Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medhjælpende Ægtefælle - A-Kasse Medlem ??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev sidste sommer gift med min kæreste gennem mange år. Det har haft nogle juridiske konsekvenser - de fleste fordelagtige.

Min kone er medlem af Magistrenes A-kasse som hun betaler et ikke ubetydeligt beløb til hver måned. Hun er ansat i mit anpartsselskab som projektleder - medhjælpende hustru, kaldes det. Det er mit selskab og jeg har tilmed en ægtepagt som siger at det er mit selskab som fuldstændig særeje.

I sidste uge skrev jeg et brev til MA:

Hej MA Da jeg for nyligt er blevet gift med et dejligt medlem af MA har jeg et teoretisk spørgsmål som ikke for øjeblikket er aktuelt. Jeg har et Holdingselskab som ejer et Anpartsselskab - i dette anpartsselskab er jeg selv direktør og min kone (MA medlem) er ansat som projektleder i samme firma. Hvis såfremt hun ikke længere er ansat i mit firma - for eksempel fordi hun blev opsagt. Hvorledes er hun så stillet i forhold til jer mht. A kasse osv. ? Det er ikke aktuelt overhovedet men det ville jo være rart at have et overblik over hvordan vi som familie stod hvis det en dag blev aktuelt at der ikke længere var arbejde til min kone i mit anpartsselskab. På forhånd tak for hjælpen med at afklare vores situation. Mvh Jan 

I dag har jeg så fået dette svar:

Kære Jan


Tak for din mail om en evt. fremtidig situation.

 

Når din kone er ansat i dit firma, anses hun – også selvom hun intet ejer – som selvstændig, hvis der er under 20 ansatte, eller hun har en overordnet stiller, eller hvis hun har løn- og arbejdsvilkår, der afviger fra de vilkår, der gælder for tilsvarende arbejde ifølge overenskomst. Dette fremgår af bekendtgørelse nr. 1303 af 14. december 2005 om drift af selvstændig virksomhed, § 4.

 

Hvis man er at betragte som selvstændig, har man først ret til dagpenge, når man er helt og fuldt ophørt med virksomheden, og det er iflg. vores erfaringer fra lignende situationer meget svært at opfylde disse betingelser, hvorfor vi ikke så sjældent har set medlemmer, der bliver ledige fra job i ægtefællens virksomhed og som står uden dagpengeret.

 

Jeg har vedhæftet reglerne om ophør, så du selv kan læse dem – og evt. slå dem op på nettet og læse yderligere herom i vejledningen til bekendtgørelsen.

 

Jeg kan godt forstå, hvis det er uoverskueligt, og du er også velkommen til at kontakte os igen, hvis du har spørgsmål, men sagen vil i så fald blive givet videre til team 2, der har med sager vedr. bl.a. selvstændige erhvervsdrivende.


 

Da der kun er 3 ansatte i firmaet tror jeg ikke min kone har ret til dagpenge såfremt det skulle blive aktuelt engang i fremtiden. Der må være andre Aminos derude der står i en lignende situation. Hvordan har i sikret jer?

Det er jo ikke meget ved at betale til a-kassen for til gengæld at have krav på - ingenting.

Jeg stemmer for at hun øjeblikkelig melder sig ud af en pamperbiks og bruger pengende på gaver til mig :-)  Alternativt kunne hun lave sin egen lille private "arbejdsløsheds-opsparingskonto"  

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Andre der har bøvlet med dette ?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er begge medlem af Ase (af samme grund) og har set i øjnene, at vi må lukke firmaet sammen -  eller en af os må søge et andet job, hvis det nogensiden skulle blive nødvendigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min kone og mig stod i en lignende situation for næsten 10 år tilbage.

Vor reaktion var, at vi begge meldte os ud af DANA med øjeblikkelig virkning.

Og mellem linierne..DANA havde fortiet, at det var så svært at få dagpenge, når uheldet

var ude.

Så jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad i skal gøre.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)