Vi har et eksisterende site som er fint indekseret i google pt. Nu er vi så i gang med udvikle den mobile udgave af sitet. Planen er at placere det mobile site på sit eget m.example.com subdomæne.
Mit spørgsmål er nu:
hvordan sikrer vi at google ikke begynder at foretrække de mobile sider, frem for de almindelige sider?
hvordan undgår vi at teksterne bliver opfattet som duplicate content?
hvordan sørger vi for at de mobile sider bliver indekseret af googles mobile crawler?
Jeg fandt et indlæg fra google selv som nævnte at der er en separat google mobile crawler, go at den identificerer sig som sådan. Handler det om at bruge robots.txt til at udelukke den alm. crawler fra det mobile site, og omvendt udelukke den mobile crawler fra det almindelige site? Eller er der en anden sikker metode til at fortælle google at det ene site er til mobile klienter (selvom begge sites vil dele en del tekster, f.eks. produktbeskrivelser).
Vil meget gerne høre andres erfaringer med denne problemstilling, da vi jo nok ikke er de første der kaster os ud i dette?
Skal det være samme indhold som på din normale side? Hvis der skal, er den bedste løsning et mobiltilpasset stylesheet, der hentes når brugeren kommer fra en mobil enhed.
Sitet kommer til at være radikalt anderlede layoutmæssigt, så det er ikke nok med et andet stylesheet.
Vi holder adskillelsen på domæne niveau, således at mobile brugere så selv kan vælge om de vil besøge det mobile site, eller det almindelige site, bare ved at angive et anden domæne. Vi vil ikke tvinge en bestemt version til brugerne.
Men mange af teksterne vil komme til at gå igen, da hele produktkataloget vil være tilgængeligt på begge sites.
Kender godt de forskellige "håndtag" der kan skrues på, men leder efter konkrete erfaringer med hvilken kombination der har fungeret bedst i praksis. :-)