Rigtig god ide: Problemet med at crawle er at du skal kunne skelne en webshop ud fra de andre myriader af web sider på nettet. Det er stort set umuligt. Du kan lave nogle hovedregler, og genkende nogle af de store shops, men selv den vedligeholdelse vil være enorm. Eksempelvis kan jeg skrive "Stelton Termokande" på min blog, men det gør den ikke til en shop....forstår du hvad jeg mener? Jeg tror også at vejen frem ville være at få webshops med på ideen (din konkurrent er på, hvorfor er du ikke) start fx. med nogle af de store (oscommerce). Og så lade dem AKTIVT fortælle hvem deres kunder er? Jeg er bange for at crawling ikke er vejen frem... (hvor stor en database skal du så ikke også lige have:-) Så kommer det andet problem, nemlig som der også bliver nævnt at skælne mellem "verdens bedste stelton kaffekande" og "Billig stelton kaffekande", det er samme produkt, men jeg forsøger fx. i mine webshops at skrive "køb en..." foran for at minimere DC. |
Jeg vil lave en produkt-søgemaskine - er det muligt?
Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk
Så kunne webshoppen selv tilmelde sit feed og så skulle dit system 'bare' vide fra hvilken shop løsning det er og så er systemet lavet sådan, at den selv indlæser XML feed'et rigtigt. Det var en nem måde at komme igang. |
Det største problem er, hvis du vil dække alle / 100%. Kan du leve med de fleste / 70% ser det meget nemmere ud :-). Jo et XML feed kan også bruges, men produkterne skal kædes sammen så stelton, kande,,, kande fra stelton, og flot stelton kande... det skal systemet kunne finde ud af er det samme. Omvendt må den jo heller ikke kæde HTC Desire fra webshop a, sammen med HTC Desire HD fra webshop b. |
Jeg vil lige melde mig på banen, da vi i vores firma bruger noget lign. teknik til vores interne søgemaskine til webshops. Ikke fordi, at jeg er voldsomt inde i teknikken bag http://vubla.com, men det er mine to partnerer/programmører tilgengæld. Vi bruger også et XML feed til at crawler produkter på webshops, så den idé fungere i hvert fald! Men vi har endda den "luksus", at webshopejere selv tilmelder deres webshop, så vi ved hvor vi skal begynde, men stadig er det en kæmpe opgave med 1000-vis af programmeringstimer i... God aften! |
Vil du øge omsætningen i din webshop? Vubla hjælper dine kunder med at finde produkterne de søger.
Hej Anders, det kan være jeg tager dig på ordet |
Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement
Det google har lavet hed i første omgang Froogle, men det blev så ændret til Google produkt Search http://www.google.com/products Sådan ser det ud, hvis du vil købe en Senseo kaffemaskine men de resultater henvender sig primært til Amerikanere |
Kevin Simper // Cykelrytter på fuldtid; Nørd på halvtid!
Fedt |
Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement
Hej Nikolaj En interessant idé, som jeg også har tænkt over efter jeg fandt ud af hvor få butikker der egentlig kan levere et ordentligt produktfeed. Det er nok også grunden til at Pricerunner bruger deres egen crawler i mange tilfælde. Crawleren skulle så kun crawle de sider den får besked på (dvs. kun shops), men som det også nævnes i tråden så er det at få lavet et modul til diverse standardshops en god idé, men det er heller ikke så svært at lave crawling af de mest udbredte standardshops, og mon ikke det ville dække tæt på 80% af alle shops (og ud fra den gamle 80/20 regel ville det jo sandsynligvis give et stort nok sortiment i søgemaskinen). Hvad med de såkaldte microformats? Det er jo en måde at opsamle data fra bl.a. butikker. Google bruger det allerede i et eller andet omfang, så måske var det en idé at projektet brugte disse og var med til at udbrede dem i butikkerne i andre lande end lige USA m.fl. Jeg tror på at rigtigt mange ville bruge en sådan søgemaskine når de leder efter en bestemt vare. Men hvad med økonomien i et sådant projekt? Hvordan kan man tjene penge til at finansiere projektet og generere et overskud? Vil relevante reklamer på siden være nok? Mvh. Ken
|
Der er forskellige løsningsforslag på datao opsamlingen, men hvis varene skal matches sammen, så er der også en stor udfordring der. |
Kunne man ikke indeksere de mest populære webshop systemer som f.eks. Prestashop, osCommerce, Magento osv osv. Så kunne man måske nemmere crawle, da man så kendte shoppens datastruktur. Ved ikke om det virker - kun en tanke Vh Finn |