at være et product management startup. Der er dog ingen kontakt-informationer på deres side overhovedet, så det gør mig nysgerrig på hvorfor de valgt.

Men et hurtigt kig gennem listen, viser også at der er masser af muligheder for jer der er interesserede, når de åbner næste runde af ansøgninger i Juli; så har du (eller kender du nogen der har) en god ide, igang med at starte op og lyst til at bo 6 måneder i Chile, så spred endelig ordet.

Mvh

Christian

 

UPDATE: Fik Google'd lidt rundt, og fandet  http://amix.dk/ hvor Amir Salihefendic har skrevet om at han er blevet optaget af StartUp Chile.

Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian.

 

Jeg er meget interesseret og står netop med alle døre åbne nu i mit liv og denne mulighed for mig var som sendt fra himmelen. Hvem skal man skrive til og hvilke krav er der til projektet.. hvordan går jeg i gang..?

 

På forhånd tak.

 

Mvh Amanda Rico

 

Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet optaget i Start-Up Chile. I kan kontakte mig hvis i gerne vil høre mere om det eller I er i Chile og vil gerne mødes.

Jeg er i Chile fra Juni.

mvh.
Amir

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tillykke med optagelsen Amir, jeg ser frem til at møde dig her i Santiago. Hvis der er noget du gerne vil vide omkring Santiago/Chile/Sydamerika, er du altid velkommen til at kontakte mig. Held og lykke med hele!

 

@Amanda Rico:

Super fedt hvis dette kunne være en mulighed for dig. For at ansøge, skal du ind på deres hjemmeside; næste runde påbner den 4. juli, men du kan eventuelt læse deres betingelser og forberede din ansøgning allerede nu:

http://www.startupchile.org/about/apply/

Der kan du læse meget mere om det hele, og se de tidligere deltager samt dem der netop er blevet optaget og ankommer i Juni/Juli. Evt. kan du jo tage kontakt til Amir, og høre ham hvordan hans process med at ansøge var? ;-)

 

De bedste hilsner og held & lykke til jer alle

Christian Jessen

Fra München
Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 70
Fra  newQReation Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian!

Det tilbud lyder da helt vildt interessant, og det er bestemt noget jeg vil overveje, når jeg er færdig med min HHX!

Jeg har ikke fundet noget information om hvor lang tid Start-up Chile vil være åbent. Altså i hvor mange år. Har du fundet noget information om dette?

Derudover vil jeg gerne vide hvordan det ser ud med lokalbefolkningens sprogkundskaber indenfor engelsk?

På forhånd tak!

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Det lyder super, det er jo bare med at sende en ansøgning afsted når det passer dig bedst.

Mht. hvor lang tid programmet kører, så er det så vidt jeg ved planlagt at køre i 3 år; dvs. til og med 2013, hvor de accepterer cirka 300 startups per år.

Der er en del flere her i Chile som snakker engelsk i forhold til andre lande her i sydamerika, men det er stadig Spansk som er det primære sprog; som en del af StartUp Chile kan du sagtens klare dig primært med engelsk, men du skal nok være indstillet på minimum at lære en smule spansk. Det vil ihvertfald gøre det hele noget nemmere. ;-)

Held og lykke

Christian Jessen

Tilmeldt 28. Apr 11
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Det lyder interessant med opstarts programmet.

Men, jeg kan se at du også driver dansk virksomhed og hvad sker der så med skatten, dels af indtjeningen i den danske virksomhed og dels af det tilskud man får ved deltagelse i programmet?

Det er jo meget godt at der gives 200K i tilskud, men hvis vores allesammens SKAT lige napper 60% fordi man driver en personligt ejet virksomhed i DK, så får de penge jo hurtigt ben at gå på!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

vHej Henrik,

Jeg vil prøve og give dig et svar af bedste evne, men tag det ikke som bindende svar af to grunde:

1) Jeg er pt. ikke med i Start-Up Chile (ansøger selv næste omgang, men på vegne af vores sydamerikanske virksomhed)

2) Da jeg pt. ikke har arbejds-visum hernede, er jeg på "turist-visum" - og officielt set bor jeg i Danmark, og derfor kan jeg også have min enkeltmandsvirksomhed registreret der. Betyder dog også at jeg betaler personskat osv. i Danmark. (Dette ændrer sig dog når jeg får arbejdsvisum og højest sandsynligt lukker enkeltmandsvirksomheden, for ikke længere at være skattepligtig i Danmark)

Mht. dit spørgsmål, så vil jeg ikke kunne forestille mig at SKAT vil kunne blande sig; af flere årsager.

1) De 200K bliver givet på basis af "reimbursement" (ihvertfald hvad jeg hørt fra tidligere deltagere). Dvs du afleverer dine kvitteringer til SUP administrationen, som så godkender og tilbage-betaler beløbet til din virksomed.

2) Du får et års opholds- og arbejdstilladelse til Chile, som nemt kan forlænges hvis du bliver længere. Så vidt jeg husker er Chile et af de få lande vi har dobbelt-beskatnings aftale med, som sikkert hjælper en del mht. person-skatten. Men vælger du at blive i Chile i længere tid som en del af denne aftale, ville det nok være fornuftigt at melde dig som udenlandsdansker - hvis dit selvskab er dansk (f.eks. ApS) skal du kun betale virksomheds-skat i Danmark, og ikke personskat af din løn (som jo så selvfølgelig skal betales i Chile). Derudover er det også relativt nemt at oprette et Chilensk selskab, igen hvis du ønsker at blive i Chile er dette nok en god for at skattefar ikke skal blande sig.

I sidste ende skal du ikke tage dette som et endeligt svar; jeg har ikke præcist styr på hvordan det foregår med udbetaling/reimbursement af de 200K, dette er som sagt gældende regler fra StartUp Chile. Men jeg kan ikke forestille mig at du skulle komme til at betale Skat på nogen måde (det er jo ikke en indkomst!), og selv hvis Skat skulle begynde at blande sig (kan jeg dog ikke forestille mig) er der nok mange måder at undgå dette.

Håber det gav lidt mere info - du er velkommen til at spørge mere. Hvis du har meget specifikke spørgsmål, kan du altid prøve at kontakte StartUp Chile folkene selv, og ellers skal jeg gerne prøve at spørge dem næste gang jeg deltager i deres meetups.

De bedste hilsner fra Santiago

- Christian Jessen

Tilmeldt 28. Apr 11
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

så vidt jeg kan forstå på programmet er det kun for folk der driver virksomhed i et andet land og ønsker "fodfæste" i Chile, hvilket kunne være interessant for mig, da jeg forsøger at lave et internationalt softwarekoncept og netværk mellem mindre ISV'er (Independent Software Vendors) , men mangler et "spansk talende og skrivende ben" i form af nogle samarbejdspartnere med spansk som hovedsprog og engelsk som andetsprog.

Jeg har dog både hus (som kunne sælges/lejes ud), børn og en personligt ejet virksomhed i DK og har i den forbindelse ingen intentioner om at smide hverken indtjening eller nuværende kunder ud med badevandet - det ville jo sådan set være at skyde sig selv i knæet om end det for mig er fuldkommen ligegyldigt om der er 300km eller 6000km til en kunde - i mit tilfælde (IT) foregår det hele stort set over nettet alligevel og såvel mine hjemmeside er og mine udviklings server står allerede i US. 

Chile programmet kunne være interessant, men vil også (ud over projektet med at mingle med andre internationalt tænkende mennesker ved at sætte sig ned i et innovativt miljø i en anden verdensdel) have en lang række omkostninger hvor 200K efter SKAT.DK evt. har været forbi forslår som en skrædder i helvedet.

Jeg spørger egentligt ikke ind til dette for at score 200K eller spare i skat, men nærmere for at få et overblik over om man bliver "flået" i skat og er håbløst træt af den danske politiske diskurs og manglende idegrundlag - man skal f.eks. ikke længere end til Lund's IT Campus i Helsingborg før man finder en iværksætter division hvor små upcomming firmaer har en sektion på Campus hvor de kan leje sig billigt ind i det innovative miljø der er på Campus og lave connections til de studerende og til hinanden - DK sover bare i timen!!!

mvh

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Rutzou:

så vidt jeg kan forstå på programmet er det kun for folk der driver virksomhed i et andet land og ønsker "fodfæste" i Chile, hvilket kunne være interessant for mig, da jeg forsøger at lave et internationalt softwarekoncept og netværk mellem mindre ISV'er (Independent Software Vendors) , men mangler et "spansk talende og skrivende ben" i form af nogle samarbejdspartnere med spansk som hovedsprog og engelsk som andetsprog.

Det gode ved StartUp Chile, er at projektet drives ligesom et Startup. Sidste år var en "test-fase", og de ændrer hele tiden lidt på konceptet. Det primære objektiv for dem, er at sætte fokus på Chile og skabe et netværk af internationale iværksættere. Derudover har de (fra og med næste ansøgnings-runde) åbnet det op for alle, så både Chilenere og udlændinge der bor i Chile nu kan ansøge. (Jeg har på fornemmelsen at der vil være mange flere ansøgninger næste runde, da både jeg selv og mange jeg kender i Chile har tænkt sig at ansøge)

I forhold til spansk-talende samarbejdspartnere, så tror jeg sydamerika er det rigtige sted. Du vil ihvertfald have mange bedre muligheder for at finde sådanne folk herovre. ;-)

Henrik Rutzou:

Jeg har dog både hus (som kunne sælges/lejes ud), børn og en personligt ejet virksomhed i DK og har i den forbindelse ingen intentioner om at smide hverken indtjening eller nuværende kunder ud med badevandet - det ville jo sådan set være at skyde sig selv i knæet om end det for mig er fuldkommen ligegyldigt om der er 300km eller 6000km til en kunde - i mit tilfælde (IT) foregår det hele stort set over nettet alligevel og såvel mine hjemmeside er og mine udviklings server står allerede i US. 

Mht. Skat kan det hurtigt blive kompliceret. Jeg vil dog råde dig til (hvis du ansøger og bliver godkendt til programmet) at sætte dig lidt ind i reglerne både mht. personskat og virksomhedsskat - tager du 6-12 måneder i Chile, kan det godt være det nemmeste for dig vil være blot at "bide i det sure æble", og betale person og virksomhedsskat i Danmark, hvis din indkomst stadig er baseret på din danske virksomhed. Du kan altid tage de 6 måneder i Chile først, og så analysere situationen og finde ud af hvad det bedste er derefter.

Henrik Rutzou:

Chile programmet kunne være interessant, men vil også (ud over projektet med at mingle med andre internationalt tænkende mennesker ved at sætte sig ned i et innovativt miljø i en anden verdensdel) have en lang række omkostninger hvor 200K efter SKAT.DK evt. har været forbi forslår som en skrædder i helvedet.

Jeg har nok svært ved at give dig et klart svar. Igen tror jeg ikke på, at Skat vil kunne tage noget som helst fra de 200K, da det er en "investering" fra Chile (uden de tager equity i din virksomhed), og bliver udbetalt som "tilbage-betaling". Derudover er der en regel der siger noget om, at du selv skal betale 10% af dine udgifter, og at leve-omkostninger som sådan ikke kan udtages af de 200K. Men jeg vil igen råde dig til, at stille mere præcise spørgsmål direkte til folkene bag StartUp Chile. Da det er regeringen som udbetaler pengene, er der vidst til tider lidt bøvl med det (efter hvad jeg har hørt fra folkene fra sidste år). Mht. Skat kan de jo kun beskatte dit overskud; da de 200K er bundet til dine udgifter, kan jeg ikke forestille mig Skat vil pille ved dem. (I så fald er det blot at åbne en Chilensk virksomhed, drive det der fra og "give fingeren" til dansk selskabs-skat. ;-))

Henrik Rutzou:

Jeg spørger egentligt ikke ind til dette for at score 200K eller spare i skat, men nærmere for at få et overblik over om man bliver "flået" i skat og er håbløst træt af den danske politiske diskurs og manglende idegrundlag - man skal f.eks. ikke længere end til Lund's IT Campus i Helsingborg før man finder en iværksætter division hvor små upcomming firmaer har en sektion på Campus hvor de kan leje sig billigt ind i det innovative miljø der er på Campus og lave connections til de studerende og til hinanden - DK sover bare i timen!!!

Du har helt ret; jeg tror også man skal fokusere mere på de fordele du får igennem programmet (presse-omtale, adgang til folk i Chilenske regering samt netværk med andre iværksættere og en lang række investorer, blandt andet flere VC funde som er begyndt at komme til Chile efter de har luret lidt på StartUp Chile)

AT Danmark er lysår bagud i forhold til innovation og specielt IT-startup mentalitet kan jeg kun give dig ret i. Specielt da de lavede en eller anden regel med at Angel-investorer (som nok er en af de vigtigste ting for IT-Startups) bliver beskattet ekstra hvis de ejer mindre end 10%. Mener også Thorborg var på banen dengang de indførte det, og tror vidst aldrig det er blevet bedre.

I alle tilfælde vil jeg da råde dig til at kigge lidt på din situation og reglerne (specielt hvis du ejer bolig i DK er Skat vidst igang med at lægge ræve-fælder ud), sørge for at ansøge når næste runde åbner (Juli) og så tage det derfra hvis du bliver accepteret i programmet.

Held og lykke med det hele!

Har du flere spørgsmål til StartUp Chile eller Sydamerika generelt, er du altid velkommen til at kontakte mig eller skrive her. ;-)

- Christian

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)